Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-29, 22:43
  #1
Medlem
FISKISCHs avatar
Vet inte om jag postar i rätt forum, mod får gärna flytta.

Har en laptop som är låst. Kommer ingen bild alls på skärmen. Det enda som indikerar på att den är igång är att fläktarna går igång, och 10-15 sek in i bootningen så tänds ett hänglås vid knappsatsen.

Finns det någon generell lösning till detta? Vilka komponenter måste man byta om det nu inte går på något smidigare sett?
Kan det räcka med att flasha bios, och hur gör man isånna fall det på en laptop?

All hjälp uppskattas, och skippa frågor om varför jag inte äger rätt finger. Lång story.
Citera
2009-09-29, 22:46
  #2
Avstängd
kingfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
Vet inte om jag postar i rätt forum, mod får gärna flytta.

Har en laptop som är låst. Kommer ingen bild alls på skärmen. Det enda som indikerar på att den är igång är att fläktarna går igång, och 10-15 sek in i bootningen så tänds ett hänglås vid knappsatsen.

Finns det någon generell lösning till detta? Vilka komponenter måste man byta om det nu inte går på något smidigare sett?
Kan det räcka med att flasha bios, och hur gör man isånna fall det på en laptop?

All hjälp uppskattas, och skippa frågor om varför jag inte äger rätt finger. Lång story.

På stationära finns det ju en bygel på moderkortet för att nollställa bios. Borde väl finnas nåt liknande på laptops. öppna o kolla.
Citera
2009-09-29, 23:14
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Förmodligen är hårddisken låst med ett lösenord, då hjälper det inte att flasha om bios eller byta hårddisk - innehållet på den aktuella hårddisken kan inte låsas upp annat än med rätt lösenord.

Lite läsning @ http://www.geckoandfly.com/2009/04/0...-removal-tool/
Citera
2009-09-29, 23:19
  #4
Medlem
BilboBus avatar
Vad du nu än ska göra kan du troligtvis koppla in hårddisken till en annan dator och kopiera all data om något som du vill ha kvar. Sedan gör du bara en ominstalation...Det tordes vara det lättaste. Men om du nu vill envisas med att försöka knäcka fingerläsaren kan jag nog inte hjälpa dig. Kan du inte skriva in lösenordet bara? Eller är du tvungen att använda fingerläsaren?
Citera
2009-09-29, 23:22
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Vad är det för modell på datorn?
Citera
2009-09-30, 00:02
  #6
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie


På stationära finns det ju en bygel på moderkortet för att nollställa bios. Borde väl finnas nåt liknande på laptops. öppna o kolla.

Bygel? På min stationära är det bara en liten knapp placerad direkt på moderkortet för att nollställa.

Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Vad du nu än ska göra kan du troligtvis koppla in hårddisken till en annan dator och kopiera all data om något som du vill ha kvar. Sedan gör du bara en ominstalation...Det tordes vara det lättaste. Men om du nu vill envisas med att försöka knäcka fingerläsaren kan jag nog inte hjälpa dig. Kan du inte skriva in lösenordet bara? Eller är du tvungen att använda fingerläsaren?

Hårddisken är inget av värde. Har en ny liggande av samma modell (tror jag, inte kollat noga). Räcker det med att byta denna menar du? :S

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad är det för modell på datorn?

HP 6530b



Påpekar igen, När jag slår på datorn visas inget på skärmen, helt svart.
Är då verkligen lösenordet bundet till hårddisken? känns som att den är låst tidigare, eftersom man inte får se när den laddar moderkorts drivrutinerna eller något.
Citera
2009-09-30, 00:10
  #7
Medlem
FISKISCHs avatar
Bytte HDD och försökte starta, samma fel kom upp igen.
Tog istället ut ram minnet för att se vad resultatet blev, och hör och häpna. Jag kommer in i Windows nu .

Ska pilla lite mer. Uppdaterar när allt funkar som det ska.

Edit;
Summa av kardemumma: Datorn funkar som den ska när ram minnet är urplockat. Dock så blir den ju lite slö utan och inge rolig att använda. Finns det något sett att fixa detta på? eller är det att köpa nytt som gäller?
__________________
Senast redigerad av FISKISCH 2009-09-30 kl. 00:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback