2012-11-24, 11:36
Medlem
Hiltis avatar
Vad är det för program som är komplicerade?
Om du menar ngn typ av DAW så är det verkligen inte komplicerat alls.

Cubase, Logic, DP, Reaper, Pro tools, Samplitude, Sonar, Live etc är inte svåra
att hantera - särskilt om det bara handlar om att tidssynka loopar och klippa in
färdigt material.

Men jag återgår till min fråga - skriver de musik själva och spelar eller är de DJs?
Citera
2012-11-24, 11:39
Medlem
endymions avatar
Dom är både producenter och discojockar.
Citera
2012-11-24, 11:43
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Ni ska veta att de program som de använder sig av för att komponera sina alster är ganska komplicerade. Man trycker inte bara på en knapp direkt.
Det är ju precis det de gör: http://www.youtube.com/watch?v=lTx3G6h2xyA
Citera
2012-11-24, 11:43
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilti
Vad är det för program som är komplicerade?
Om du menar ngn typ av DAW så är det verkligen inte komplicerat alls.

Cubase, Logic, DP, Reaper, Pro tools, Samplitude, Sonar, Live etc är inte svåra
att hantera - särskilt om det bara handlar om att tidssynka loopar och klippa in
färdigt material.

Men jag återgår till min fråga - skriver de musik själva och spelar eller är de DJs?

Hur svårt är piano och gitarr?

Det handlar ju om hur bra det är på göra bra låtar och dom är världsbäst på det.

Jag menar finns typ 10.000 ungar som är 6 år och kan spela Beatles låtar men musik har aldrig handlat om hur svårt det är att spela en låt utan att göra den.

De gör sin egen musik herregud!
Citera
2012-11-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Det är ju precis det de gör: http://www.youtube.com/watch?v=lTx3G6h2xyA

Ganska efterblivet att jämföra en Youtube användare's video med en tre stycken av världens största producenter. Det den personen gör är långt ifrån att "prodda"

Det gör givetvis båda och, klipper och loopar inför sina spelningar men gör ju även egna låtar vid sidan av.

Även fast jag inte är något fan över huvudtaget så är det ingen enkel resa dom rest!
Citera
2012-11-24, 12:02
Medlem
Elementarts avatar
Vad ska grabbarna göra nu efter splittringen? Ska de fortsätta med egna musik-karriärer var för sig eller?
Citera
2012-11-24, 12:49
Medlem
KulturBladets avatar
[quote=lolumadbro]
Citat:
Ursprungligen postat av Hilti
Utan att vara störig, jag bara undrar:
Är de musiker eller/och låtskrivare?
Eller är de DJs som bygger datorpussel av musik som andra skapat?[/QUOTE

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till dessa kända DJ's...
De 'återskapar' andras låtar genom några knapptryckningar.
Det var inte länge sedan någon gjorde en jämförelse mellan dagens stora DJ's och 70-talets stora hårdrocksband ... Var likheten dem emellan skulle vara har jag fortfarande inte listat ut.. Möjligvis publikstorleken..

Precis som att man bara drar i några strängar när man spelar en bas? Eller bara slår lite vilt på några trummor, hatar verkligen när någon uttrycker sig så. Man ska uppskatta det kreativa och inte allt för mycket av det fysiska utförandet. (OBS är inte förtjust i sådan musik men jag tror det krävs mer än att bara "trycka" lite)
Senast redigerad av KulturBladet 2012-11-24 kl. 12:54.
Citera
2012-11-24, 13:03
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Ganska efterblivet att jämföra en Youtube användare's video med en tre stycken av världens största producenter. Det den personen gör är långt ifrån att "prodda"

Det gör givetvis båda och, klipper och loopar inför sina spelningar men gör ju även egna låtar vid sidan av.

Även fast jag inte är något fan över huvudtaget så är det ingen enkel resa dom rest!
Världens största producenter? Blev du tappad som lita måhända?

Swedish House Mafia är väl duktiga på att göra musik med tanke på hur många som lyssnar på dem.
Citera
2012-11-24, 13:13
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vad ska grabbarna göra nu efter splittringen? Ska de fortsätta med egna musik-karriärer var för sig eller?

Ja har för mig jag läst att det är tanken.
Citera
2012-11-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba

Vänta, vad sa du?
Citera
2012-11-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Världens största producenter? Blev du tappad som lita måhända?

Swedish House Mafia är väl duktiga på att göra musik med tanke på hur många som lyssnar på dem.
Socialdemokraterna är vettiga med tanke på hur många som röstar på dem.
Citera
2012-11-24, 13:41
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniklar
Hur många artister säljer ut en arena för 50K+ personer 3 dagar i rad?

Tror iofs att rätt många artister skulle göra det. + att dem var i Sverige och det var deras sista spelning. Tror att t.ex. Rihanna skulle kunna sälja 4-5 dagar i rad om det var hennes sista spelning för alltid.

T.ex. Bruce springsteen sålde ut 2 dagar i rad Ullevi, värt att tillägga är att andra dagen ösregnade det. Hade ca, 70.000 på sin andra spelning, och det var INTE hans sista, som SHM.

Och till er som tror att dem bara står där och klickar på knappar och tror att det är hur simpelt som helst. Snälla, antagligen har ni noll kunskap om ämnet och bör därför inte yttra er.

Eller varför gör ni inte det själva? Det är ju bara att "klicka på några knappar"? Enligt er är det ju inte alls svårt. Så jag vill gärna höra när någon av er mixar lite.

EDIT: Det är ca 35000 varje spelning = 105.000 totalt. Alltså inte så svårt att slå.
Senast redigerad av jannesvanslos 2012-11-24 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in