Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Jag kan inte minnas var jag läst detta men jag fann källan (förmodligen källorna) trovärdiga när jag läste dem. Enligt dem gäller det att trycka in linjalen mot blygdbenet. Det din metod mäter är maximal effektiv penislängd med nuvarande grad av fetma. Bra för kvinnor och homofiler som har mycket specifika storlekskrav. Mindre bra ur vetenskaplig synpunkt.
Målet vid en statistisk undersökning borde vara att få ett mätresultat som inte varierar beroende på vem som utför utökningen eller vilken grad av fetma befolkningen har. T.ex. leder din mätmetod till att amerikaner har kortare penis än svenskar bara p.g.a. av fettet. Det leder också till att alla som mäter måste ha samma tryck.
Mitt huvudbudskap, det jag tycker är viktigast att framföra, är egentligen inte att mäta på ett eller annat sätt, utan att man kan vara nöjd med sin penis och den storlek den har. Om man själv vill ha starkare upplevelser av sex eller om man vill ge sin partner starkere upplevelser är det helt andra saker som man ska fokusera.
Det är vidare inte "min metod". Jag har lärt mig den av professorer och docenter i urologi vid Svenskt universitet. Möjligen kan man säga att det är ett vedertaget sätt att mäta i Västvärlden. Och då ska
man inte alls ha något tryck! Linjalen ska läggas mot bukväggen. Eller så drar man ut den slappa penisen och mäter.
Penis innehåller tre stycken svällkroppar, två på ovansidan och en på undersidan. Svällkropparna är uppbyggda ungefär som en tvättsvamp och fylls med blod när mannen blir sexuellt upphetsad och får erektion. Penis blir då större och reser sig. Svällkropparna ligger också innaför buken och man kan känna dem inne i kroppen genom/bakom pungen vid erektion. Om inte svällkropparna också gick in i kroppen så skulle penis inte vara "förankrad" utan "svaja" betydligt mer och bli ostabil vid samlag. Men vi mäter inte den längd som dinns inne i kroppen. En man med bukfetma har ingen den längd på penis som man kan mäta utanför buken enligt de vedertagna metoderna vi har i Sverige. Om någon blir gladare och får större självförtroende av att trycka in linjalen lite extra (vilket jag är övertygad om sker när man har undersökningar där männen själva mäter) så har jag inget emot detta. Men man ska inte blanda ihop detta med en vetenskapligt genomförd mätning, där alla män mäts på samma sätt.
Många urologer mäter penis längd genom att med ett fast grepp bakom ollonet dra ut den slappa penisen från kroppen ganska kraftigt, och då menar de att de att man får ungefär samma reultat vid mätning av lämngden som om man mäter vid erektion. Det är inte så lätt att på befallning uppnå en erektion i klinisk miljö och på "befallning" menar de. Den metoden kan endast jämföras med det sättet att mäta och inte med något annat sätt.
I bland annat Brasilien (och några andra länder) har man genomfört en mätning av erigerade penisar hos yngre män på universitet och yngre militärer. Undersökningen har varit frivillig. Urologerna har då injicerat ett ämne i penis (alprostadil eller papaverin) vilket ger en kraftfull erektion utan stimuli eller upphetsning. Den undersökningen är också endast jämförbar med liknade undersökningar. Men hur många friska Svenska unga män skulle frivilligt ställa upp för att få en injektion i penis och låta en forskare mäta erektionen?
Sedan måste jag också bemöta påståendet att det skulle vara speciellt vanligt att homosexuella (män antar jag du menar) och vissa kvinnor efterfrågar storleken på penis. De kvinnor som har problem med samlivet med sina män frågar mer efter hur de ska orka med samlivet med män som är dåliga på att hjälpa till hemma, eller att mannen endast tänker på sin egen njutning. Homosexuella är precis likadana som andra människor - de blir kära i en person, inte i ett könsorgan. Men visst; killr som inte har sällskap med en tjej tittar och fantiserar kanske mer om ex kvinnans bröst. Så kanske också lesbiska kvinnor gör? Och då är det kanske så att vissa homosexuella män fantiserar om penisar. Dock vet jag att lika många tittar på bröstkorg, höfter, ögon, hållning som heterosexuella män gör när de ser på kvinnor. Penisfixering är mest vanligt bland yngre män och bland oerfarna män bland de 1000-tals män jag mött professionellt.