2011-04-01, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Tipsaren? Vi har redan förklarat att det här jobbet har folk i den kretsen snackat om i snart 10 år, behövs ingen 'tipsare' för att tipsa om vad de redan vetat länge. Och om du vill snacka vem som känner vem så kan jag berätta att R****d T***b**g sa redan för 10 år sen till mig att det var helt sjukt att pengarna bara ligger där o väntar.
Oavsett tiden! Samma tips till både rånet i Umeå och Västberga är från samma kille!
De som utförde i Umeå skulle ha även ha gjort jobbet efteråt när de blev klara i Emeå! De dömda för Umeårånrt är mina vänner och jag vet att de fick tipset från samma kille!
Senast redigerad av Hajen29 2011-04-01 kl. 03:30.
Citera
2011-04-01, 03:29
Bannlyst
jag vet att du snackar foliehattskit.

The End.
Citera
2011-04-01, 13:13
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagahihi
Vart kan man köpa såna mobiler? Eller är det nått speciellt programm man tankar ner till luren? Så CIA kan inte cracka detta?
Det var telefoner med krypterings programmet inbyggt, man måste ha minst 2 mobiler, men man kan ha hur många som helst, alltså måste alla mobiler kopplas ihop först och sen kan man ringa till de mobiler som är 'kopplade' till sin egen. Tror dom kosta 12k-13k styck..

Kom inte ihåg vart jag hitta dom men det var ju knappast på Elgiganten...

Om du vill kan du PM:a mig så kan jag försöka hitta..
Citera
2011-04-01, 21:45
Medlem
Det här kanske inte hör till helikopterrånet.

I helikopterrånet i Västberga blev bytets storlek enligt en uppgift till TT 39 miljoner kronor, ingen del av bytet har ännu återfunnits.

Jag har alltid undrat vad gör man sen?

Med tanke på hur planerat och genomtänkt rånet var så har dom sedan länge löst det problemet.
Och pengarna finns antagligen inte kvar i Sverige.

Men det jag har fått för mig är att kontanter blir totalt värdelösa i stora summor.
Skulle jag till exempel idag kunna gå in hos en bil återförsäljare till exempel Volvo och köpa en ny bil kontant? eller kunna köpa sig en bostad?
Utan penningtvätt vill säga
Senast redigerad av aemilius 2011-04-01 kl. 21:53.
Citera
2011-04-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aemilius

I helikopterrånet i Västberga blev bytets storlek enligt en uppgift till TT 39 miljoner kronor, ingen del av bytet har ännu återfunnits.

Med tanke på hur planerat och genomtänkt rånet var så har dom sedan länge löst det problemet.

Men det jag har fått för mig är att kontanter blir totalt värdelösa i stora summor.
Skulle jag till exempel idag kunna gå in hos en bil återförsäljare till exempel Volvo och köpa en ny bil kontant? eller kunna köpa sig en bostad?

Citera
2011-04-01, 22:27
Bannlyst
Citat:
Precis man tvätta pengar, läs längre bak i tråden så tror jag detta redan tagits upp hur man eventuellt kan göra.
Citera
2011-04-01, 23:37
Bannlyst
Citat:
Det var telefoner med krypterings programmet inbyggt, man måste ha minst 2 mobiler, men man kan ha hur många som helst, alltså måste alla mobiler kopplas ihop först och sen kan man ringa till de mobiler som är 'kopplade' till sin egen. Tror dom kosta 12k-13k styck..

Kom inte ihåg vart jag hitta dom men det var ju knappast på Elgiganten...

grejen var att en av dom klantade sig när han blev stoppad av polisen för nåt och dom hittade kvitto på en massa telefoner, om jag minns rätt, fast jag kan minnas fel här. Men snutens viktigaste bevis från tfn-trafiken var inte deras meddelanden, utan var dom befann sig i förhållande till olika master, att vissa stängdes av under rånet osv...
Citera
2011-04-02, 15:24
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:

Citat:

Både ja och nej. I ett land som Sverige kan man inte gå till en bilförsäljare med en säck pengar och köpa en bil. Man kan heller inte köpa ett hus med en säck pengar.

Pengarna måste ha en "source" eller "källa". Vilket man gör genom att tvätta pengar. När man tvättar pengar gör man svarta pengar (pengar utan någon källa) till vita pengar (pengar som har en källa).

Oftast görs detta igenom ett företag. I Sverige är det nog mest pizzerior. Det dom gör är dom sätter in 30 000 i kassan, dom skattar pengarna, sen betalar dom sig själva en lön, dessa pengar är 'vita' eftersom personen kan redovisa att han fick pengarna genom sitt företag.

En kemitvätt är den 'klassiska' vägen att tvätta pengar eftersom det är en 'service'. Alltså måste man inte producera något (t.ex med en pizzeria kan dom kolla upp hur mycket man köper in, om man köper in tillräckligt att göra 500 pizzor, fast man säger att man sålt 3000 pizzor så blir det misstänksamt) men med en kemitvätt så är det bara en service, ingen kan bevisa hur många kunder man egentligen har. Jag skulle inte göra det i Sverige alla fall, världens högsta skatter = Man förlorar ca 50%. Alltså blir 1 miljon till 500 000:-

Det finns många andra sätt, särskilt utomlands (har för mig en av rånarna hade ett bolag i Estonia eller något?). 'Konsult' är också ett klassiskt sätt. Man ger någon som har ett stort företag 60k per månad och han betalar dig 50k för att vara en 'konsult' för företaget. Om man dessutom gör detta utomlands kan man undvika skatt.

Det finns länder där man kan leva helt på svarta pengar (Asien, Afrika, Sydamerika). Det är också lättare att tvätta pengar där. t.ex man köper en stor bit land vid havet (cash) man bygger en stor resort (man betalar byggare och allt cash) sen får man en (vit) inkomst. Ännu lättare är att köpa land och bygga hus sen sälja husen. Det går nog att göra något liknande i Sverige..

Ett annat problem i Sverige är finansinspektionen, även om man har någon kontakt i Tyskland som fixar en fin Mercedes som man köper cash, så kommer FI börja ställa frågor när man kör runt i en 600 000:- bil utan att ha någon inkomst.

Det finns många andra sätt, och mycket mer info men jag orkar inte skriva mer, PM:a om du vill veta mer/fråga något.
Citera
2011-04-02, 15:31
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
grejen var att en av dom klantade sig när han blev stoppad av polisen för nåt och dom hittade kvitto på en massa telefoner, om jag minns rätt, fast jag kan minnas fel här. Men snutens viktigaste bevis från tfn-trafiken var inte deras meddelanden, utan var dom befann sig i förhållande till olika master, att vissa stängdes av under rånet osv...
Är dom verkligen så "smarta" som alla säger? Har inte följt rånet helt bara läst lite och jag läser t.ex "Fan alltså vilken horunge" och "Fan alltså vi knullar han"

Dessutom, varför bytte dom inte mobiler oftare? Hur fan kunde dom lämna DNA? Hur kunde dom behålla kvitton? Hur kunde dom använda mobiler under rånet?

Även EFTER rånet när en av dom (milan?) kom med i tidningen så ringde han och sade "Fan jag är med i tidningen, hur kunde dom veta"
Citera
2011-04-02, 15:41
Bannlyst
Citat:
Även EFTER rånet när en av dom (milan?) kom med i tidningen så ringde han och sade "Fan jag är med i tidningen, hur kunde dom veta"

Skitsnack, han säger ordagrant:

Citat:
De knullade mig i tidningarna för det som hänt i Stockholm! Jag kan inte fatta att jag är alltid skyldig till allt!
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-04-02 kl. 15:54.
Citera
2011-04-02, 18:16
Medlem
Går målet upp till HD tror ni?
Citera
2011-04-08, 17:56
Medlem
Med risk för att va , men har dom inte börjat avtjäna sina straff på varsin bunker???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in