Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-30, 07:43
  #1
Medlem
Number1nes avatar
Ska alltså köpa ny laptop som till mesta dels ska användas för att klippa, redigera o sätta ihop videoklipp i HD, egenfilmat material.

Min fråga lyder, vad ska jag gå efter i prestanda? Vad är viktigast? Processor, ram-minne eller grafikkort?
Citera
2009-09-30, 08:00
  #2
Medlem
serbers avatar
Grafikkort kan ju vara bra att ha ett som har hårdvaru avkodning för HD men det har dom flesta idag annars ska du ha så snabb cpu som möjligt, 4gb ram (ingen större kostnad) och helst en snabb hdd 7200rpm mekanisk eller varför inte SSD.
Dock så går en sån på minst 15.000kr
__________________
Senast redigerad av serber 2009-09-30 kl. 08:50.
Citera
2009-09-30, 08:23
  #3
Medlem
Number1nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Grafikkort kan ju vara bra att ha ett som har hårdvaru avkodning för HD men det har dom flesta idag annars ska du ha så snabb cpu som möjligt, 4gb ram (ingen större kostnad) och helst en snabb hdd 7200rpm mekanisk eller varför inte SSD.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=436510

Bärbar med Quad cpu, 6gb ram, 260M GTX vilket är bra till spel och HD filmvisning, 2x 320gb diskar på 7200rpm som säkert går att raida också.

Tack för dina råd!
Men datorn på länken var lite väl dyr för min budget... Hade tänkt mig något runt 10.000krs klassen.

Nu ska vi inte göra detta till en köprådstråd, utan ville mest veta vad som var viktigt att ha i en laptop för videoredigering.
Citera
2009-09-30, 08:52
  #4
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Number1ne
Tack för dina råd!
Men datorn på länken var lite väl dyr för min budget... Hade tänkt mig något runt 10.000krs klassen.

Nu ska vi inte göra detta till en köprådstråd, utan ville mest veta vad som var viktigt att ha i en laptop för videoredigering.

Hehe jo, en bärbar är inte optimal då dom inte får någon fjutt på mhzen för att spara ström så prestandan blir lidande, Självklart så går det att sitta med en bärbar också men det kommer gå otroligt mycket segare för en 10k kr bärbar jämfört med en stationär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback