Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-07, 21:00
  #385
Avstängd
ikosaedris avatar
PC är inte bra att använda för spel. använd konsoler istället, de är bättre. kolla här för att förstå bättre vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=EBQnqMBNWbY
Citera
2011-07-30, 12:12
  #386
Medlem
neonbruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Nope,Outcast har redan varit uppe några ggr. Jag undrar om ni kommer ihåg DRAKAN? En tjej som flög omkring på en drake som sprutade eld och så slogs hon mot djur typ björnar.Ett annat spel jag inte kommer ihåg namnet på men det var ett svärdsspel man svingade svärdet genom att röra musen man började som en ganska kass riddare som..Jag kommer inte ihåg men man slog med svärdet genom att röra musen.Klart skoj,och så MAX DOKTORN O KURT spec då MDK 2 fan va grymt, jag har spelat genom det ett par ggr..och så inte att förglömma det helt unika PSYCHONAUTS.Underbart det med.

Silver! Minns att det var riktigt skont.
Citera
2011-07-30, 12:57
  #387
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket

Heroes of Might and Magic-serien är också en klassiker. De flesta tycker att 3an är bäst, har bara spelat 4an och 5an själv dock. Trots att många hatade 4an älskade jag den då det var mitt första spel jag spelade i serien.

Japp, 3an var nog bäst, har för mig att campaignen var rätt skön dessutom....även 2an var riktigt bra när det begav sig...
Ska nog dra igång 5an+ expansions nu!!!!
Citera
2011-08-01, 18:24
  #388
Medlem
Bakgrund
Efter att ha läst denna fantastiska tråd om klassiska PC spel vill jag gärna berätta min historia för er.

Story
Jag är född 1985. I slutet av 1980-talet (89 om jag inte minns fel) fick jag det klassiska GAMEBOY... Hade hur många spel som helst till det, även sådana spel från Hong Kong där det var 30-40 spel i ett spel så att säga (på en kassett). Ni 80-talister minns säkerligen hur det var.

Julen 1993 fick jag min första egentliga spelkonsol, Supernintendo 16 bitars. Där köpte jag väldigt många olika spel.

Våren 1996 fick jag köpa min kusins Commondore 64 dator för 100 kr. Men jag räknar inte in denna som PC...

Hursomhelst. Min första PC fick jag julafton 1996. Det var en "bra" 486:a med 133 Mhz processor, 16 Mb RAM, 850 Mb hårddisk, 8 x speed cd-rom, 14 tums skärm... Diskettstation... ja... Det känns ibland som om det var igår jag fick den men det är 15 år sedan nu... Herregud vad tiden går fort.

Iaf... Spelmässigt...

Jag fick en Windows 95 demoskiva när jag köpte datorn... På denna DEMO skiva fastnade jag främst för Ultimate Doom (Doom 1), flygplansspelet Fury 3 samt Beavis and Buthead!

Det första spelet jag och min far köpte vad en 3-box med Sim City 2000, Sim Isle samt Sim Tower i! Älskade dessa spel, framförallt Sim City 2000 och Sim Tower! Det händer fortfarande att jag lirar dessa roliga spel!

I början av 1997 åkte jag över till en kompis och lirade Warcraft 2 och Worms! Dessa blev mina nya favoritspel som jag ägnade många timmar åt! Tillägga kan jag göra att detta var tiden då inte många om ens någon hade internet.

Julen 1997 fick jag ett spel av min kusin som jag dyrkade! Nämligen Red Alert! Ett av de roligaste strategispelen. Tyvärr så var min dator inte så pass bra att Red Alert gick rent i Windows läge... Lirade det en del i Dosläge där spelet är mer inzoomat och grafiken är sämre.

Jag fick även ett annat spel som jag älskade och som jag även idag lirar då och då, nämligen Duke Nukem 3D! Fick alltid koderna så man kunde låsa upp alla vapnen etc direkt från början av kompisarna.

Så det första året lirade jag mycket Doom 1-2, Duke Nukem, Worms, Warcraft 2, Sim City 2000, Sim Tower, Sim Isle...

1997 kom även Atlantis - Det försvunna riket ut! I stort sett alla mina kompisar skaffade datorer just detta år. Och då var det Pentium II, 200-233 Mhz, 32 Mb RAM 2 Gb hårddisk... Gud vad avundsjuk man var, då alla spel flöt på som bara den på deras datorer medan Atlantis o Red Alert sönderhackade på min dator. Även Starcraft kom ut denna tid vilket var ett oerhört populärt spel (vilket det även är idag). Även det sönderhackade på min 486:a med 133 Mhz... Quake 1 fungerade hyfsat på min dator, vilket var ett spel som jag även spelade emellanåt! Även Blood 1 var en favorit. Det första GTA spelet kom även ut detta år vilket faktiskt fungerade på min 486:a! Gud vad kul jag och polarna hade med detta spel!

I slutet av 1997-1998 kom ju även det revolutionerade Half Life 1 ut. Även Unreal och Unreal Tourament kom ut... Då var min dator helt o hållet för dålig för dessa spel så jag lirade mycket hos polarna. Quake 2 var även ett spel som alla snackade högt om på den tiden! Worms 2 var även revolutionerande!

Alla ni som har kännedom om branschen vet således att Nintendo 64 kom ut någonstans 97-98 vilket gjorde att det lirades väldigt mycket emellanåt! Lillbrorsan fick Nintendo 64 och i och med att denna klarade av grymmare spel än min dator lirade vi en hel del N64... Spel såsom Zelda - Ocarina of time, Goldeneye, Perfect Dark, Mario 64, Donkey Kong 64, 1080 Snowboard, Viglante 8... Men men... Detta hör inte hit...

