2009-09-24, 16:25
Medlem
Nå, jag kan i alla fall inte förstå det. Har de senaste 1-2 månaderna sakta ökat i vikt till dagens +5 kg. Och jag har varken ändrat på mina matvanor eller motionsvanor nämnvärt, jag äter hyfsat nyttigt och motionerar regelbundet. Jag har inte heller tagit någon ny konstig medicin, jag är inte hormonellt stressad eller så, allt flyter på ungefär som vanligt. Visst, jag flyttade ut från mitt ex och blev ensamboende för ca 4 månader sen, men jag ser inga förändringar där som skulle kunna förändra min vikt? Har bara mått bra av det.
På smällen är jag inte heller, får min mens som vanligt och har testat mig och allt det där.

Några idéer på vad de här extrakilona kan bero på?
Citera
2009-09-24, 16:27
Medlem
du är börjar bli gammal
Citera
2009-09-24, 16:29
Medlem
KryddAs avatar
Du får i dig mer kalorier än vad du gör av med. Dvs antingen käkar du mer, motionerar mindre eller lite av varje.
Citera
2009-09-24, 16:29
Bannlyst
Tja.. vad ska vi dra till med..

Åldersrelaterad försämring av ämnesomsättningen kanske?

För övrigt är det bättre att hålla koll på midjemåttet, då vikten kan påverkas av så mycket .. hur mycket vätska man har i kroppen, mängden tarminnehåll etc, etc.
Senast redigerad av Paraflex 2009-09-24 kl. 16:32.
Citera
2009-09-24, 16:30
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpana
Nå, jag kan i alla fall inte förstå det. Har de senaste 1-2 månaderna sakta ökat i vikt till dagens +5 kg. Och jag har varken ändrat på mina matvanor eller motionsvanor nämnvärt, jag äter hyfsat nyttigt och motionerar regelbundet. Jag har inte heller tagit någon ny konstig medicin, jag är inte hormonellt stressad eller så, allt flyter på ungefär som vanligt. Visst, jag flyttade ut från mitt ex och blev ensamboende för ca 4 månader sen, men jag ser inga förändringar där som skulle kunna förändra min vikt? Har bara mått bra av det.
På smällen är jag inte heller, får min mens som vanligt och har testat mig och allt det där.

Några idéer på vad de här extrakilona kan bero på?

Helt säker på att det inte slunkit ner en chokladkaka eller glass för mycket?

Säkert helt omedvetet från din sida men på texten låter det som om det kan vara boven i det hela.
Citera
2009-09-24, 16:43
Medlem
du går upp o äter i sömnen
Citera
2009-09-24, 16:52
Medlem
Tycker du kan ta kontakt med din vårdcentral, aldrig fel att kontrollera sköldkörtelfunktionen med tanke på viktuppgång, några and symtom såsom trötthet eller så? Säger inte att det skulle vara något fel på din sköldkörtel, men det är inte helt ovanligt och upptäckts ofta sent. Det kan ju naturligtvis och vara bara hederlig viktökning.
Citera
2009-09-24, 16:54
Medlem
Måhända att jag äter och mår bra, men jag har också ökat på motionen.
Jag har varit sämre än jag är nu och inte gått upp så mycket på kort tid.

Något åldersrelaterat tror jag inte heller på, är 22 år.
Citera
2009-09-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseT
Tycker du kan ta kontakt med din vårdcentral, aldrig fel att kontrollera sköldkörtelfunktionen med tanke på viktuppgång, några and symtom såsom trötthet eller så? Säger inte att det skulle vara något fel på din sköldkörtel, men det är inte helt ovanligt och upptäckts ofta sent. Det kan ju naturligtvis och vara bara hederlig viktökning.
Jovisst, trött är jag väl, men inte ovanligt mycket.
Citera
2009-09-24, 16:57
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Tja.. vad ska vi dra till med..

Åldersrelaterad försämring av ämnesomsättningen kanske?

För övrigt är det bättre att hålla koll på midjemåttet, då vikten kan påverkas av så mycket .. hur mycket vätska man har i kroppen, mängden tarminnehåll etc, etc.

Ja, håller med. På två veckor gick jag upp 7 kilo som jag sedan tappade på 4 veckor. Vikten kan pendla mycket beroende på hur mycket vatten och mat du har i systemet för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in