• 1
  • 2
2009-10-03, 14:44
Medlem
Shrink in spes avatar
Vad tror ni kommer bli tiotalets trender inom matområdet?

Själv hoppas jag på att afrikansk mat slår igenom, känns som att jag har rätt bra koll på vad man äter i övriga världen men väldigt dålig koll på afrikansk mat (bortsett från nord- och nordostafrikansk mat).

Vad gäller hysteriska trender hoppas jag att vi fått nog av dem, men det är väl att hoppas förgäves. Antar att "allt ska vara naturligt-trenden" håller i sig och att vi får se mer och mer hype av mat utan "onaturliga" tillsatser.

Vad tror ni är det nya svarta på 10-talet? Har vi mycket nytt att se fram emot, eller har vi upptäckt det mesta som finns att upptäcka på den kulinariska kartan?
Citera
2009-10-03, 15:01
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tror tyvärr det går mot odlad fisk och sumpfisk eftersom vi fiskat slut på de "riktiga" fiskarna. Eller så inträffar ett mirakel och fiskbeståndet ökar igen!
Citera
2009-10-03, 15:03
Medlem
uainds avatar
Enkel mat. Ingen orkar med allt jävla ståhej som är kring matlagningen och allt vad det innebär, vi vill ha enkla rätter, snabba att tillaga med högt näringsinnehåll. Vi kommer inte att fokusera på enskilda kontinenters rätter eller så utan kommer att blanda allt från USA, Asien, Afrika och Indien - så länge de är enkelt, nyttigt och opretentiöst.
Citera
2009-10-03, 15:05
Medlem
lariotones avatar
Ekologisk säsong och lokalproducerad mat tror jag blir det nya.
Citera
2009-10-03, 15:07
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lariotone
Tveksamt. För dyrt.
Citera
2009-10-03, 15:13
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:

Det har väl varit inne ganska länge? Tycker det pratats om det i några år, men visst är det troligt att det slår igenom ordentligt i år!
Citera
2009-10-03, 15:14
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag tror tyvärr det går mot odlad fisk och sumpfisk eftersom vi fiskat slut på de "riktiga" fiskarna. Eller så inträffar ett mirakel och fiskbeståndet ökar igen!

Vad kommer det innebära för den kulinariska upplevelsen (äter själv inte fisk..)?
Citera
2009-10-03, 15:19
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Det där är hör 2000-talet till och är redan "inne", även om det inte riktigt har slagit igenom hos den breda massan än.

Dock så kanske just den breda massans ökande intresse för detta blir den nya 2010-vågen.
Citera
2009-10-03, 16:44
Medlem
lariotones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[Strange Days
Dock så kanske just den breda massans ökande intresse för detta blir den nya 2010-vågen.

Som många sagt, det är redan så i mat intresserade kretsar men jag tror "massan" kommer börja intressera sig.
Tror folk tröttnat lite på all exotiskt mat och söker sig tillbaka till nya versioner av tradiotonella rätter.
Citera
2009-10-03, 18:45
Medlem
Azraels avatar
Allt kommer att bli mer äkta. Producenterna har hittills fokuserat mycket på lightprodukter och skumma tillsatser men i framtiden kommer det att bli viktigt att pusha för att alla ingridienser är genuina. Bort med glutamat och smakförstärkare. Fram för äkta smakgivare och komponenter.

Genuint är det nya svarta. Ni behöver inte ens fundera över den saken. Jag vet att jag har rätt.
Citera
2009-10-03, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det där är hör 2000-talet till och är redan "inne", även om det inte riktigt har slagit igenom hos den breda massan än.

håller med tror att det kommer att bli ett uppsving för de rena råvarorna även bland restaurangerna dvs mindre mängd halvfabrikat.

smakmässigt hoppas jag på att det återkommer fler ställen med husman istället för alla thaiställen som växer upp som svampar ur jorden.
Citera
2009-10-03, 18:48
Medlem
OggeOJs avatar
Förhoppningsvis blir nasigoreng den nya basvaran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in