2008-12-14, 14:56
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Naah inte direkt en önskan. Jag tror att Bibeln är Guds ord, och den säger att det är så. Därför tror jag på den! Bibeln säger att Fadern är Gud, Sonen är Gud och Den heliga Anden är Gud. Samtidigt är Gud EN GUD och inte tre!

För att ge dig en hänvisning. Filipperbrevet 2:6-11
Det står i 6 versen i 1917 års översättning: "han som var till i Guds-skepnad". Det ord som här används i den grekiska grundtexten är morphé betyder däremot: sätt att vara. Alltså Jesus var inte Gud utan var bara såsom Gud var till sitt sätt att vara.

Och det var detta han inte räknade som något utan ödmjukade sig och intog en människas sätt att vara.
Citera
2008-12-14, 15:44
Medlem
Ful Fisks avatar
Något som är värt att tänka på är att trosbekännelsen där treenigheten i princip fastställs bestämdes innan Bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Samma kyrka som tog fram trosbekännelserna tog fram Bibeln. Trosbekännelserna är dock äldre än den bestämda Bibeln. Bibeln fick sitt slutgiltiga utseende i kyrkomötena i Hippo och Kartago år 393 och 397. Den apostoliska trosbekännelsen härstammar från 200-talet medans den nicaenska trosbekännelsen härstammar från konciliet i Konstantinopel 381, dvs före "Bibeln". Jag citerar ur den Nicaenska trosbekännelsen: "...Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, (Gud av Gud,) ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern..." Sann Gud av sann Gud. Att säga att han inte är Gud är hädelse.
Citera
2008-12-14, 17:41
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det står i 6 versen i 1917 års översättning: "han som var till i Guds-skepnad". Det ord som här används i den grekiska grundtexten är morphé betyder däremot: sätt att vara. Alltså Jesus var inte Gud utan var bara såsom Gud var till sitt sätt att vara.

Och det var detta han inte räknade som något utan ödmjukade sig och intog en människas sätt att vara.

Ni New Age-are klipper ut bibliska citat där det passar er bild av den "spirituella Jesus" som ni tror på.

Bibeln är en helhet. Det kan finnas delar du inte förstår men att i ditt högmod mena att dessa delar är osanna visar bara på ditt oförstånd.

Läs hela meningen:
Citat:
"han som var till i Guds-skepnad"
"men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte,
7.
utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa
8.
och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset."

Sätt det sen i sammanhang med citatet från Joh. 14:10:

"Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk."

Tror du Fadern var omedveten om Sonens öde på denna jord?

"Därefter sade Jesus till sina lärjungar: "Om någon vill efterfölja mig, så försake han sig själv och tage sitt kors på sig; så följe han mig." (Matt. 16:24)

Vad är det för kors Kristus uppmanar dig att taga på dig?

Sonen var innan skapelsen och allt som Är har blivit till är till genom honom.
Citera
2008-12-14, 21:48
Medlem
Citat:

Hur ställer du dig till att Fadern (enligt hebreerbrevets första kapitel) kallar sonen "herre" och säger att sonen i tidens början lade världens grund?
Citera
2008-12-14, 23:46
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillevirgil
Hur ställer du dig till att Fadern (enligt hebreerbrevets första kapitel) kallar sonen "herre" och säger att sonen i tidens början lade världens grund?
Det är inte sant att jordens grunval lades i tidens början. Det står "i begynnelse" och inte "i begynnelsen". Det grekiska ordet i grundtexten saknar bestämd form.

Att det som avses med benämningen "sonen" uppfattades som herre är inte så konstigt. Också jag kallar Sonen stundom för Herre.
Citera
2008-12-15, 00:02
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Bibeln är en helhet.
De kristna vill ha det till det. Därför har man också bundit in alla dessa böcker inom samma pärmar. Därmed ser det ut som om det är en enda bok, medan det egentligen är ett flertal olika böcker av olika författare det handlar om.
Citat:
Tror du Fadern var omedveten om Sonens öde på denna jord?
Fadern höll sig allt underrättad om händelseförloppet.
Citat:
"Därefter sade Jesus till sina lärjungar: "Om någon vill efterfölja mig, så försake han sig själv och tage sitt kors på sig; så följe han mig." (Matt. 16:24)

Vad är det för kors Kristus uppmanar dig att taga på dig?
Ja, inte var det ett träkors som avsågs utan liknande försakelser som han gjorde.
Citat:
Sonen var innan skapelsen och allt som Är har blivit till är till genom honom.
Helt klart. Det är alltid en "son" genom vilket det nya kommer. (Observera att jag skriver inte "vilken det nya kommer".) När det nya väl är där är sonen bliven Fader till det nya.

Gud är Fader, Ande och Son.
När Sonen blivit mogen avlar också han och den han avlat föder deras gemensamma son. Och så vidare. Allt blir till genom en Son, som när det är till blir Fader till det som blivit till genom honom.

Jag har också en fråga till dig: Vem kom först, hönan eller ägget?
Citera
2008-12-15, 06:30
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
De kristna vill ha det till det. Därför har man också bundit in alla dessa böcker inom samma pärmar. Därmed ser det ut som om det är en enda bok, medan det egentligen är ett flertal olika böcker av olika författare det handlar om.

En troende människa ser Bibeln som har fått den sammanställning den har genom inspiration av Guds Ande.
Många försök har gjorts och görs att försöka ändra dess andemening men eftersom den är under Guds beskydd så återkommer den alltid.

Romerska kyrkan har försökt att t.ex. utelämna Johannes uppenbarelser. Vilket är Jesus profetsia över den yttersta dagen. Men förgäves. Om Gud bestämt att den skall avsluta den heliga Skrift så kan inget ändra på det. Jag har förstått att du också gärna avstår från den.

Moderna översättningar har förvrängt texten och strukit Herrens namn hundratals gånger från Reformationsbibeln, som utgår från "Textus Receptus", fram till Bibel 2000.

I engelskspråkiga länder visar det sig allt fler och fler lämnar NIV och går tillbaks till King James Version. Jag tror att när Reformationsbibeln har fått en ny språkdräkt kommer allt fler skrota den moderna "Vulgata" versionerna.

Om det nu skulle vara så att stora delar av skriften skulle finnas där för att missleda folk, vilket jag förstått är din mening, skulle då inte Herren rättat till det som kan leda människan till fall?
Eller menar du att han är maktlös och inte kan bevara sitt Ord?
Citat:

Fadern höll sig allt underrättad om händelseförloppet.
Så han utgav sin enfödde Son och sitter och nöjer sig med att hålla sig "underrättad om händelseförloppet"?

Du måste tro att det onda är mäktigare än Gud.

Citat:
Ja, inte var det ett träkors som avsågs utan liknande försakelser som han gjorde.

Men du måste väl ändå inse att han menar det som komma skulle, det centrala i den största försakelsen han gjorde för dig och mig, Golgata och korsfästelsen.

Var det onda starkare även här?

Citat:
Helt klart. Det är alltid en "son" genom vilket det nya kommer. (Observera att jag skriver inte "vilken det nya kommer".) När det nya väl är där är sonen bliven Fader till det nya.
Ren och skär New Age.
Vadå? När denna tid går ut på den yttersta dagen.
Skulle den gamla Fadern dö då? Och Jesus skulle bli ny Fader till en ny Lilljesus o.s.v. Vilken hednisk skrift kommer denna lära ifrån?

Fadern och Sonen är eviga enligt enligt Skriften och jag ställer mitt hopp att få leva vidare i Jesus Kristus närhet.
Senast redigerad av Dolphin 2008-12-15 kl. 06:37.
Citera
2008-12-15, 07:25
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
En troende människa ser Bibeln som har fått den sammanställning den har genom inspiration av Guds Ande.
Många försök har gjorts och görs att försöka ändra dess andemening men eftersom den är under Guds beskydd så återkommer den alltid.

Romerska kyrkan har försökt att t.ex. utelämna Johannes uppenbarelser. Vilket är Jesus profetsia över den yttersta dagen. Men förgäves. Om Gud bestämt att den skall avsluta den heliga Skrift så kan inget ändra på det. Jag har förstått att du också gärna avstår från den.

Moderna översättningar har förvrängt texten och strukit Herrens namn hundratals gånger från Reformationsbibeln, som utgår från "Textus Receptus", fram till Bibel 2000.

I engelskspråkiga länder visar det sig allt fler och fler lämnar NIV och går tillbaks till King James Version. Jag tror att när Reformationsbibeln har fått en ny språkdräkt kommer allt fler skrota den moderna "Vulgata" versionerna.

