• 1
  • 2
2009-11-04, 01:18
Medlem
DjinQuijotas avatar
Ja, och spånet Asteborg tycker ju att vi ska släppa ut alla hästar i skogen och sen ska de leva lyckliga i alla sina dagar.

Jag har jobbat inom galoppsporten, hos flera olika tränare, och jag har aldrig någonsin hört talas om att man syr ihop könet på en häst.

För ett par år sedan blev det populärt att klippa av "morrhåren" på hästen, främst inom dressyrvärlden. Detta är dock inte alls så utbrett som man kan tro, men det förekommer fortfarande.

Ja, travhästarna och galopphästarna får ofta ett käkband. Ett vanligt band som spänner fast tungan. Inte så att hästens tunga sitter stenhårt och får blodstopp, utan bara såpass att hästen inte ska sätta den i halsen. Jämförbart med ett sådant skydd som exempelvis boxare stoppar i käften.
Citera
2009-11-04, 15:23
Medlem
Dark_drivers avatar
Det där låter ju förfärligt. har inte själv så stor erfarenhet inom travsporten. Har presis börjat praktiserat i ett travstall å kan höra hur det går till där. men vad jag har sätt där så behandlas hästarna bra.
Citera
2009-11-05, 23:43
Medlem
Caslick-operation

Att sy igen delar av vulvan på ett sto kallas för caslick-operation. Att man gör det beror nog inte i första hand på att stoet springer långsammare, utan att hon förutom luft riskerar att avföring sugs in vilket orsakar infektioner, till och med så långt in som i livmodern.
Dessutom är rekommendationen att man klipper upp stygnen vid fölning, så att stoet inte ska behöva spricka.

Har jobbat i avelsstall (ridhästar/halvblod) och där gjordes nämnda ingrepp på ett sto. Hon fick innan dess återkommande infektioner och tömdes på åtskilliga deciliter var från livmodern... Efter det fick hon två föl, utan att spricka.

Men, visst finns det dumheter inom all form av hästsport, inom ridsporten finns det framgångsrika dressyrryttare som ägnar sig åt rollkür, hopphästar barreras osv. Jag kan ha förståelse för oerfarna hästägare som vill väl men det blir fel, men när "eliten" låter sin hunger efter segrar gå ut över hästens välmående då tycker jag att det skjuts för lite, faktiskt.
Citera
2009-11-24, 17:38
Medlem
PNISÄNs avatar
Åke ska ju upp i rätten snart, typ den här veckan. Han står anklagad för anstiftan till djurplågeri. Nån som har nån koll på om andra travtränare har dömts för sånt förut?
Citera
2009-11-24, 19:43
Medlem
bongiovis avatar
Bara för det ska jag spela extra mycket på hästarna i veckan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto