• 1
  • 2
2009-09-30, 23:18
Medlem
Visste du att könet sys ihop på ston inom trav- och galoppsporten? Staten tillåter att hästens tunga binds fast vid underkäken, att man amputerar gomsegel och syr igen könsöppningen.

http://www.rod.se/Artikelarkiv/2009/...nst-pa-travet/

Dessutom har ju Åke Svanstedt, en av Sveriges mest framgångsrika travtränare, dömts för löljigt låga böter för att ha använt elektriska grisfösare på sina hästar. Tror det förekommer på många fler hästgårdar i landet.
Senast redigerad av abc123def 2009-09-30 kl. 23:29.
Citera
2009-09-30, 23:34
Medlem
mentometers avatar
Ni som ännu spelar på trav och galopp, sluta med det!
Det är djurplågeri hur ni än ser det. Varmblodstravarna t ex är så uppstressade till max, de mår verkligen inte bra. Det enda de tjänar här på jorden är applåder när de vinner, de flesta gör inte det.

Du som djurvän, som ännu inte förstått hur hästarna stressas, var snäll och låt bli att spela på trav och galopp! Köp en trisslott eller liknande istället, please!
Citera
2009-10-01, 13:36
Medlem
FruQs avatar
Jag e så trött på sveriges djurskydd!! Ett så modernt land som det så fint heter har så urusla djurlagar. Man kan göra i stort sett som man vill med djuren bara du kan på visa att djuret inte lidit så e det ingen fara. Men ett rent fint stall som har en takhöjd som e 2 cm under då djävlar !! Mina djur har det bra iaf. här behandlas det med samma respekt som alla andra i familjen!!
Citera
2009-10-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Ni som ännu spelar på trav och galopp, sluta med det!
Det är djurplågeri hur ni än ser det. Varmblodstravarna t ex är så uppstressade till max, de mår verkligen inte bra. Det enda de tjänar här på jorden är applåder när de vinner, de flesta gör inte det.

Du som djurvän, som ännu inte förstått hur hästarna stressas, var snäll och låt bli att spela på trav och galopp! Köp en trisslott eller liknande istället, please!

Lilla hjärtat, alla hästar är inte uppstressade. Jag har själv travhästar och de mår jättebra. Vi har det hur kul som helst tillsammans och de får fantastiskt mycket omvårdnad och kärlek av oss. Blir så trött när personer som du drar alla över en kam och spyr galla över sådant du inte har koll på...
Citera
2009-10-15, 11:05
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Alpha
Lilla hjärtat, alla hästar är inte uppstressade. Jag har själv travhästar och de mår jättebra. Vi har det hur kul som helst tillsammans och de får fantastiskt mycket omvårdnad och kärlek av oss. Blir så trött när personer som du drar alla över en kam och spyr galla över sådant du inte har koll på...

Jag kan hålla med dej. Personligen tycker jag att travhästar är stora, bruna o läskiga men om de jag träffat far så vidare värst illa vet jag inte om jag håller med om? Som fd ponnytjej o ponnymamma kan jag ju se att de inte har väggarna fulla med Mulle me jag bor granne med en att Sveriges större tränare o de hästarna sköts om, är alltid sansade o blanka, borstas, matas, rullar sig i stora hagar o är trevliga att klappa - dessutom ser jag att även de som tränar dem klappar o pratar med dem. Självklart finns det avarter inom varje sport (jag håller själv på med hundsport) men generellt tror jag inte det är riktigt så illa som ts skriver, varifrån kommer uppgifterna i spoilern? Källa?
Citera
2009-10-15, 11:23
Medlem
Cruella de Vils avatar
Travhästarna har inte växt färdigt innan de börjar tränas intensivt. De tränas och tävlas tills de går sönder, därefter är de odugliga och slaktas. 2-års lopp borde förbjudas, och det bör komma STRIKTA regler för hur 3-åringarna ska tränas och tävlas. I den takt som travhästar slits ut och slaktas så är det sjukt hur någon vill sponsra den sporten. Jag anser att samma regler bör gälla för galoppsporten.

Se till hästarnas bästa precis som när det gäller elitidrottare. Bra träning, väl sammansatt med träning + vila, bra genomtänkt foderstat och arbeta upp hästarna i bra takt så att de inte går sönder innan de kommit ur unghäståldern.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2009-10-15 kl. 11:26.
Citera
2009-10-15, 22:08
Medlem
mentometers avatar
Citat:

Bli inte så trött att det går ut över dina hästar bara. Det låter ju bra att dina hästar har det bra. Men tror du själv på att alla travare och galopphästar har det bra, har ens 10% av dem en bra miljö med lämplig träning?
Jag har jobbat på travbana tidigare, har stor kunskap om det och det är inte rätt att börja träna så tidigt och så hårt som oftast görs.
Så visst fan har jag koll, har du?
Citera
2009-10-16, 06:20
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Travhästarna har inte växt färdigt innan de börjar tränas intensivt. De tränas och tävlas tills de går sönder, därefter är de odugliga och slaktas. 2-års lopp borde förbjudas, och det bör komma STRIKTA regler för hur 3-åringarna ska tränas och tävlas. I den takt som travhästar slits ut och slaktas så är det sjukt hur någon vill sponsra den sporten. Jag anser att samma regler bör gälla för galoppsporten.

Se till hästarnas bästa precis som när det gäller elitidrottare. Bra träning, väl sammansatt med träning + vila, bra genomtänkt foderstat och arbeta upp hästarna i bra takt så att de inte går sönder innan de kommit ur unghäståldern.

Jag har oxå en del betänkligheter just mot att man startar träningen så tidigt bör jag nog tillägga!
Citera
2009-10-16, 14:11
Medlem
Sanningen om travsporten (Pdf)

http://www.djurensratt.se/portal/pag.../travsport.pdf

På sidan 4 kan man läsa om stoet Work to Capacity som redan vid 4 års ålder hade skadade framknän och problem med luftvägarna.

Senast redigerad av abc123def 2009-10-16 kl. 15:01.
Citera
2009-11-01, 18:20
Medlem
Citat:

Men hur är det med remmarna`(?) man spänner upp hästens huvud med under loppet? Varför?
Citera
2009-11-01, 18:24
Medlem
Jag tycker att all form av hästtävlan är fel.
Det är inget man gör för hästens skull utan enbart för att man själv ska vinna det ena och det andra.
Citera
2009-11-02, 14:07
Medlem
Fairytudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Men hur är det med remmarna`(?) man spänner upp hästens huvud med under loppet? Varför?
En käk används för att "balansera" upp en häst som har svårt att springa fort utan att tappa rytmen, börja vingla och ev slå över i galopp. Trav är ju inte en naturlig gångart för en häst som springer fort, det är enklare för den att galoppera. Med käken får man hästen att hålla huvudet högre och då har den lättare att ta de där enormt stora travstegen med frambenen som behövs för att det ska gå fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in