Om det nu skulle vara så att stora delar av skriften skulle finnas där för att missleda folk, vilket jag förstått är din mening, skulle då inte Herren rättat till det som kan leda människan till fall?

Så han utgav sin enfödde Son och sitter och nöjer sig med att hålla sig "underrättad om händelseförloppet"?

Men du måste väl ändå inse att han menar det som komma skulle, det centrala i den största försakelsen han gjorde för dig och mig, Golgata och korsfästelsen.

Ren och skär New Age.
Skulle den gamla Fadern dö då? Och Jesus skulle bli ny Fader till en ny Lilljesus o.s.v. Vilken hednisk skrift kommer denna lära ifrån?

Fadern och Sonen är eviga enligt enligt Skriften och jag ställer mitt hopp att få leva vidare i Jesus Kristus närhet.

Håller med dig i mycket utav det som du skriver. Paulus förklarade ju mycket om detta med korset.

Han skriver i 1 kor 1:18-31 såhär: "Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. Det står skrivet: Jag vill göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. Judarna begär tecken* och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som har blivit korsfäst, en stötesten* för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet är starkare än människorna. Bröder, tänk på när vi blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt i världen* utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud. Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet*, vår helighet och vår frihet. Som det står skrivet: Den stolte skall ha sin stolthet i Herren"

Läs nu Jesus liknelse om Arrendatorerna i vingården "Lukas 20:9-19

"En man planterade en vingård och arrenderade ut den och for bort på en längre resa. När tiden var inne skickade han en tjänare till arrendatorerna för att hämta en del av vingårdens skörd. Men de plyglade tjänaren och körde iväg honom tomhänt. Då sände han en annan tjänare. Men de pryglade och skymfade honom också och körde sedan iväg honom tomhänt. Och nu skickade han en tredje, men också den slog de blodig och kastade ut. Då sade vingårdens ägare: Vad skall jag göra? Jo jag skickar min älskade son, honom har de nog respekt för. Men när arrendatorerna fick se honom, överlade de med varandra: Här har vi arvtagaren, låt oss döda honom så vi får arvet. Och de släpade ut honom ur vingården och slog ihjäl honom. Vad gör nu vingårdens ägare med dem? Jo han kommer dit och tar död på arrendatorerna och ger vingården åt andra. När de hörde detta, sade de: Nej, det får aldrig ske! Jesus såg på den och sade: Vad betyder då det som står skrivet: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Den som faller på den stenen blir sönderslagen, och den som stenen faller på blir krossad. De skriftlärda* och översteprästerna* hade velat gripa honom mede en gång, men de var rädda för folket: de förstog att hans liknelse var riktad mot dem"

På samma sätt skriver Paulus såhär!

romarbrevet 9:19-33 "Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin egen lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede* och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Och kanske ville han göra hela sin härlighet* känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? Till att vara sådana har han kallat oss, vare sig vi är judar eller hedningar*. Så heter det också hos Hosea; (Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som inte var älskad skall jag kalla min älskade, och på den plats där det sades till dem; Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens söner.) Och Jesaja utropade om Israel: (Om än Israels söner är talrika som havets strand, skall bara några få bli räddade; snabbt och slutgiltigt skall Herren hålla räkenskap här på jorden.) Likaså har Jesaja sagt: (Hade inte Herren Sebaot sparat några av våra efterkommande, då hade vi blivit som Sodom, Gomorra skulle vi likna.) Vad innebär nu detta? Jo att hedningarna, som inte strävade efter rättfärdighet*, har vunnit rättfärdighet, men en rättfärdighet som bygger på tro. Israel däremot, som strävade efter en lag som ger rättfärdighet, kom inte fram till den lagen. Varför? Därför att de inte höll sig till tron utan ville hålla sig till gärningarna. De snubblade över den stötesten* som skriften talar om: (Se, i Sion lägger jag en sten som man stöter emot, en sten man snavar över. Men den som tror på den skall inte stå där med skam)

Såhär tror jag att det skriften menar! Profeterna ville få judarna att lära känna Gud, men istället så blev dem mördade. Till slut så sände Gud sin älskade Son, för att judarna skulle kunna lära känna Gud. Men istället så dödade judarna Guds son. Jesus dog för våra synder på korset, och korset är en dårskap för dem som går förlorade. Men genom att Jesus på den tredje dagen uppstog genom Guds kraft så är korset en Guds kraft för oss som tror på Jesus. Det som skedde då Jesus uppstog, var att ALLA människor ifrån ALLA nationer kan lära känna Gud genom Jesus och på så sätt bli Guds barn, och inte bara judarna som föddes inom Israels släktled.

