Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-24, 01:05
  #1
Medlem
zoccers avatar
Jo.
Det förekommer titt som tätt trådar och delar av trådar här i P&P som går in på vad som gäller i psykvården, rättigheter, skyldigheter, vilka lagar som styr vad, rutiner kring handläggning osv. Jag tänkte att vi kunde samla sånt i den här tråden. Inte direkt frågor om olika psykiska tillstånd och diagnoser.

Jag är ingen jurist eller expert på alla lagar, däremot jobbar jag som sjuksköterska inom psykiatrin och har gjort det i ett antal år både i sluten- och öppenvård. På så sätt har jag ändå en hel del erfarenhet och kunskap kring hur man handlägger olika ärenden och vad som gäller som jag gärna delar med mig i den mån jag kan.
Citera
2009-09-24, 01:18
  #2
Avstängd
Dimones avatar
underbart!

jag undrar om en läkare på öppen mottagning kan neka en klient vård när man blivit remmiterad från annan psyktiatrisk mottagning?
Citera
2009-09-24, 01:22
  #3
Medlem
zoccers avatar
Ja, det kan man. Men det krävs en motivering till varför man inte anser att du skall få vård där.
Citera
2009-09-24, 01:25
  #4
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Ja, det kan man. Men det krävs en motivering till varför man inte anser att du skall få vård där.
jag erkände att jag hade tagit amfetamin en gång då menade hon att det är därför jag mår dåligt och att jag ska få hjälp av beroende enheten...

varpå jag gick dit och prata me dom även testade negativt på allt...

borde det inte ligga mer grund än mitt eget erkännande att jag tagit amfetamin 1 gång för att neka mig hjälp?
Citera
2009-09-24, 01:35
  #5
Medlem
zoccers avatar
Nja... inom psykiatrin menar man ofta att man inte kan hjälpa en person så länge den har ett pågående missbruk. Ett pågående missbruk gör att man inte kan tillgodogöra sig den vård psykiatrin erbjuder. Därför vill man ofta att man tar tag i och får hjälp med missbruket först, är ren x antal månader för att sen om man har kvarvarande psykiatriska besvär återkomma till psykiatrin.
Ibland kan man samtidigt ha kontakt med bägge mottagningarna, men det är lite olika hur man bedömer det. Det sker oftast om man har en pågående kontakt i psykiatrin och det sen uppdagas ett missbruk.
Hur man gjort sin bedömning i just ditt fall kan jag inte svara på, men det här är den vanliga rutinen.
__________________
Senast redigerad av zoccer 2009-09-24 kl. 01:38.
Citera
2009-09-24, 01:37
  #6
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Nja... inom psykiatrin menar man ofta att man inte kan hjälpa en person så länge den har ett pågående missbruk. Ett pågående missbruk gör att man inte kan tillgodogöra sig den vård psykiatrin erbjuder. Därför vill man ofta att man tar tag i och får hjälp med missbruket först, är ren x antal månader för att sen om man har kvarvarande psykiatriska besvär återkomma tii psykiatrin.
Ibland kan man samtidigt ha kontakt med bägge mottagningarna, men det är lite olika hur man bedömer det. Det sker oftast om man har en pågående kontakt i psykiatrin och det sen uppdagas ett missbruk.
Hur man gjort sin bedömning i just ditt fall kan jag inte svara på, men det här är den vanliga rutinen.
funderar på spränga hela byggdnaden..hade kännts väldigt bra
Citera
2009-09-24, 01:41
  #7
Medlem
zoccers avatar
Kanske inte det klokaste du kan göra.

Du blir ju inte utan hjälp, du får istället hjälp på ett ställe som bättre kan ta hand om dig och dina problem just nu.
Citera
2009-09-24, 01:48
  #8
Avstängd
RockUllas avatar
Är att ta amfetamin EN gång, att räkna som missbruk?
Citera
2009-09-24, 01:59
  #9
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Är att ta amfetamin EN gång, att räkna som missbruk?
Man tycks ha gjort bedömningen att det är droger som är upphovet till de psykiska besvären. Då är det enligt vårdens definition ett missbruk, ja.
Mer än så kan jag inte se ur Dimones beskrivning.
Citera
2009-09-24, 02:04
  #10
Avstängd
RockUllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Man tycks ha gjort bedömningen att det är droger som är upphovet till de psykiska besvären. Då är det enligt vårdens definition ett missbruk, ja.
Mer än så kan jag inte se ur Dimones beskrivning.
Låter ju jävligt vrickat. Ska rekommendera alla som har med vården att göra, att inte säga något om ev. droger de har tagit bakåt i tiden.
Citera
2009-09-24, 02:07
  #11
Medlem
zoccers avatar
Det handlar om pågående missbruk. Sen vad gäller Dimone så består knappast missbruket av endast en enda gångs amfetaminanvändande, jag har en liten aning om att det finns mer än så bakom.
Citera
2009-09-24, 02:10
  #12
Avstängd
RockUllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det handlar om pågående missbruk. Sen vad gäller Dimone så består knappast missbruket av endast en enda gångs amfetaminanvändande, jag har en liten aning om att det finns mer än så bakom.
Ok, jo vårdpersonal lär väl inte vara korkade. Vad fan vet jag.
Tycker det är konstigt att hon inte skriver det här dock, eftersom det är anonymt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback