Citat:
Ursprungligen postat av aemilius
Det här kanske inte hör till helikopterrånet.
I helikopterrånet i Västberga blev bytets storlek enligt en uppgift till TT 39 miljoner kronor, ingen del av bytet har ännu återfunnits.
Jag har alltid undrat vad gör man sen?
Med tanke på hur planerat och genomtänkt rånet var så har dom sedan länge löst det problemet.
Och pengarna finns antagligen inte kvar i Sverige.
Men det jag har fått för mig är att kontanter blir totalt värdelösa i stora summor.
Skulle jag till exempel idag kunna gå in hos en bil återförsäljare till exempel Volvo och köpa en ny bil kontant? eller kunna köpa sig en bostad?
Utan penningtvätt vill säga
Citat:
Ursprungligen postat av aemilius
Utan penningtvätt vill säga
Både ja och nej. I ett land som Sverige kan man inte gå till en bilförsäljare med en säck pengar och köpa en bil. Man kan heller inte köpa ett hus med en säck pengar.
Pengarna måste ha en "source" eller "källa". Vilket man gör genom att tvätta pengar. När man tvättar pengar gör man svarta pengar (pengar utan någon källa) till vita pengar (pengar som har en källa).
Oftast görs detta igenom ett företag. I Sverige är det nog mest pizzerior. Det dom gör är dom sätter in 30 000 i kassan, dom skattar pengarna, sen betalar dom sig själva en lön, dessa pengar är 'vita' eftersom personen kan redovisa att han fick pengarna genom sitt företag.
En kemitvätt är den 'klassiska' vägen att tvätta pengar eftersom det är en 'service'. Alltså måste man inte producera något (t.ex med en pizzeria kan dom kolla upp hur mycket man köper in, om man köper in tillräckligt att göra 500 pizzor, fast man säger att man sålt 3000 pizzor så blir det misstänksamt) men med en kemitvätt så är det bara en service, ingen kan bevisa hur många kunder man egentligen har. Jag skulle inte göra det i Sverige alla fall, världens högsta skatter = Man förlorar ca 50%. Alltså blir 1 miljon till 500 000:-
Det finns många andra sätt, särskilt utomlands (har för mig en av rånarna hade ett bolag i Estonia eller något?). 'Konsult' är också ett klassiskt sätt. Man ger någon som har ett stort företag 60k per månad och han betalar dig 50k för att vara en 'konsult' för företaget. Om man dessutom gör detta utomlands kan man undvika skatt.
Det finns länder där man kan leva helt på svarta pengar (Asien, Afrika, Sydamerika). Det är också lättare att tvätta pengar där. t.ex man köper en stor bit land vid havet (cash) man bygger en stor resort (man betalar byggare och allt cash) sen får man en (vit) inkomst. Ännu lättare är att köpa land och bygga hus sen sälja husen. Det går nog att göra något liknande i Sverige..
Ett annat problem i Sverige är finansinspektionen, även om man har någon kontakt i Tyskland som fixar en fin Mercedes som man köper cash, så kommer FI börja ställa frågor när man kör runt i en 600 000:- bil utan att ha någon inkomst.
Det finns många andra sätt, och mycket mer info men jag orkar inte skriva mer, PM:a om du vill veta mer/fråga något.