2012-11-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Ganska efterblivet att jämföra en Youtube användare's video med en tre stycken av världens största producenter. Det den personen gör är långt ifrån att "prodda"

Det gör givetvis båda och, klipper och loopar inför sina spelningar men gör ju även egna låtar vid sidan av.

Även fast jag inte är något fan över huvudtaget så är det ingen enkel resa dom rest!

Ha. Fick till mig ett garv. Nu råkar nämligen den där "Youtube användaren" med totalt 37,5 miljoner visningar vara en slags up-and-coming prodigy gällande producering/dj'ing. 18-årig fransman vid alias Madeon som var förband åt Swedish House Mafia på Milton Keyes åt 60 000 personer i somras. Herregud, alltså.

För att bidra till topic: Ja. Som du säkert vet används ju ett MIDI-keyboard flitigt vid musikproduktion. Det är väl den vägen de har gått och är således självlärda "pianister". Men de påstår sig själva att inte vara några vidare musiker.

För övrigt så är det ju Axwell som har producerat "Wild Ones" med Florida feat. Sia. Finns krediterad på Wikipedia. Men när det kommer till det mest banala radioskvalet då är det minsann ingen som klagar på "knapptryckningsmusik".
Senast redigerad av Northmark 2012-11-24 kl. 13:49.
Citera
2012-11-24, 13:53
Medlem
Klart de är stora musiker, inget snack om det. Man säljer inte över 100.000 biljetter på tre dagar om man inte är någonting.

Däremot får tiden utvisa om liknelsen med 70-talets rockikoner stämmer eller ej. Led Zeppelins spelning på O2-arena t ex 27 år efter deras senaste spelning. Frågan är vilka som kommer kännna till SHM om 27 år.
Citera
2012-11-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniklar
Hur många artister säljer ut en arena för 50K+ personer 3 dagar i rad?
Det är ju det som är det sinnessjuka är publiken drogad ?
Citera
2012-11-24, 14:06
Medlem
SHM är EDM's Backstreet Boys, N'sync, One direction. Men om 10 år kommer ingen (utanför Sverige) veta vilka de var.
Citera
2012-11-24, 15:20
Medlem
Va det i låten "Resurrection" som de hade mixat in en tjej som sa "Let´s go", lite då och då under gårdagens konsert?
Citera
2012-11-24, 15:21
Medlem
Hiltis avatar
Men de kunde ju sjunga iaf.
Citera
2012-11-24, 15:26
Medlem
Hiltis avatar
Teorin att "fyller man en arena så är man per automatik bra musiker" haltar rejält.

Om en DJ drar en publik på 10 miljoner så är han/hon fortfarande en DJ.
Inte låtskrivare eller musiker.

Det verkar mer som att fans här i tråden känner att de måste försvara SHM
och bara bidrar med hitte-på svar istället för fakta.

Frågan jag ställde var ju enkel.

Inget fel med att vara DJ.
Citera
2012-11-24, 15:59
Avslutad
Citat:
Oasis,Knebworth 96:
The audience of 250,000 people over two nights (2.5 million people applied for tickets, and 375,000 were actually sold, meaning the possibility of 53 sold out nights)
Citera
2012-11-24, 16:01
Medlem
De kan inte spela några instrument alls sa dem igår på Skavlan.

Fattar att folk kan sitta hemma och lyssna på deras musik, eller gå till klubben och hoppa och dansa till SHM. Fattar VERKLIGEN inte att folk kan betala dyrt för att se på avstånd hur 3 personer gemensamt ska hjälpas åt att trycka på en PLAY-knapp, och sen se när 3 svettiga stekare gungar och skrattar åt idioterna som betalar deras nästa lyx-bil
Senast redigerad av LOL-kitten 2012-11-24 kl. 16:11.
Citera
2012-11-24, 16:12
Medlem
Idinansikts avatar
Är absolut inget fan av SHM, men gillar elektronisk musik generellt. Lyssnar även på allt från klassisk musik till metal och allt där i mellan.

Är otroligt trött på argument som "det är bara att trycka på ett par knappar".
Vad bra, gör det då och tjäna in hundra tusentals kronor precis som dessa knapptryckare gör.
Dessutom är det lika svårt att trycka på ett par knappar som att vidröra ett par strängar på en gitarr.

Komplexiteten ligger ju i att fånga en känsla, oavsett om det görs med en gura eller via ett program. Så ja, SHM kan spela musik. Beviset är det som kommer ur dina högtalare.

För övrigt mastras typ all instrumentinspelad musik i dag i datorer så den musiken är inte så genuint inspelad som många tror. Den analoga studion är död för länge sen.
Citera
2012-11-24, 16:16
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilti
Teorin att "fyller man en arena så är man per automatik bra musiker" haltar rejält.

Om en DJ drar en publik på 10 miljoner så är han/hon fortfarande en DJ.
Inte låtskrivare eller musiker.

Det verkar mer som att fans här i tråden känner att de måste försvara SHM
och bara bidrar med hitte-på svar istället för fakta.

Frågan jag ställde var ju enkel.

Inget fel med att vara DJ.

Oftast skulle jag säga (av egen erfarenhet) att de som tycker om att DJ:a också har ett levande musikintresse, vilket bidrar till att man ofta också gör egen musikproduktion.

Helt enkelt jävligt kul att hålla på med något man gillar!

Många DJ:s = Musikproducenter varav många har egna "labels" t.o.m.

Se bara på Sveriges största DJ "export", Adam Beyer.... Han producerar eget material, DJ:ar, driver ett PAR olika skivbolag, t.ex. Drumcode...

Men det är inte heller någon "House" han sysslar med heller så....

Men det var bara ETT av extremt många exempel...

Förstår inte riktigt vad du menar med "klipp och klistra"?

Syftar du på "loopar" som producerats av andra, som sedan "bara" blivit ihopklistrade i t.ex. Ableton vid livespelning?

Eller menar du att det också är "simpelt" att "bara" producera lite egna loopar, och sedan köra dom i t.ex. Ableton?

Prova att göra en "riktig rökare" till dansmusik själv om det nu är så "enkelt"....

Sen vill jag bara tillägga att jag gillar inte SHM ALLS!

Det är för mig en horribel utveckling av 90-talets då också horribla "Eurodance" genre, där den otåliga "grå massan" (publiken) måste ha mycket tempoväxlingar, "drops", äckliga melodier och samma "copy paste" uppbyggnad/progression på varje låt...

BLÄ!!

Tacka vet jag lite riktig Techno!

http://www.youtube.com/watch?v=wpI4LCCqy0c

EDIT:

Lägger till en ÄNNU bättre livespelning:

http://www.youtube.com/watch?v=CZY_DrCDeKI Surgeon FTW!
Senast redigerad av rusmag 2012-11-24 kl. 16:20.
Citera
2012-11-24, 16:18
Medlem
Citat:

Dom sålde inte ut arenan fullsatt, max 35000 per spelning var det begränsat till, men det är ju rätt många det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in