1999-2000... Counterstrike slog igenom i och med Half Life motorn! Även spel som Myst, Sim City 3000 etc kom fram som explosioner.

Efter detta kom massvis med spel såsom Tiberian Sun (det kom tidigare), Red Alert 2, Command and Conquer Generals and Generals Zero Hour... Tiberian Wars..Warcraft 3 Warcraft 3 Frozen Throne. Battlefield 1942, Battlefield Vietnam...

2005... Blev det revolution för mig då Battlefield 2 kom... O Battlefield 2 Special Forces.. o till slut Battlefield 2142... Call Of Duty 4... ja... Nu är vi plötsligt i modern tid känns det som...

Kan tillägga att jag har skapat en Powerpoint presentation på drygt 930 sidor där jag redogör för alla spel, alla konsoler, alla datorer jag har haft etc... Då är det massvis med bilder, inte så mycket text men lite text ändå... Den tar nästan 450 Mb... Lite mäktigt...

Min andra datorer fick jag gratis av en kompis på gymnasiet.. Det var 2003 tror jag. En Pentium I, 200 Mhz, 32 Mb RAM..

Sedan köpte vi en begagnad dator 2003 för 2000 kr, Pentium III, 333 Mhz, 64 Mb Ram, 8 Gb Hårddisk...

Efter lumpen 2005 så började jag jobba och då köpte vi en dator Pentium 4, Intel Celeron och idag har vi en grym dator på 6 Gb RAM, INTEL CORE Dubbelkärnig, 2 TB hårddisk.. Ja, nu ser det annorlunda ut på datorfronten om man jämför med den gamla 486:a från 1996 ..

Men jag tycker dock att det är synd att jag inte sparat mina gamla burkar (har haft 6-7 burkar)... Man tänker ju då främst på wordfilerna (skrev massa arbeten i plugget på mellan och högstadiet), sedan alla spel och andra roliga filer....

Men men... Lifes goes on...

Nu har jag insett att jag berättat i stort sett hela livshistorien ur ett spelperspektiv ... Fast jag har ju missat massor av spel... Konsolen Playstation 2 köpte jag ju 2002 med massor av spel såsom Socum 1,2,3, GTA 3, GTA Vice City, GTA San Andreas... Och massa andra spel..

Kan ju också nämna att jag glömt spel som jag lirade mycket online på såsom Quake 3 Arena, Half Life 2 Deathmatch, CS CZ, CS Source, ...

Två grymma bilspel som jag även lirar kontinuerligt även idag är Flatout 1 och Flatout 2....

Även Far Cry (nu talar vi om ettan ) var ett spel som jag älskade när det kom... Lirade det även för ett tag sedan och jag fastnar verkligen direkt för det med handlingen och allt! Påminner lite om filmen "The Island" (2005 tror jag att den är ifrån)...

Crysis är även ett spel jag lirar, Ghost Recon Advanced Warfighter.... Far Cry 2 (fast gillar inte det lika mycket som ettan)....

Swat 4 är också ett spel som jag tycker är riktigt coolt... Insatsstyrka! Gillar hela konceptet...

Sim City 4 lirar jag också en del just nu! Häftigt att man kan bygga kända skyskrapor, vita huset etc...

Sims 2 och 3 lirar jag likväl! Älskar konceptet med att bygga sitt eget hem!

Det känns som om att spelen har utvecklats så mycket! Visade farsan lite bilder från när vi lirade spel från 93-94 när man var liten och visade därefter bilder på hur spelen ser ut idag! Utvecklingen har verkligen gått framåt. Men om jag ska vara riktigt ärlig så gillar jag de gamla spelen, nostalgin! Älskar att lira gamla hederliga spel!

Vet inte om någon kom ihåg det... Men 3D Movie maker? Ett "spel" där man skapade video med olika gubbar och olika världar! Riktigt roligt var det! Speciellt om man hade en mikrofon så att man inte behövde plocka färdiga fraser utan man kunde själv vara rösten till de olika figurerna... Klassiskt var det i alla fall...

Nää, nu får jag väl sluta innan jag skriver sönder hela forumet! Oerhört givande och bra tråd som sagt!

Sköt om er!
Citera
2011-08-05, 11:37
  #389
Medlem
kattsvanss avatar
Lemmings
Citera
2011-08-05, 11:44
  #390
Medlem
civilization

tror jag ägnade sjukt mycket tid åt 2an (var väl i den åldern när den kom).
testade 5an nyligen men fick inte samma beroende som tidigare versioner.
Citera
2011-08-05, 11:53
  #391
Medlem
Nekro.s avatar
Warcraft serien, Dungeon keeper 1 och 2, Age of empires och såklart Heroes 1 och 3
Citera
2011-08-06, 11:06
  #392
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Fallout får jag väl slänga in då.... Såg att det fanns att köpa, om nu någon vill det, på Game för en billig peng och då var det ettan, tvåan och tactics på en och samma skiva.
Citera
2011-08-06, 11:14
  #393
Medlem
Befinner vi oss inte i retro-tråden? Hur kan du kräva att spelen måste vara gjorda efter 98? Men Age of Empires, StarCraft, WarCraft och Heroes of Might and Magic är måsten!
Citera
2011-08-06, 12:50
  #394
Medlem
HeadlessChilds avatar
Rosa Pantern: Resa På Egen Risk!
Det bästa PC-spelet i min barndom. Vet inte hur många gånger jag har klarat det.
Citera
2011-08-08, 19:42
  #395
Medlem
Satanazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattsvans
Lemmings

Förjävla mysigt spel! Fast det var huvudsakligen till amigan.
Citera
2011-08-08, 22:22
  #396
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satanazist
Förjävla mysigt spel! Fast det var huvudsakligen till amigan.
Ja spel som är gjorda för en annan konsol borde inte räknas. :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback