Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-03, 14:59
  #1
Medlem
Octavianuss avatar
Det är så att man blivit lite småfet och inser att man måste snåla in på det goda ett tag framöver. Det har man dock inte ngn lust med, då det smakar skit med bantarmat. Så jag vill ha lite tips på riktigt god mat, som skulle kunna klassas som bantarmat. Jag har dock inte så bra koll på vad som e smalmat och inte. Antar att man ska undvika allt med fett och socker i, vilket även innebär så lite kolhydrater som möjligt. Vad som innehåller kolhydrater har jag inte benkoll på dock, tex fullkornspasta funkar det?
Ris hur är det med sånt, coscos och bulgor?

Det jag kommit fram till är Glasnudelsoppa med fisk i, Bör väll gå?

Grönsakssoppa, model klar.

Kärlknöl med en god sallad till, utan dressing.

Vad ska man äta till frukost? brukar äta fil med müsli eller havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt. Men bägge känns fel, kanske minifil med minimalt med müsli?

Så, fyll på med maträtter som funkar, och gärna då med recept, så jag kan bygga upp en liten egen receptbank att gå efter.
__________________
Senast redigerad av Octavianus 2009-10-03 kl. 15:04.
Citera
2009-10-03, 15:22
  #2
Medlem
R.Stotzkys avatar
Du behöver inte undvika något alls, det där är bara trams. Så länge du stoppar i dig färre kalorier än du gör av med så spelar det ingen roll vad du äter. Se till så att du slutar med småätandet, om du har den ovanan. Det blir lätt många extra kalorier som man inte tänker på.

Fett är ju mer energirikt än det mesta, så om du drar ner på matfettet och äter lite mer grönsaker och frukt så ska du se att du går ner i vikt. Ta halva tallriken med sallad (utan dressing) och halva med mat (som inte är alltför flottig) så försvinner kilona snart.

Färdig müsli brukar inte vara så bra. Ofta innehåller den nötter (mycket fett), socker, honung och liknande. Jag skulle istället rekommendera havregrynsgröt med sockerfritt äppelmos eller skivade bananer, och så lättmjölk till såklart. Det håller du dig mätt på väldigt länge, så det där suget efter att småäta försvinner.

Couscous, bulgur och liknande är jättebra mat. Bara att koka i någon god buljong och servera med grillade grönsaker, fisk eller kyckling. Fettsnålt och man blir mätt.
Citera
2009-10-03, 15:25
  #3
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Vad ska man äta till frukost? brukar äta fil med müsli eller havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt. Men bägge känns fel, kanske minifil med minimalt med müsli?

Äter själv havregrynsgröt med en skvätt mjölk och hemmagjord äppelmos varje morgon, har fått för mig att det är relativt nyttigt, det innehåller ju inte direkt något "onyttigt".
  • Havregryn, knappast onyttigt
  • Salt, skulle vara om man tar kopiösa mängder
  • Mjölk, bara nyttigt (föredrar själv tjockismjölken på 3%, dricker inte mjölk så ofta men när det görs så ska det smaka )
  • Äppelmos, gör mitt med väldigt lite socker, tycker det smakar bäst, och alla vet väll att äpplen är nyttiga

För övrigt är jag glad vid sallader går att variera i oändlighet, är inte så onyttigt om man håller igen på dressingen
Citera
2009-10-03, 15:39
  #4
Medlem
Octavianuss avatar
visst går man ner i vikt om man håller ner lite gran på maten osv. Det är det jag ska satsa på i långa loppet. Jag behöver dock går ner ca 5 kilo lite pronto känner jag. Fan alla kläder har ju blivit för små, har inte "råd" att köpa nya.

Så därför vill jag ha super lätt mat, så man drar i sig betydligt mindre med kalorier än vad man gör av med i några veckor. Men ändå vara mätt och tycka maten är god.

Det där med havregrynsgröt, innehåller inte det en satans massa kolhydrater? Kolhydrater blir till socker, vilket blir till ölmage. Eller har jag fattat fel?
Citera
2009-10-03, 15:49
  #5
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
.... Kärlknöl med en god sallad till, utan dressing ...

