• 1
  • 2
2009-10-03, 04:16
Medlem
Delar eller ibland hela händerna domnar bort när jag sover. Oftast är det iallafall en av händerna som gör så. När jag vaknat och börjar röra på fingrar och händer försvinner det ganska fort.

Händer aldrig när jag är vaken, vad kan det bero på?
Citera
2009-10-03, 04:40
Medlem
Typoopies avatar
Du kanske ligger med tyngden placerad på dina armar på något underligt vänster, så "somnar" händerna. ... Kanske?
Citera
2009-10-03, 10:48
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Delar eller ibland hela händerna domnar bort när jag sover. Oftast är det iallafall en av händerna som gör så. När jag vaknat och börjar röra på fingrar och händer försvinner det ganska fort.

Samma här. Beror väl på att händerna "somnar" helt enkelt.
Citera
2009-10-03, 10:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Karpaltunnelsyndrom visar sej på det sättet att man vaknar om natten och får "skaka liv" i händerna. Ibland kan man vakna ett flertal gånger per natt.
Botas med en rätt enkel och snabb handkirurgisk operation, som jag själv fått utfört på båda händer.
Mvh
Citera
2009-10-03, 11:03
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Karpaltunnelsyndrom visar sej på det sättet att man vaknar om natten och får "skaka liv" i händerna. Ibland kan man vakna ett flertal gånger per natt.
Botas med en rätt enkel och snabb handkirurgisk operation, som jag själv fått utfört på båda händer.
Mvh
Fast det är mycket ovanligare än att man ligger med armarna på nåt konstigt sätt så de domnar.
Citera
2009-10-03, 11:10
Medlem
hiddens avatar
Det händer mig med, typ varannan natt.
Ibland kan det vara domnat ända upp på halva underarmen och tar typ 20 sek att få bort det när man håller ner armarna bredvid sängen.

kändes jävligt läskigt första gången
Citera
2009-10-03, 11:14
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Fast det är mycket ovanligare än att man ligger med armarna på nåt konstigt sätt så de domnar.

Ja, men det beror en hel del på åldern. Ungdomar sover nog hårt och kan drabbas pga sovställning. Men karpaltunnelsyndrom är vanligast från 40 och uppåt. Kan påverkas av arbetsuppgifter.
KAN dock drabba ungdom också. Dock kan nervskadan förstöra sömnen helt. Går man alltför länge med det så kan det bli vissa bestående besvär.
Mvh
Citera
2009-10-03, 11:31
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30

Du kan ha ulnarisklmämning (nervinklämning i armbågarna).
Citera
2009-10-03, 11:41
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Mvh

Farligt på något sätt? Kan man ha det i bara ena handen?
Citera
2009-10-03, 11:42
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Du kan ha ulnarisklmämning (nervinklämning i armbågarna).

Även om det bara händer på natten?
Citera
2009-10-03, 11:45
Bannlyst
Skär inte av blodtillförseln så händer det nog inte mer.
Citera
2009-10-03, 12:16
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Även om det bara händer på natten?
Jag vaknade oftast med domningar av olika fingrar o så...som sedan avtog lite under dagen.. tills jag blev opererad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in