• 1
  • 2
2009-10-03, 18:53
Medlem
DenLedes avatar
Tyvärr så tror jag färdigmaten kommer att slå stort nu nästa decennium.
Hela familjer kommer att samlas vid tv-soffan med valfri Findus färdigrätt.

Möjligtvis kommer man att på söndagar slå till med lagad mat. Då gärna snabbmakaroner och Scans köttbullar.
Senast redigerad av DenLede 2009-10-03 kl. 18:56.
Citera
2009-10-03, 18:58
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede

Möjligtvis kommer man att på söndagar slå till med lagad mat. Då gärna snabbmakaroner och Scans köttbullar.

No offence, men vi får innerligt hoppas att du har fel i dina spekulationer...
Citera
2009-10-03, 19:32
Medlem
quaertys avatar
Citat:

Stämmer säkert. Samtidigt så tror jag att andra halvan av befolkningen kommer att satsa på hemlagad mat med fina råvaror och ett minimum av tillsatser.

Alltså: Mer färdigmat, av högre kvalitet förvisso, som kommer att ätas av allt fler människor. I vissa familjer kommer nog matlagningen nästintill att försvinna. Men andra familjer kommer helt att vända färdigmatsindustrin ryggen, och istället satsa på traditionell kokkonst. I mycket större utsträckning än idag.

Det lutar nog åt att det i mångt och mycket blir en klassfråga, precis som snabbmaten länge har varit.
Citera
2009-10-03, 23:26
Medlem
Likmasks avatar
Jag tror fler börjar äta vegetariskt och veganskt, och reducerar sitt köttintag till någon gång i veckan. Mycket för miljön, det är inte så många som bryr sig tillräckligt mycket om djuren för att välja bort fläskfilén för den sakens skull.
Citera
2009-10-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det där är hör 2000-talet till och är redan "inne", även om det inte riktigt har slagit igenom hos den breda massan än.

Dock så kanske just den breda massans ökande intresse för detta blir den nya 2010-vågen.

Tror tyvärr inte riktigt att det kommer. Jobbar inom råvarutillverkning för matindustrin och de vill mer och mer ha naturliga delar utbytta mot konstgjorda.
Citera
2009-10-03, 23:32
Medlem
SexMurderArts avatar
Jag tror det blir populärt att äta nåt som fortfarande är i livet, det går iaf åt det hållet. Allt ska va färskt, konservburk är ett skällsord, bröd i kylen är en dödssynd osv.
Citera
2009-10-04, 00:21
Medlem
Citat:

Färdigrättsförsäljningen har ju minskat massor de senaste åren pga medias snack om tillsatser etc. Så företag som Familjen Dafgårds, Felix etc storsatsar på att minska ner alla tillsatser och stärkelser etc i maträtterna som möjligt, möjligen till ett högre pris vet ej, för att få tillbaka kunder. (edit källa: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...el_3550451.svd )

Så visst är trenden mot ekologiskt tydlig, och tillbakagången till speciallistbutiker, färsk fisk och charker etc, då närodlat kommer bli populärt nu när det är så trendigt att vara sk "klimatsmart".
Senast redigerad av 10.000 2009-10-04 kl. 00:24.
Citera
2009-10-04, 00:52
Medlem
När jag läste rubriken, trodde jag att det menades 1910-talet. Då bodde ju de flesta på landabyggden och var fattiga. Salt sill och potatis var det vanligaste födoämnet enligt´till mig närstående, numera avlidna personer.

Vad gäller 2010-talet tror jag att onyttigheten får ett återsving. På 2000- talet ska vi ju vara så nyttiga ( och nästa deceniums mode är ju ofta en kontrahent). Animaliskt fett kommer stort tillbaka.

Sen, självklart blir ju folk bara latare och latare och vill ha mera färdiglagat.
Citera
2009-10-04, 23:10
Medlem
apanola IIs avatar
Helvetestrenden med ekologiskt och närodlat kommer att fortsätta. Även "klimatvänlig" mat kommer att ingå, dvs hur snäll maten är mot klimatet; en del i den gigantiska super-schutzpah lögnen om den antropogena klimatuppvärmningen, en av vår tids stora lögner.
Sen kommer trenden med smart mat att fortsätta, nyttig mat som hjälper mot "upplåsta magar" ( = kroniskt pruttande), eller som håller dig "allert" och "skärpt" ( = korkade socker junkies får fortsatta fixer).

Själv kommer jag att driva en högst privat trend med rimmade fläsklägg (med ben) och högrev med ben samt gnagande på en och annan Brasiliansk biff som levt sitt liv på fd regnskogsmark
Citera
2009-10-06, 18:21
Medlem
Shrink in spes avatar
Blev idag på stan erbjuden ett smakprov på "chokladspray". Nissen jag fick det av menade att "ett sprut i munnen känns som att smaka på en chokladbit" (sic). Jag vet inte om jag håller med om att det smakade likadant, men principen skulle nog kunna funka med fruktgodissmak och liknande. Kan detta vara något för 10-talets kalorijägare?
Citera
2009-10-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Helvetestrenden med ekologiskt och närodlat kommer att fortsätta.
Exakt vad är det som gör ekologisk och närodlat till en helvetestrend mer än att det just nu tar större plats i media för tillfället som med alla trender?
Citera
2009-10-06, 19:15
Medlem
HORPATTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Allt kommer att bli mer äkta. Producenterna har hittills fokuserat mycket på lightprodukter och skumma tillsatser men i framtiden kommer det att bli viktigt att pusha för att alla ingridienser är genuina. Bort med glutamat och smakförstärkare. Fram för äkta smakgivare och komponenter.

Genuint är det nya svarta. Ni behöver inte ens fundera över den saken. Jag vet att jag har rätt.
Håller med i det du säger och tror det ligger jävligt mycket i det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in