Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-04, 23:00
  #1
Medlem
Jag har ett antagande som jag vill få bekräftat :P

En människa befinner sig i en situation där det är en konstant temperatur av 40 grader. Allt som förtärs är över 40 grader. Där finns inget som är kallare än 40 grader. Detta borde vara direkt livshotande och som jag tänker borde man vara död inom en vecka!!??
Citera
2009-10-04, 23:03
  #2
Medlem
skinken92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
Jag har ett antagande som jag vill få bekräftat :P

En människa befinner sig i en situation där det är en konstant temperatur av 40 grader. Allt som förtärs är över 40 grader. Där finns inget som är kallare än 40 grader. Detta borde vara direkt livshotande och som jag tänker borde man vara död inom en vecka!!??

man kan ju ha 40 graders feber utan att dö ? och vi svettas ju så om man har mycket vatten borde det ju gå
Citera
2009-10-04, 23:13
  #3
Medlem
Genom att svettas kyls kroppen av eftersom det går åt värme att få svetten att lämna huden.
Jag tror inte att du dör så länge du dricker, 40gradigt vatten är ju inte så varmt, något varmare än ljummet bara.
Citera
2009-10-04, 23:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
man kan ju ha 40 graders feber utan att dö ? och vi svettas ju så om man har mycket vatten borde det ju gå

Visst, men under ett par dagar i så hög feber lär man väl duka under!!??
Och att svettas då det inte är något som kyler svetten hjälper inte heller.
Borde göra saken ännu värre. Att man värms ännu snabbare!?
Citera
2009-10-04, 23:20
  #5
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
Visst, men under ett par dagar i så hög feber lär man väl duka under!!??
Och att svettas då det inte är något som kyler svetten hjälper inte heller.
Borde göra saken ännu värre. Att man värms ännu snabbare!?
Svetten fungerar som kylpasta och suger upp värmen, tror jag iaf.
Citera
2009-10-04, 23:23
  #6
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
Visst, men under ett par dagar i så hög feber lär man väl duka under!!??
Och att svettas då det inte är något som kyler svetten hjälper inte heller.
Borde göra saken ännu värre. Att man värms ännu snabbare!?
Sådan hög feber är nog rätt skadligt, dock på längre sikt än ett par dagar...
Citera
2009-10-05, 00:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Svetten fungerar som kylpasta och suger upp värmen, tror jag iaf.

Hur skulle den suga upp värmen menar du, ur vadå? svettens funktion att kyla ner kroppen är beroende av en kallare temperatur utanför kroppen.
Kroppen kan så vitt jag vet omöjligt skapa kyla, hur mycket energi/vätska vi än stoppar i oss.
Citera
2009-10-05, 00:45
  #8
Medlem
Jag är inget fysikess men när svettet (eller vilken vätska som helst) dunstar så går det åt energi. Energi som den tar från huden i form av värme. Vi blir nerkylda.
Citera
2009-10-05, 02:46
  #9
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
Jag har ett antagande som jag vill få bekräftat :P

En människa befinner sig i en situation där det är en konstant temperatur av 40 grader. Allt som förtärs är över 40 grader. Där finns inget som är kallare än 40 grader. Detta borde vara direkt livshotande och som jag tänker borde man vara död inom en vecka!!??

Jag skulle inte bli förvånad om det finns ställe på jorden där medeltemperaturen aldrig går under 40 grader under extrema förhållande och där det faktiskt lever folk.

Enligt Wiki så är inte feber över 42 grader "farligt". Dock är det skillnad på att ha feber och vara varm, då det första inte gör att man svettas, vilket kan vara nog så viktigt ibland

Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Jag är inget fysikess men när svettet (eller vilken vätska som helst) dunstar så går det åt energi. Energi som den tar från huden i form av värme. Vi blir nerkylda.

Exakt!
Citera
2009-10-05, 03:35
  #10
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Jag är inget fysikess men när svettet (eller vilken vätska som helst) dunstar så går det åt energi. Energi som den tar från huden i form av värme. Vi blir nerkylda.
Jag har svårt att tänka mig att någonting skulle kunna kyla sig själv till en temperatur som ligger under omgivningens. Hur ska du flytta över värme från kroppen via svett till nånting som redan är lika varmt som du själv?

Du har ju fortfarande en tryckande värme utifrån som vill in i din kropp och den värmen skiter blankt i om du svettas lite eller inte.

EDIT: Så vitt jag vet vandrar värme från varmt till kallt. Då säger logiken att omgivningens 40 grader vill balanseras och är din kropp då 37 grader har värmen nånstans att ta vägen. In i dig. Man måste ha en differans.

Jag kan dock ha fel.
__________________
Senast redigerad av diversion 2009-10-05 kl. 03:37.
Citera
2009-10-05, 14:38
  #11
Medlem
Eliza CTs avatar
Då skulle många avlida på sina semestrar. Påpekas ovan att det finns ställen med temperatur över 40 grader.
Anhöriga till mej har vistats med småbarn på ställe med den temperaturen i dryga 3 veckor en gång. Alla överlevde.
Sedan beror det givetvis på luftfuktigheten också. Massor av dryck, tänka på vad man äter och hålla sej i skuggan.

Med feber är man ju rätt sjuk så där är det betydligt farligare för kroppen.
Mvh
Citera
2009-10-05, 15:29
  #12
Medlem
Japhys avatar
Värme är molekyler i rörelse. När man svettas, har vattenmolekylerna i svetten olika rörelsehastighet. De snabbaste vattenmolekylerna dunstar alltså snabbare än de långsammare vattenmolekylerna. Detta får till följd att vätskan som stannar kvar längst på kroppen, består av molekyler med långsammare rörelseenergi och de är alltså "kallare". Därför kyls kroppen av när vi svettas.


Ett enkelt och praktiskt experiment som bevisar detta:

Nästa gång du är på stranden, och vill kyla ner din pilsner gör du som så att du virar in ölen i en blöt handduk. Därefter hänger du upp handduken på en solig plats och väntar. Efter en stund har handduken kylts ner, liksom ölen.

Praktiskt, va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback