2012-11-24, 16:20
Medlem
Hiltis avatar
Rusmag:
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar med "klipp och klistra"?
Syftar du på "loopar" som producerats av andra, som sedan "bara" blivit ihopklistrade i t.ex. Ableton vid livespelning?

Exakt så ja.
Citera
2012-11-24, 16:21
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilti
Rusmag:

Exakt så ja.

Ok, nej det tycker jag inte heller är "riktig" produktion....
Citera
2012-11-24, 16:29
Medlem
Hiltis avatar
Jaha ha - nu är min fråga flyttad till SHMs fanclub tråd.

Helt meningslöst att fortsätta min diskussion då, här lär ingen vilja
ge ett konkret svar på min fråga...

Annars tycker jag det är kul att så många dras till ett evenemang
där man dansar och mår bra ihop.

Det konstiga är bara att folk inte verkar bry sig om artisten skapar musik själv
eller om denne bara sätter ihop musik som andra har gjort.

Det är märkliga tider vi lever i. Mycket yta.
Citera
2012-11-24, 23:39
Medlem
Citat:
Jaha ha - nu är min fråga flyttad till SHMs fanclub tråd.

Helt meningslöst att fortsätta min diskussion då, här lär ingen vilja
ge ett konkret svar på min fråga...

Annars tycker jag det är kul att så många dras till ett evenemang
där man dansar och mår bra ihop.

Det konstiga är bara att folk inte verkar bry sig om artisten skapar musik själv
eller om denne bara sätter ihop musik som andra har gjort.

Det är märkliga tider vi lever i. Mycket yta.

Beror på vad du menar med "att sätta ihop musik som andra skapat". Att de inte skapat själva ljuden och således använder sig av samplingar? Eller att de skulle plankat hela melodier från programmet?

Oavsett, vad spelar det för roll så länge lyssnaren uppskattar resultatet?
Citera
2012-11-24, 23:57
Medlem
Timpsiiis avatar
Om man inte hade möjlighet att vara på spelningarna i Stockholm i helgen, vilken tror ni då hade blivit den bästa? MSG kanske? Eller deras absolut sista spelning som grupp på Ultra Music Festival i Miami? Planerar nämligen på att se dem någonstans där det blir en riktigt grym upplevelse, men vet ej var!
Citera
2012-11-25, 00:02
Medlem
någon som vet vart man kan hitta bilder från fredagens spelning?
Citera
2012-11-25, 08:40
Medlem
LifeRapes avatar
http://i50.tinypic.com/143lvmw.jpg

Citera
2012-11-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POMJUP53
Nån som kan ge en liten rescension av spelningen igår?

Riktigt tung spelning levererades! De blandade friskt bland sina egna remixer, egna låtar och andra tunga låtar från bl a Daft Punk mfl...

Det jag tyckte var lite B var pyrotekniken som de hade kunnat gjort lite mer med. Den kändes ganska fattig.

Ljudet var stundvis fattigt. För lite tyngd och tryck som gjorde att de tunga låtarna inte riktigt fick leva ut helt.

Och utsläppet av folk var under all kritik. Såg 2 pers som rasade ihop (tjejer såklart). Det gick fan inte att röra sig en mm, och massa folk lackade ur och börja tjafsa i all röra. Kul för en spectator dock

Personligen har jag svårt för att gå på spelningar som dessa efter att ha varit på Qlimax i Holland. Det skulle jag sparat till sist, för det kommer aldrig någonsin finnas något ever som slår den showen i ljud, ljus och pyroteknik.... eller brudar för den delen
Citera
2012-11-25, 21:06
Medlem
Vi säger såhär. Du har 3-5 favoritlåtar. 3 utav beatles och 2 utav Green day (tar bara något band)
Beatles kan bara spela en låt i taget, samma sak gäller Green day och du kan ju inte höra Beatles låtarna på en Green day konsert !

SHM sätter ihop alla 5 låtar, tänk dig dina 5 favoritlåtar blir till en låt. HUR jävla bra blir inte den nya låten för dig då? :D

Såklart man kanske inte kan säga det såhär men det är lite grunden med DJ
Sen vad som är grunden för DJ kan vi ju också diskutera.

Hata inte på mina grunder och skit, ville bara säga det så alla kanske faktiskt förstår lite av vad SHM/DJs gör för att sälja ut stora arenor :)
Citera
2012-11-25, 23:31
Medlem
Citat:
Vad är det för program som är komplicerade?
Om du menar ngn typ av DAW så är det verkligen inte komplicerat alls.

Cubase, Logic, DP, Reaper, Pro tools, Samplitude, Sonar, Live etc är inte svåra
att hantera - särskilt om det bara handlar om att tidssynka loopar och klippa in
färdigt material.

Men jag återgår till min fråga - skriver de musik själva och spelar eller är de DJs?

Orkar inte läsa igenom alla svar så vet inte om något svarat, men såhär ligger det till:

Producera musik är inte så lätt oavsett DAW (vet inte om du har någon erfarenhet, ifall du har det kan du inte påstå att vem som helst kan komma och göra bra låtar utan att ha fibblat med det ett antal år), men å andra sidan har de antagligen flera ljudingenjörer (eller vad man vill kalla dom) som hjälper dom när de skriver musik. Sen är ingen av dom speciellt musikalisk om man får säga så, självklart kan de spela melodier och lite olika ackord på piano men det kan väl alla efter att ha jobbat med musik i 20 år. Men samtidigt så "har de ju något" eftersom det går så bra för dom.

Om jag ska kommentera den senaste tidens shm-hysteri så måste jag säga att det gått överstyr för ett bra tag sen, såg att dom var och intervjuade sebastian ingrossos (eller var det steve angellos kanske) gamla fritidsledare.. Är det verkligen så intressant?
Citera
2012-11-26, 08:29
Medlem
SHM suger och sög och är helt talanglösa. Jag hajar ingenting, det är rihannafansen som har bytt till shm och att kalla dom för house är att skända jack helt och hållet. Dessutom försök att dansa snyggt till dom. såg dom i fredags och fick det bekräftat.
Citera
2012-11-26, 14:36
Medlem
Shut up donnies avatar
De låtar som rullar på radio av detta "band" verkar ju mer besläktade med E-Type och saggig gammal Eurotechno än det som förr kallades House. Men vad fan vet en gammal stöt som jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in