Snälla. Säg att du menar Tjälknöl (tjälknul).

Om du vill gå ner i vikt genom att äta fettsnålt har bl a Matklubben ett bra receptregister.

Men gillar du fet och god mat kan det vara idé att kolla upp de här länkarna också:

http://www.kostdoktorn.se/ (Om Low Carb High Fat-kost)
http://www.giformen.se/default____12.aspx (GI för män)
http://www.glykemiskt-index.info/ind...Ola+Lauritzson (Mer GI för män)
Citera
2009-10-03, 17:49
  #6
Medlem
tjompans avatar
Gör en sökning på LCHF eller GI Noll om du vill äta gott samtidigt som du går ner i vikt. Det hjälpte mig. -26kg på 9 månader utan att öka motion. Bara uteslut så mycket kolhydrater du kan. (nåja. du får nog läsa lite mer om det)

Testa!!! Det kanske är nåt för dig.

//Tjompan
Citera
2009-10-03, 22:10
  #7
Medlem
Octavianuss avatar
Nja jag vill inte köra ngn GI metod. GI metoden innebär att man inte ska äta några kolhydrater alls under väldigt lång tid. Det tror jag inte alls e så bra för kroppen. Därför ska jag köra en låg kallori och låg kolhydrat metod i kanske tre veckor. För att sen gå in i nästa fas där jag äter lite onyttigare på helger men håller mig ordning på vardagarna i kanske 3 veckor till. Sen försöka ändra vanor lite i framtiden.
Jag e inte stenfet nu, bör inte gå ner mer än max 7 kilo, men 5 är nog lagom. Inser att det är lika bra att gå ner lite i taget redan nu, och inte vänta tills man blivit smällfet.

Men ska kolla in länkarna. Men har ni bra recept att komma med, hosta bara upp.

Och jag, jag menar tjälknöl, hehe blev lite fel där.
Citera
2009-10-03, 22:23
  #8
Medlem
tjompans avatar
Inte bra för kroppen???
Jag har mer än halverat mina kolesterolvärden och blodtrycket har givetvis normailserats till följd av viktminskningen, men du har rätt i att det tar tid. Lång tid!
Men, jag har aldrig mått bättre!!!

//Tjompan
Citera
2009-10-04, 09:06
  #9
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Inte bra för kroppen???
Jag har mer än halverat mina kolesterolvärden och blodtrycket har givetvis normailserats till följd av viktminskningen, men du har rätt i att det tar tid. Lång tid!
Men, jag har aldrig mått bättre!!!

//Tjompan

Jo jo visst. Men du va väll å andra sidan kraftigt överviktig. Det är inte jag, jag vill bara hålla efter mig lite, innan jag blir det.
Citera
2009-10-04, 10:21
  #10
Medlem
tjompans avatar
Ok. Jag har en arbetskamrat som va som dig. (antar jag) Lite sådär lagom, på väg att bli överviktig, han testade och det fuinkade inte riktigt på honom. Du gör nog rätt i att testa en annan metod isf.
"Min" metod är effektiv men det tar ett tag.

Lycka till!!

//Tjompan
Citera
2009-10-04, 20:52
  #11
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Det jag kommit fram till är Glasnudelsoppa med fisk i, Bör väll gå?


Helt rätt!
Ät mycket fisk och du kommer att gå ner i vikt - undvik dock friterad/panerad
Fisk ger en enorm mättnadskänsla med väldigt få kalorier
Citera
2009-10-04, 21:45
  #12
Medlem
Octavianuss avatar
Hur är det med det här med kolhydrater.

Det står på förpackningar att det innehåller si och så mkt kolhydrater varav socker arter är en viss mängd. Vad ska man hålla sig undan från? Ris tex har man hört är sånt som bodybilders äter lite av för att bli av med underhudsfettet, funkar det som bantar mat, innehåller ju mkt kolhydrater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback