Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
Ja, så är det. Du förstår väl att det är Gud som talar genom ängeln?
Absolut; "talar genom" är däremot något annat än "är".
Citat:
Nej, inte obestämd. Som jag sa, så är Echad ett ord för enhet också.
Alltså: det fungerar ungefär som svenska "en". Det kan syfta till att bröder har en fader, att en dag är en dag, att en familj är en familj ("en" syftandes till en enhet), osv. Det är dock ren lögn att påstå att uttalandet att Gud är "echad" innebär att han nödvändigtvis är en enhet; det betyder ordagrannt "Gud är en". Om man vill tolka det som att det syftar till en enhet av Gudapersoner så är det visserligen möjligt, men det mest troliga är att "Gud är en" betyder just att Gud är en.
Citat:
Jesus säger i Jesaja 48 att han är allmäktig. Men du påstår att det va Fadern i Jesaja 48 som talade?
Den mest rimliga tolkningen är att det är Gud (fadern) som talar genom en ängel (så som Gud normalt uppenbarar sig i GT), ja.
Citat:
"Ordet blev kött, och bodde bland oss" Och "utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa".. Värför är de obegripligt, att Jesus kallar sin Far för Gud???
Det är inte alls obegripligt; vad som är obegripligt är att han kallar honom "sin Gud" (om han är samme Gud), att han menar att Fadern är den ende Guden och att han menar att vår Gud är densamme som hans Gud (dvs Fader) utan att på något sätt nämna att han själv och en separat person som heter helig Ande också är Gud tillsammans med Jesu Gud (Fadern).
Citat:
Det är Guds natur att vara Gud, typ som din natur är att vara människa, vad kallar du din pappa på tal om hans natur? Kan du typ säga "Min far är en bra människa" utan att nånting konstigt skulle hända!?
Absolut, men skulle jag kalla honom "den ende människan" så vore det väl väldigt konstigt?
Citat:
Men kontexten säger inte Messias, utan just Själv-existerande
Kontexten? Kontexten säger inget om självexistens; "ego eimi" tolkat helt utan kontext kan syfta till detsamma. I kontexten är en bättre översättning faktiskt den som används, "att jag är den jag är", vilket synes syfta till Jesus som Messias.
Citat:
Haha, har du slut på argument? "ego eimi" betyder "jag är", att den blinda svarade på en fråga med "jag är han" påstår han sig självklart inte vara Gud.
Jag håller med dig. Att säga "ego eimi" är inte att mena att man är Gud.
Citat:
Men att Jesus säger "jag är från himlen, ni är från jorden", "innan Abraham var till, "ego eimi"= själv-existerande" " om ni inte tror att jag är "själv-existerande" så skall ni dö i era synder", är en Gigantisk skillnad på kontext, tycker inte du det?
Ja, det är en stor skillnad på kontexten. Den blinde mannen säger "det är jag", vilket hänvisar till att han var den man som tidigare varit blind, medan Jesu "det är jag", eller "jag är den jag är", verkar syfta till hans anspråk på att vara Messias (Kristus).
Citat:
Sälvklart beror det på kontext, visst? Att Gud sa när Moses frågade va heter du "Ego Eimi" Kan förklaras bort med det här argumentet att Gud i 1Mos 3:14 egentligen inte var Gud
Nej, det framgår tydligt att det är Gud som talar där (dock i 2 Mos 3:14). Gud sade: ”Jag är den jag är".
Citat:
Och jag upprepar då mitt svar för tredje eller fjärde gången: Jesus var en MÄNNISKA, MÄNNISKAN dog för våra synder
Du har ju precis skrivit, vilket treenighetsläran också lär, att Jesu mänskliga och gudomliga naturer är oskiljaktiga. Så hur kan hans upphöjning vara baserad på hans handlingar, och inte det faktum att han redan från början var Gud precis som Fadern som upphöjde honom?
Citat:
Ja, det var modalism. Därför förstog jag inte det där "Ingen har nånsin sett Fredrik Reinfeldt....". Du antar att Gud bara kan vara Fadern, så Den versen är ingenting förutom en stor motsägelse för dig, för du hör "Ingen har sett Fadern, förutom Fadern, som har gjort Fadern känd..."
Nej, jag hör "ingen har sett Gud utom Sonen"; om Sonen också är Gud så har ju många människor sett Gud. Det är när versen tolkas som att Jesus också är Gud som den blir motsägelsefull; vi kan ju knappast hävda att ingen sett Gud ifall Jesus är Gud och många sett honom.
Citat:
Öh, Vem har sagt att det finns...?
Du skrev att Jesus också är Faderns Gud - "Jesus Gud Fadern, och Faderns Gud Sonen" - jag undrar vilka Bibelställen du baserar det på. Var finns något som ens antyder att Jesus är Faderns Gud?
Citat:
2.Att människan skulle va större än Gud?.. Nej.
Nej, men 100% Gud = stor. 100% Gud + 100% människa, är inte detta = större? Du menar ju inte att Jesus bara var en människa, utan att han utöver 100% människa dessutom är 100% Gud.
Citat:
Haha, 1 Joh 5:20 "Vi är i den sanne... vi är i Jesus.... denne är den Sanne Guden....."
Nu förfalskar du igen. Stycket lyder: "Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus". Jesus definieras som den Sannes son; den Sanne verkar alla tre gånger hänvisa till Fadern, som sagt.
Citat:
Vart ser du Fadern i kontext???
"Vi vet också att Guds son har kommit och att han har gett oss förstånd så att vi kan känna den Sanne. Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den sanne guden och det eviga livet."
Då vi vet att "houtos" ("han", "detta") inte alltid syftar tillbaka till närmsta person (jag har visat dig flera exempel på detta redan) så måste vi bedöma stycket utifrån kontexten; i kontexten kallas Fadern för "den sanne" och Jesus för hans son. Det rimligaste är att "houtos" syftar tillbaka på Fadern, som kallas "den sanne" de två föregående gångerna - speciellt då detta även följer brevets språkbruk, att kalla Fadern för Gud men inte Jesus för detsamma. Vill du tro annorlunda så är du förstås fri att göra det, men det verkar helt enkelt inte vara vad författaren ville förmedla.
det är inte sanningen.. det fina med grekiska är att du kan lära dig den själv också.. Titus 2:13 KAN översättas så som du vill, men då motsäger den hela Bibelns budskap om att sonen blev kött... Titus 2:13 KAN översättas så som den står på grekiska, och då går den inte emot Bibeln budskap om att Jesus skall komma tillbaka själv.. Du vet väl att "människosonen kommer komma flygandes på molnen"? Inte Fadern, som du påstår... Tänk om jag sa att du egentligen heter Ludvig von Toffeldorf, pga att en Astronaut tillsammans med 80 experter sa det? Låter det logiskt?