2019-01-08, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hjärnan bakom har nog investerat kapitalet väl och de som nu jobbar har väl kvar sin andel på okänd plats.

De golar inte, för de vet att de kanske snart är ute på nytt äventyr igen.

Nja, jag är nog mer benägen att tro att byggjobbarna i princip är panka idag. Men i sådana här trådar dyker det alltid upp snillen, som hävdar det ena eller det andra - bevis finns ju inga.
Citera
2019-01-08, 17:21
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nja, jag är nog mer benägen att tro att byggjobbarna i princip är panka idag. Men i sådana här trådar dyker det alltid upp snillen, som hävdar det ena eller det andra - bevis finns ju inga.

Det gäller att ligga lågt så radarn inte ser vad de håller på med.
Citera
2019-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Det gäller att ligga lågt så radarn inte ser vad de håller på med.

Det kan du påstå, om du vill. Men inte ett uns av bevis har du presenterat. Alltså, jag missunnar ingen att ha gjort pengar på en sådan här kupp, men med tanke på det som skrivits tidigare i tråden, är jag skeptisk till påståenden som att deras jobb i byggsvängen i princip skulle vara färghållningsjobb för att undgå "radarns" upptäckt. Vill man hålla masken, finns det betydligt lättare vägar och verksamheter. Sitta spärrvakt, gå på a-kassa o.s.v. Ingen medelålders kille jobbar väl i byggsvängen om han inte verkligen behöver pengarna.
Citera
2019-01-09, 04:19
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Det kan du påstå, om du vill. Men inte ett uns av bevis har du presenterat. Alltså, jag missunnar ingen att ha gjort pengar på en sådan här kupp, men med tanke på det som skrivits tidigare i tråden, är jag skeptisk till påståenden som att deras jobb i byggsvängen i princip skulle vara färghållningsjobb för att undgå "radarns" upptäckt. Vill man hålla masken, finns det betydligt lättare vägar och verksamheter. Sitta spärrvakt, gå på a-kassa o.s.v. Ingen medelålders kille jobbar väl i byggsvängen om han inte verkligen behöver pengarna.

I byggsvängen finns mycket organiserad brottslighet inblandad och det finns möjligheter till att se ut som om man har ett jobb men inte lyft en enda tegelsten på hela året.
Citera
2019-01-09, 09:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Grattis, vad skall bevisas när ingen golar? Det är ett tätt gäng. En del du kan, mer du har mycket att lära. Hur lång tid har du varit inne i organiserad brottslighet avseende ekobrott? Min karriär varade i 10 år. Från 1998 till 2008.
Citera
2019-01-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
I byggsvängen finns mycket organiserad brottslighet inblandad och det finns möjligheter till att se ut som om man har ett jobb men inte lyft en enda tegelsten på hela året.

OK, skenanställningar alltså. Men nu vet vi ju inte om flera av dessa herrar verkligen "jobbar" i byggsvängen. Det var bara en skribent, som skrev det för en tid sedan här. När jag då reagerade och kallade det nedköp att hamna som byggjobbare efter en megakupp, blev skribenten väldigt sur, och började orera om "hur länge tror du pengarna räcker? Tror du de var ekonomiskt oberoende eller?". Sammantaget fick jag intrycket, att "byggjobbarna" var i stort sett panka, om man nu får tro den skribenten.

Men allt detta är naturligtvis bara "trådsanningar".
Citera
2019-01-09, 11:30
Medlem
Citat:
Grattis, vad skall bevisas när ingen golar? Det är ett tätt gäng. En del du kan, mer du har mycket att lära. Hur lång tid har du varit inne i organiserad brottslighet avseende ekobrott? Min karriär varade i 10 år. Från 1998 till 2008.

Det är nog möjligt, att du har en imponerande kriminell karriär bakom dig. Du skriver en väldig massa, även information om dig själv, som saknar relevans här.

Vem som helst kan ju påstå, att han känner den eller den i ligan.
Citera
2019-01-11, 14:11
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Det är nog möjligt, att du har en imponerande kriminell karriär bakom dig. Du skriver en väldig massa, även information om dig själv, som saknar relevans här.