Så när judarna dödade Guds son, så blev det till räddning för oss alla. Det dem gjorde var fel, eftersom de inte kände Gud. Men genom att de gjorde detta, så kan vi andra "ickejudar" lära känna Gud genom tron på Jesus. "Jo han kommer dit och tar död på arrendatorerna och ger vingården åt andra." Jesu liknelse!

Men enligt Paulus så kommer Gud även att förbarma sig över Judarna, eftersom de är fortfarande inom Israels släktled är Guds son, så att Gud kan förbarma sig över ALLA. Paulus skriver om detta i romarbrevet 11:25-36

"Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet*. En del av Israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarnas i fullt antal har nått målet. Men då skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob. Och detta mitt förbund* med dem betyder att jag lyfter av dem deras synder. Ser man till evangeliet* är de Guds fiender, för er skull. Ser man till utkorelsen är de hans älskade, för fädernas skull. Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse, Ni var tidigare olydiga mot Gud men har nu fått förbarmande genom deras olydnad. Nu har de varit olydiga medan ni har fått förbarmande för att även de skall få förbarmande. Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla. Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar. Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare? Vem har skänkt honom något som han måste återgälda? Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, Amen"
Senast redigerad av Rottweilern 2008-12-15 kl. 07:50.
Citera
2008-12-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Så när judarna dödade Guds son, så blev det till räddning för oss alla. Det dem gjorde var fel, eftersom de inte kände Gud. Men genom att de gjorde detta, så kan vi andra "ickejudar" lära känna Gud genom tron på Jesus. "Jo han kommer dit och tar död på arrendatorerna och ger vingården åt andra." Jesu liknelse!
Vad är det nu du sitter och ylar om? Var det på grund av att djävulens barn torterade och mördade stackars Jesus som vi kan lära känna och tro på honom? Jaha där ser man! Ja, då återstår det ju bara att tacka djävulen och hans barn för det som skett...

Ne, bäst vore om någon satt koppel på dig och en sån där liten munkorg så man slapp att höra ditt lögnaktiga skällande.
Citera
2008-12-15, 12:08
Medlem
Dags avatar
Citat:
De kristna: ja, men inte de som tror på Jesus.
Nej, detta är en lögn; bibeln har fått den sammanställning den har genom prästskallarnas försorg. Guds Ande har knappats fått vara med.
De kristna vill ha det till att Gud sammanställt vilka böcker som skall med i bibeln för då får de ju legitimitet för sina påhittade teser.
Citat:
Den återkommer därför att det är prästskallarna som har makten över den. Den himmelske Fadern får tydligen vänta på sin tur, tills nån annan gång.
Citat:
Dina antaganden kan du hålla för dig själv. Pådyvla inte mig dina lögner.
Citat:
Ondskan i världen beror inte på att Gud inte har makt. Ondskan beror på att människan har vänt den himmelske Faderns bud ryggen. Samma är det i kyrkorna. Ondskan där beror på att dessa proselyter vänt den himmelske Fadern ryggen. Och de som predikar Guds ord har kyrkan alltid på ett eller annat sätt eliminerat.

Så skyll inte ondskan på Gud!
Citat:
Enligt Jesu egna ord så sände Fadern sonen för att få slut på mördandet, inte för att sonen skulle bli mördad. Så om du har problem med det, vilket du tydkligen har, så får du ju vända dig till Jesus och skälla ut honom för att han raserar din älskade missuppfattning.
Citat:
Jag inser ju att den ondska som finns i världen och speciellt inom den hemska och onda kyrkan beror på att dessa onda människor har vänt den himmelske Fadern ryggen. All ondska beror på att djävulens barn inte vill hålla den himmelske Faderns bud. Så därvidlag står alla gudar, inklusive den högste, utan som helst makt. Åtminstonde tills vidare.
Citat:
Det var ingen god Fader som spikade fast sin son på träpålen för att mörda honom. Den som ville ha ihjäl Sonen var djävulen själv och hans hantlangare. Fadern ville det inte och Jesus ville det inte och därför varnades de också för detta. Och straffet för sitt onda tilltag att korsfästa honom uteblev heller inte.

"-Livets fuste dödade ni!" dundrade Petrus till judarna, "men Gud uppväckte honom." Alltså ville inte heller Gud att Sonen skulle dö. Och de som hörde detta fick ett styng i sina hjärtan, och frågade: "-Bröder vad ska vi göra?" Åtminstone så fick då dessa mördare samvetskval. Medan de kristna ropar halleluja över mordet och tror sig slippa straffas till döden för sin uppenbara ondska.

Du ditt blinda bångstyre som alltid står emot den helige och gör den himmelske Fadern till en djävul. Du skall få möta Herrens eld över denna sak och skall aldrig få ro innan du inser hur fullständigt galet du hamnat i ditt hån mot den helige och rättfärdige vars älskade son onda människor tog livet av. Och det då de var helt besatta av satan. Det var satan som for in i Judas och inte den helige Ande. Problemet med dig är att du inte kan läsa innantill, men vaddå, du är ju fullständigt blind och stendöv. Och varför? Jo, du har inte velat lyssna till Jesus.
Citat:
Ren och skär New Age.
Du svarade inte på frågan: Vem kom först, hönan eller ägget?
Man behöver inte vara hedning för att ställa sig den frågan, det räcker om man är en helt vanlig människa.
Nä, du har inte förstått någonting och därmed famlar du utefter väggen på utsidan. Jag har aldrig sagt att någon Fader skall dö. Varifrån får du detta trams?

Citat:
Jodå, visst är Fadern och Sonen eviga. Men du förstår inte hur de är eviga.
Ja, du förstår inte ens vad synd är för något, hur skall du då kunna leva i Jesu närhet? Till råga på allt så anklagar du hans Fader för att vara en djävul?

Du har gått vilse. Paulus, som du så högt värderar, sa ju att du inte skulle gå vilse: "för det människan sår det skall hon också få skörda". Så ock: "Ty vi måste alla, sådana vi äro, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont."

Hur skall du då kunna undkomma kontentan av ditt leverne? För du kan ju tydligen inte kasta Paulus på soptippen. Och fly till Jesus kan du ju inte heller, för han säger ju samma sak;

"Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: ’Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.’

Då skola också de svara och säga: ’Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?’ Då skall han svara dem och säga: ’Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.’

Och dessa skola då gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."

Så lyder det heliga evangeliet.
Amen.
Och det hur flummigt du än tycker att det låter i dina kristna öron.

.
Citera
2008-12-15, 12:39
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
De kristna: ja, men inte de som tror på Jesus.
Nej, detta är en lögn; bibeln har fått den sammanställning den har genom prästskallarnas försorg. Guds Ande har knappats fått vara med.
De kristna vill ha det till att Gud sammanställt vilka böcker som skall med i bibeln för då får de ju legitimitet för sina påhittade teser.

Jag har tidigare bemött din förvirrade åsikter och tänker inte gå in i någon ringdans. Men jag rekommenderar dig att läsa Skriften för att lära känna Jesus Kristus och lämna din Luciferiska Mäster J.
Senast redigerad av Dolphin 2008-12-15 kl. 12:43.
Citera
2008-12-15, 15:18
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Vad är det nu du sitter och ylar om? Var det på grund av att djävulens barn torterade och mördade stackars Jesus som vi kan lära känna och tro på honom? Jaha där ser man! Ja, då återstår det ju bara att tacka djävulen och hans barn för det som skett...

Ne, bäst vore om någon satt koppel på dig och en sån där liten munkorg så man slapp att höra ditt lögnaktiga skällande.

"Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet*. En del av Israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarnas i fullt antal har nått målet. Men då skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob. Och detta mitt förbund* med dem betyder att jag lyfter av dem deras synder. Ser man till evangeliet* är de Guds fiender, för er skull. Ser man till utkorelsen är de hans älskade, för fädernas skull. Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse, Ni var tidigare olydiga mot Gud men har nu fått förbarmande genom deras olydnad. Nu har de varit olydiga medan ni har fått förbarmande för att även de skall få förbarmande. Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla. Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar. Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare? Vem har skänkt honom något som han måste återgälda? Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, Amen"

Judarna gjorde fel då dem dödade Jesus, men genom deras olydnad så blev Jesus till räddning för oss "Icke judar" Läs skriften!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in