Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Hmm nu är jag jättedålig på grekiska, men jag har hört nått om detta med att logos också kan betyda tanke, eller ord.
Rema betyder ord.
Logos betyder det som är i ordet.
Om du har en thekopp så är själva koppen rema medan teet som är i koppen är logos.
Om jag alltså ska föra över en tanke, logos, till dig så använder jag ord, rema. Allt mitt skrivande til ldig gör jag ju med ord. Men det jag för över till dig är ju mina tankar. När du förstått det jag skrivit til ldig så har ju det som är i ordet gått in i dig och befruktat din ande. Denna Ande, detta förstånd, som du skulle ropa efter, blir alltså havande med en son. När sonen väl är född hos dig, alltså när du förstått och sen också tror p ådet du förstått i den meningen att du efteråt själv tänker, säger och gör som ordet ville förmedla till dig är du ju en ny skapelse. Det är detta som mörkret, oförståelsen, inte begrep, kunde greppa.
Så det ljus som Johannes skriver om är förståelsens ljus. Livets ljus. Och det ljus som lyser upp hennes väg så att hon ser vart hon går. Vi bör således vandra i ljuset såsom han är i ljuset.
Citat:
Men just detta med "högsta väsen" Theos betyder ju Gud på grekiska, det har jag förstått. Och sedan ton Theon, och Thou beroende på hur man formulerar meningen på grekiska. Iofs. så är ju "högsta väsen" Gud också, men det var väl typ det jag ville ha sagt!
Detta att det står: det högsta väsendet, säger ju att det finns flera väsen, fast de som är lägre.
Citat:
Men det finns ju nånting som faktist tyder på att Jesus var med och skapade allting. Till att börja med. Läs tex. Joh 17:5 Där Jesus säger att han hade samma härlighet innan världen blev till som han har idag.
Då måste du komma ihåg att det är Jesus varande såsom den tanke som var i begynnelse hos det högsta väsendet. Och utan den tanken har inget blivit till som är till.
Citat:
Och sedan Hebreerbrevet 1:8-12 där Gud fadern kallar Sonen för Gud. Det intressanta med den versen är att författaren som skrev brevet hänvisar till Psaltaren 102:26-28 där Kung David helt klart skrev om Gud.
Ja det är som ett hologram. Gud är Fader, Ande och Son. Därför kan man säga att man kan se Gud i Sonen såväl som i Fadern som i Anden. Men Sonen, tanken, uppfattningen, är ju i sig skapande när den väl befruktat Anden. Men det är alltid Fadern som befruktar. Och det han har att befrukta med är sitt utsäde, ordet, och i ordet (rema) finns tanken (logos). Jesus är logos.
Precis så blir också vi befruktade och är därmed söner och döttrar till den himmelske Fadern. Så när vi blir "könsmogna" befruktar vi i våran tur. Där i det förfarandet ligger evigheten, det oändliga.