2011-02-18, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
...klart att snuten kollade bolagen o AE's privata ekonomi o visste han va full av skit ganska omgående. Eller menar du att han stödköpte en massa vindkraftsverk på den veckan han var fri?

Att man kollade hans privatekonomi vet vi ju, att dom INTE kollade Kraftö är nästan lika säkert.
Polisen har inte den befogenheten och/eller möjligheten. Sen när det gjorts...jag säger inte ens ATT det gjorts, jag säger bara att det är så man SKA göra det, pengarna är ju iaf inte hittade.
Citera
2011-02-18, 20:45
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tror faktiskt inte de försöker blåsa AE på hans del av bytet. Dels lär det inte vara några extrema summor han ska ha och dels finns även risken att han golar om de inte betalar snubben. Inte värt att ta den risken tror jag.
Borde de inte delat upp bytet för länge sen?

Dessutom tror jag inte ett dugg på att han golar. Han har för många runt omkring sig som tror på hans historia om att han är oskyldig. Han har väldigt mycket att förlora på att erkänna.
Citera
2011-02-18, 21:08
Bannlyst
Citat:
Att man kollade hans privatekonomi vet vi ju, att dom INTE kollade Kraftö är nästan lika säkert.
Ja men om man kollar kräftö, så har ju *omsättningen* stigit, dessutom antal anställda, för att handskas med en stigande omsättning. Det e ju inte skulderna som plötsligt sjunkit eller dylikt, som skulle kunna vara lite märkligare
Citera
2011-02-19, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Borde de inte delat upp bytet för länge sen?

Dessutom tror jag inte ett dugg på att han golar. Han har för många runt omkring sig som tror på hans historia om att han är oskyldig. Han har väldigt mycket att förlora på att erkänna.

Snackas mycket om att AE är oskyldig, kan det vara så tror ni?
Citera
2011-02-19, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ja men om man kollar kräftö, så har ju *omsättningen* stigit, dessutom antal anställda, för att handskas med en stigande omsättning. Det e ju inte skulderna som plötsligt sjunkit eller dylikt, som skulle kunna vara lite märkligare

Nja, men igen, jag vet ju inte ATT dom har gjort såhär, men om vi spekulerar kring den tanken.

Man behöver ju inte vara korkad bara för att man är kriminell och åker fast. 2008 skaffar man ju sig t.ex. ett lån på 15MSEK, sen 2009 så vänder man den nedåtgående trenden och omsättningstillgångarna OCH det egna kapitalet ökar med ca. 30MSEK, rånbytet var på ca. 34 om jag inte minns fel.
Det KAN såklart vara så att AE var bättre på att skaffa investorer till vindkraft än att planera rån, och att det faktiskt är människor med pengar som gått in, men det kan lika gärna vara så att dom pengarna som gått in är rånbytet, direkt eller indirekt, via bulvaner. Och jag är ganska säker på att Polisen inte ens FÅR gå in och kolla.

Sen säger jag inte att Kraftö inte investerar i och producerar vindkraft/vindkraftverk, fråga är vad pengarna kommer ifrån? Företagsvärlden är ju så att säga fredad idag, som sagt, jag är rätt övertygad om att polisen inte får gå in och kolla, och att direkt kunna investera svarta pengar, i en hyfsat säker investering som vindkraft, är ju klockrent.
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-02-19 kl. 04:56.
Citera
2011-02-19, 09:14
Bannlyst
skulle tro att AE bara var en liten delägare i det bolgaet
Citera
2011-02-19, 11:39
Medlem
Citat:
Snicksnack. Dom som var inne i depån får en bra del; förmodligen/kanske mer än 'hjärnorna' bakom. det här är inte nån Batman film, det här är Milan (förmodligen) och nån till som snokat reda på information om var pengarna finns i depån, och vetat att kunde man bara ta sig in på kort tid genom taket, så är själva kassaskåpssprängningen enkel, och att det blir inget motstånd från vakter. Men hur? Finns bara helikopter. Kan man verkligen göra så? kanske har många i den kretsen vetat länge att om man bara kunde komma in genom taket där, så är resten en baggis. Han fiskar vidare. Han kollar med polare i Juggeland som kan flyga om dom tror att det går att göra en sån stöt med helikopter. Till slut bestämmer han sig för att, va fan, det här går ju, det är bara att ingen vågat tänka så förut.

