2008-12-14, 13:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gud klarar att skapa utan att ha en fru.
Jesus har en liiiite annan ställning än resten av Guds tvåbenta skapelser (människorna...), han sitter på Guds högra sida...blir liiiite trångt med alla där.
Och du är, vad jag kan förstå, inte där heller...

Faktiskt så håller jag med dig i detta! :P
Citera
2008-12-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
För det första så tar jag inte order från dig. Jag har ju redan en Herre som jag lyder. Och det missionsuppdrag jag har är inte att ta order från kristna utan försöka omvända dem till att tro att det Jesus sa är sant.

För det andra så är det nu så, enligt Jesu egna ord, att den som tror på Jesus skall leva om än de dör. Så vad ska de ha en uppståndelse till då. De är ju levande. Det är ju inte de levande som ska uppstå utan de döda. *Och då inte kött och blod kan ärva Guds rike så kan vi låta dessa döingar, detta döda kött på bårhuset, vara. Gräv ner det och låt det förmultna. Ingen frågar mera efter det.

För det tredje så tror jag inte som sadduceerna trodde och inte heller på det som Marta svamlade om.

Men vi har att bedömma efter hur vars och ens frukt är. Och det glömde du.

Varför ska du ta order av Gud ens?
Du skrev ju nyss att du själv är Gud!

Jesus uppväckte en 4 dgr död Lasarus. Men den berättelsen är inte sann eller?
Citera
2008-12-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern

Trevligt att höra!
Citera
2008-12-14, 13:53
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jaha...jo just det.
Vi blir alltså inte ett fysiskt.
Precis som Gud inte heller är ett fysiskt med Jesus.

Nej inte längre, Ordet som fanns i Gud, blev människa i Kristus Jesus. Jesus dog för våra synder och Fadern uppväckte honom. Men innan Ordet/Jesus blev människa, så var han jämställd med Gud. Han ägde Guds gestallt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt och antog en tjänares gestalt. Då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa.

Sedan upphöjde Fadern sin Son, och gav honom det namn som står över alla andra namn. En sak är oerhört intressant. Fil 2:10 "För att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära."

Romarbrevet 14:11 "Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud"

Så det som Paulus säger i Filipperbrevet är att vi prisar Gud när vi bekänner Jesus som vår Herre. Och det säger en hel del. Iaf. om du frågar mig!
Citera
2008-12-14, 14:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Nej inte längre, Ordet som fanns i Gud, blev människa i Kristus Jesus. Jesus dog för våra synder och Fadern uppväckte honom. Men innan Ordet/Jesus blev människa, så var han jämställd med Gud. Han ägde Guds gestallt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt och antog en tjänares gestalt. Då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa.

Sedan upphöjde Fadern sin Son, och gav honom det namn som står över alla andra namn.

För att hyfsa till det: man ville TRO att det var så. Kort sagt kan man säga att det finns en önskan att det förhåller sig som du tror på.
Citera
2008-12-14, 14:10
Medlem
Dags avatar
Citat:
Gud klarar att skapa utan att ha en fru.
Jesus har en liiiite annan ställning än resten av Guds tvåbenta skapelser (människorna...), han sitter på Guds högra sida...blir liiiite trångt med alla där.
Och du är, vad jag kan förstå, inte där heller...
Jag är inte skapad. Jag är född.
Citera
2008-12-14, 14:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
För att hyfsa till det: man ville TRO att det var så. Kort sagt kan man säga att det finns en önskan att det förhåller sig som du tror på.

Naah inte direkt en önskan. Jag tror att Bibeln är Guds ord, och den säger att det är så. Därför tror jag på den! Bibeln säger att Fadern är Gud, Sonen är Gud och Den heliga Anden är Gud. Samtidigt är Gud EN GUD och inte tre!

För att ge dig en hänvisning. Filipperbrevet 2:6-11
Senast redigerad av Rottweilern 2008-12-14 kl. 14:27.
Citera
2008-12-14, 14:30
Medlem
Dags avatar
Citat:
Hmm nu är jag jättedålig på grekiska, men jag har hört nått om detta med att logos också kan betyda tanke, eller ord.
Rema betyder ord.
Logos betyder det som är i ordet.
Om du har en thekopp så är själva koppen rema medan teet som är i koppen är logos.