Vem som helst kan ju påstå, att han känner den eller den i ligan.

Jo, jag har ju dokumenterad bevisning från alla förhör jag har varit på. Skriver jag något om jag har hört så skriver jag att jag har hört och där det inte kan ledas i bevisning.

Har du något relevant att komma med utöver spekulationer?
Citera
2019-01-11, 19:47
Medlem
Citat:
Jo, jag har ju dokumenterad bevisning från alla förhör jag har varit på. Skriver jag något om jag har hört så skriver jag att jag har hört och där det inte kan ledas i bevisning.

Har du något relevant att komma med utöver spekulationer?

Jaså, ingick du i ligan, eller?
Citera
2019-01-12, 21:39
Medlem
Citat:
Men haja nåt? De här killarna är "kung i baren". Det bjuds hejvilt - de kan lätt bränna 50 papp eller mer på en krogkväll. Och då är "ladden" inte inräknad, som förstås är dyrast.
50 låter lite väl mycket men i sak har du rätt, säga vad man vill om dom här killarna men de har upplevt mer action och tjejer än dom som står utanför och kritiserar. Inte för att jag tycker om kriminelle men men
Citera
2019-01-13, 02:14
Medlem
Jag tycker hela grejen låter extremt misslyckat.

Låt oss säga 35 miljoner, hur mycket blir kvar efter tvätt? Hälften? Låt oss säga att 75 procent blir kvar. Så 26 miljoner.

Hur många delar på rånbytet? Minst 10, kanske 15 eller fler. Så som mest får någon ett par miljoner.

Sen avtjänade sju stycken fängelsestraff. De som satt längst satt kanske fem år. När de kom ut hade de skadestånd att betala och alltså skulder hos fogden. Så oavsett tvätt så kan man inte köpa något då fogden ska ha sitt. Sen har man blivit av med värdefulla år där man suttit i fängelse. Tid är ju inget man får tillbaka så det är förlorat.

Så, många (förmodligen alla) av dessa har alltså gått back gentemot om de hade jobbat ett vanligt jobb istället för suttit i fängelse. Samtidigt har man förlorat frihet.

I sanning inga smarta lirare bakom det här rånet. Risk reward analys hade nog inte gjorts innan ha ha. Vilka förlorare, I ordets rätta bemärkelse.
Citera
2019-01-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Jag tycker hela grejen låter extremt misslyckat.

Låt oss säga 35 miljoner, hur mycket blir kvar efter tvätt? Hälften? Låt oss säga att 75 procent blir kvar. Så 26 miljoner.

Hur många delar på rånbytet? Minst 10, kanske 15 eller fler. Så som mest får någon ett par miljoner.

Sen avtjänade sju stycken fängelsestraff. De som satt längst satt kanske fem år. När de kom ut hade de skadestånd att betala och alltså skulder hos fogden. Så oavsett tvätt så kan man inte köpa något då fogden ska ha sitt. Sen har man blivit av med värdefulla år där man suttit i fängelse. Tid är ju inget man får tillbaka så det är förlorat.

Så, många (förmodligen alla) av dessa har alltså gått back gentemot om de hade jobbat ett vanligt jobb istället för suttit i fängelse. Samtidigt har man förlorat frihet.

I sanning inga smarta lirare bakom det här rånet. Risk reward analys hade nog inte gjorts innan ha ha. Vilka förlorare, I ordets rätta bemärkelse.

Men hur smart är den här analysen? Vadå "tvätt"? Att de skulle förlorat en massa miljoner på tvätt av bytet, är nonsens.

Sedan vet vi naturligtvis inte den inbördes fördelningen av bytet. Dock lär helikopterpiloten inte ha fått ett jota. Sedan finns det väl de, som fått i intervallet 1 till kanske 5 miljoner.

"Gått back" jämfört med att ha haft ett vanligt jobb är en jämförelse som inte är vidare genomtänkt. Tvingas du arbeta 40 timmar i veckan eller mer, år efter år, kan du inte rimligen jämföra den inkomsten med ett stort rånbyte, för vilket du "jobbat" endast en begränsad tid med förberedelser och genomförande.

Du tänker precis som en klassisk systemslav, d.v.s. inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in