Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-01-05, 15:50
Medlem
Jaha... så hade jag fått älgkött med mig hem efter jul och glad som en lärka lagade jag en gryta med enbär, kantareller, grädde och messmör. Det var ju bara det att när jag vände ner svampen - provade kantareller på burk för första gången - i grytan såg jag en stor, 2 cm lång fet larv, ungefär sådana som man ofta ser tillsammans med tequila, i samma färg som svampen. Usch säger jag bara! Jag får nog bjuda någon på middag..

Det är visst inte bara jag som har fått äckligt i maten - Ick

Egentligen är det inget äckligt eller? Man har säkert ätit allt möjligt i sina dagar och svamp myllrar ju säkert av diverse kryp som man inte sett men ätit. Jag kan inte för mitt liv förstå varför detta äcklade mig så mycket..men skadan är skedd.. Dessutom är väl sannolikheten att det inte finns fler larver i grytan eftersom jag ju hittade en? Logiskt? Nä jag vet inte. Jag är bara så himla ledsen..

*snyft*

Nu går jag och köper öl...
Citera
2004-01-05, 15:53
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Jaha... så hade jag fått älgkött med mig hem efter jul och glad som en lärka lagade jag en gryta med enbär, kantareller, grädde och messmör. Det var ju bara det att när jag vände ner svampen - provade kantareller på burk för första gången - i grytan såg jag en stor, 2 cm lång fet larv, ungefär sådana som man ofta ser tillsammans med tequila, i samma färg som svampen. Usch säger jag bara! Jag får nog bjuda någon på middag..

Det är visst inte bara jag som har fått äckligt i maten - Ick

Egentligen är det inget äckligt eller? Man har säkert ätit allt möjligt i sina dagar och svamp myllrar ju säkert av diverse kryp som man inte sett men ätit. Jag kan inte för mitt liv förstå varför detta äcklade mig så mycket..men skadan är skedd.. Dessutom är väl sannolikheten att det inte finns fler larver i grytan eftersom jag ju hittade en? Logiskt? Nä jag vet inte. Jag är bara så himla ledsen..

*snyft*

Nu går jag och köper öl...

Ingen fara när du ännu inte tillagat maten, men kommer larven från köttet så skulle jag undvika det. Är inte så förtjust i älgkött heller, åt det fyra gånger i veckan under hela min uppväxt...

Jag slutar däremot äta om jag hittar ett hårstrå i maten...

Men om du är säker på att larven inte kommer från köttet så kan du lungt laga till maten, fingra bara igenom först och kolla så det inte finns fler...
Citera
2004-01-05, 15:58
Medlem
Rubbermans avatar
Hmm, låter inte för gott det där. Men larver lär ju vara proteinrika så någon fara är det väl inte om du nu skulle råka immundiga en eller två smaskiga!
Men frågan om är om larven kom från köttet eller från svampen. Kom den från svampen är det väl mindre farligt än om det fanns larver i köttet. Då är det bara att plocka bort all svamp och sen är det väl bra? Larver i köttet bådar väl inte så gott inför slutresultatet.
Smaklig spis.
PS
Jag kommer gärna på middag annars!
Citera
2004-01-05, 16:04
Medlem
LadyTieras avatar
Slänga allt!!
skulle jag göra men jag är lite neurotisk av mig.

Ring till svampföretaet..du lär få kompensation eller varför inte till ab
Citera
2004-01-05, 16:06
Medlem
Nae! Larven kom definitivt inte från köttet! Jag hanterade ju det själv, delade och brynte noga. Masken kom från burken med kantareller - den hade samma färg som dem också..

*brrrrr*
Citera
2004-01-05, 16:09
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Nae! Larven kom definitivt inte från köttet! Jag hanterade ju det själv, delade och brynte noga. Masken kom från burken med kantareller - den hade samma färg som dem också..

*brrrrr*

*KRÄKS*

blääääääääääääääää

ring dem och klaga....hota med stämmning om det inte ersätter värdet på grytan som du behövde slänga..älgkött är dyrt att köpa i affär
Citera
2004-01-05, 16:14
Medlem
Rubbermans avatar

Vilka reaktioner! Kommer ni inte ihåg när man var mindre och käkade mask som "modighetsprov". Det funkade ju.
Hade du inte sett att det var en larv, d v s om den var mer finfördelad och såg ut mer som kantarellbitar, då hade du ju inte vetat om något och då hade du väl käkat av hjärtans lust, eller hur
Citera
2004-01-05, 16:32
Medlem
Så... nu har jag lugnat ner mig .. lite. Choko gifflar från ICA - my saviour!
Citera
2004-01-05, 17:48
Medlem
Memnoks avatar
Skönt att du har en avslappnad inställning till det.

Själv har jag käkat både larver och något jävla sattyg som liknade en gräshoppa på steroider. Det smakade.... intressant, ganska salt och rätt så krispigt, men det berodde nog mest på tillredningen. En del människor ner i Malaysia och Thailand käkade det som snacks.
Citera
2004-01-05, 18:12
Bannlyst
Jag har frivilligt käkat myror, och även en gräshoppa som kom för nära elden när jag gjorde lumpen. Men det är ju inte alls lika äckligt att äta en insekt firivlligt som att hitta en i en burk svamp...

Lilo: jag råder dig också att kontakta företaget. När jag köpte en Festis som hade jäst så ringde jag faktiskt till Carlsbergs kundservice, och några dagar senare fick jag en skriftlig ursäkt och några presentcheckar på Carlsberg-produkter.
Citera
2004-01-05, 23:32
Medlem
StigAllans avatar
Visst är det äckligt att hitta något som inte hör hemma i maten som man köpt.
Oväntat innehåll i konservburkar är inte trevligt alls, men där är det åtminstone tillagat.

Musli kan ibland innehålla levande varelser av många olika slag.

Bröt en Japp och i den låg en fet larv och trivdes.
Knäckte en nöt i juletid, i nöten låg också en fet larv.

Man dör ju inte, men det är allra trevligast att hålla ögonen öppna när det gäller vad man stoppar i sig.
Citera
2004-01-05, 23:55
Medlem
Schaffers avatar
Är det ingen som tycker synd om larven?

Det var säkert en sån där glad liten larv som man ser i tecknat. Undrar om det skulle blivit en vacker fjäril av den?

/Schaffer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in