Om jag alltså ska föra över en tanke, logos, till dig så använder jag ord, rema. Allt mitt skrivande til ldig gör jag ju med ord. Men det jag för över till dig är ju mina tankar. När du förstått det jag skrivit til ldig så har ju det som är i ordet gått in i dig och befruktat din ande. Denna Ande, detta förstånd, som du skulle ropa efter, blir alltså havande med en son. När sonen väl är född hos dig, alltså när du förstått och sen också tror p ådet du förstått i den meningen att du efteråt själv tänker, säger och gör som ordet ville förmedla till dig är du ju en ny skapelse. Det är detta som mörkret, oförståelsen, inte begrep, kunde greppa.

Så det ljus som Johannes skriver om är förståelsens ljus. Livets ljus. Och det ljus som lyser upp hennes väg så att hon ser vart hon går. Vi bör således vandra i ljuset såsom han är i ljuset.

Citat:
Men just detta med "högsta väsen" Theos betyder ju Gud på grekiska, det har jag förstått. Och sedan ton Theon, och Thou beroende på hur man formulerar meningen på grekiska. Iofs. så är ju "högsta väsen" Gud också, men det var väl typ det jag ville ha sagt!
Detta att det står: det högsta väsendet, säger ju att det finns flera väsen, fast de som är lägre.

Citat:
Men det finns ju nånting som faktist tyder på att Jesus var med och skapade allting. Till att börja med. Läs tex. Joh 17:5 Där Jesus säger att han hade samma härlighet innan världen blev till som han har idag.
Då måste du komma ihåg att det är Jesus varande såsom den tanke som var i begynnelse hos det högsta väsendet. Och utan den tanken har inget blivit till som är till.

Citat:
Och sedan Hebreerbrevet 1:8-12 där Gud fadern kallar Sonen för Gud. Det intressanta med den versen är att författaren som skrev brevet hänvisar till Psaltaren 102:26-28 där Kung David helt klart skrev om Gud.
Ja det är som ett hologram. Gud är Fader, Ande och Son. Därför kan man säga att man kan se Gud i Sonen såväl som i Fadern som i Anden. Men Sonen, tanken, uppfattningen, är ju i sig skapande när den väl befruktat Anden. Men det är alltid Fadern som befruktar. Och det han har att befrukta med är sitt utsäde, ordet, och i ordet (rema) finns tanken (logos). Jesus är logos.

Precis så blir också vi befruktade och är därmed söner och döttrar till den himmelske Fadern. Så när vi blir "könsmogna" befruktar vi i våran tur. Där i det förfarandet ligger evigheten, det oändliga.
Citera
2008-12-14, 14:32
Medlem
Dags avatar
Citat:
Var står detta?
Joh. 10:34-35.
Citera
2008-12-14, 14:33
Medlem
Dags avatar
Citat:
Gör inte det.
Att sitta i ett gunstligt förhållande med Gud är inte att sitta trångt.
Citera
2008-12-14, 14:36
Medlem
Dags avatar
Citat:
Varför ska du ta order av Gud ens?
Du skrev ju nyss att du själv är Gud!
Håna och häckla tycks vara din paroll.

Citat:
Jesus uppväckte en 4 dgr död Lasarus. Men den berättelsen är inte sann eller?
När nya testamentet skriver om uppståndelsen så använder den två olika ord. Gå till http://www.sanningen.nu/uppstand.html så kanske du kommer att förstå.
Du måste kunna skilja på uppståndelse och uppståndelse.
Citera
2008-12-14, 14:46
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jesus dog för våra synder och Fadern uppväckte honom.

Det där är inte alls sant.
Ingen kan dö i ditt ställe. De synder du gör får du själv äta upp.
"7 Faren icke vilse. Gud låter icke gäcka sig. Ty vad människan sår, det skall hon ock skörda.
8 Den som sår i sitt kötts åker, han skall av köttet skörda förgängelse, men den som sår i Andens åker, han skall av Anden skörda evigt liv." Gal. 6:7-8.

Nå nu var detta Paulus, men går vi till Jesus så är det samma visa där:
"27 Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han vedergälla var och en efter hans gärningar." Matt. 16:27.

Nu var det inte Fadern som uppväckte Jesus. Det står om honom att döden inte kunde behålla honom. Och Petrus påstår att det var Gud som uppväckte honom. Alltså var det inte Fadern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in