Nästa steg är att börja fiska väldigt försiktigt bland rånare som har ett rykte om att utföra sina stötar och lyckas och inte bara snacka tufft på krogen eller torska varje gång. Dom kan den här svängen, så dom kommer inte att sitta o gå med på idiotdealar. Dom vet lika mycket som milan hur mycket stålar som finns där inne och dom vill ha en ordentlig bit om dom ska utföra den farligaste delen av jobbet. Dom vill också ha sin del att ta med sig direkt efter stöten, dom tänker inte en sekund låta någon annan passa dom åt dom. Dom ställer så tuffa villkor dom kan för att utföra stöten. Om Milan erbjuder dom bara en larvig del garvar dom honom i ansiktet och går därifrån och för varje person som garvar och tackar nej till jobbet, desto farligare börjar det bli innan polisen har fått allt berättat för dom. det kan mycket väl hända att Milan får hälften så mycket som rånarna, men ett par miljoner bara för att sitta och spåna ihop detaljer, utan att ens vara i samma land som brottet, är tillräckligt bra timpenning. Om Milan säger att han vill ha 5 miljoner, omkostnader är på 1 miljon, och allt därefter är deras, så är det en bra affär för honom.

Som påpekats tidigare, AE är den stora förloraren. Han har hyrts in och fått minst av dom som varit i/på depån och torskar hårt. Han har heller inget våldskapital, som någon nämnde, så om han är sur på dom andra, så säger dom bara: låt han va sur, va fan ska den lilla jönsen göra åt det?

Svensson ska inte ge sig i kast med gangsters, dom klarar sig inte mot dom.

Det är lätt att spekulera om vem som får vad i detta sammanhang, men vad gäller oärligt åtkomna pengar i stort tänkt praktiskt. Det finns ingen reell möjlighet i dag att göra av med pengarna någonstans. Jag menar du kan ju inte bara promenera runt och på måfå be om att få öppna ett konto och sätta in ett par miljoner i sedlar. Att ”tvätta” dem är inte heller så lätt som det låter eftersom ingen i dag kan presentera kapital utan att redogöra för varifrån det kommer. Bankerna både i Sverige och utomlands är i dag tvungna att meddela vem som satt in pengar och varför. Till och med Mubaraks förmögenhet konfiskerades två dagar efter det han flytt och detta i Schweiziska banker. Nej, i praktiken handlar det om att hantera pengarna som Pippi Långstrump, ha dem gömda någonstans och sedan gå och hämta bunt efter bunt när man behöver. Du kan knappast köpa någonting dyrt eftersom ingen tar emot ett par hundra tusen i kontanter utan sådana affärer gör man upp på en bank. Så om någon vill leka gangster och imponera på somliga av tvivelaktig natur så var så god, men tänkt efter före hur du skall hantera pengarna och vad du i praktiken skall med dem till. Det låter kanske konstigt att säga så, men den krassa verkligheten är numera så. Det hjälper inte att skriva porschen på brorsan eller morsan, den tas ändå i mät av fogden ifall man har skulder vilket dessa personer som regel alltid har.
Citera
2011-02-19, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetHärärlöjligt
Det är lätt att spekulera om vem som får vad i detta sammanhang, men vad gäller oärligt åtkomna pengar i stort tänkt praktiskt. Det finns ingen reell möjlighet i dag att göra av med pengarna någonstans. Jag menar du kan ju inte bara promenera runt och på måfå be om att få öppna ett konto och sätta in ett par miljoner i sedlar. Att ”tvätta” dem är inte heller så lätt som det låter eftersom ingen i dag kan presentera kapital utan att redogöra för varifrån det kommer. Bankerna både i Sverige och utomlands är i dag tvungna att meddela vem som satt in pengar och varför. Till och med Mubaraks förmögenhet konfiskerades två dagar efter det han flytt och detta i Schweiziska banker. Nej, i praktiken handlar det om att hantera pengarna som Pippi Långstrump, ha dem gömda någonstans och sedan gå och hämta bunt efter bunt när man behöver. Du kan knappast köpa någonting dyrt eftersom ingen tar emot ett par hundra tusen i kontanter utan sådana affärer gör man upp på en bank. Så om någon vill leka gangster och imponera på somliga av tvivelaktig natur så var så god, men tänkt efter före hur du skall hantera pengarna och vad du i praktiken skall med dem till. Det låter kanske konstigt att säga så, men den krassa verkligheten är numera så. Det hjälper inte att skriva porschen på brorsan eller morsan, den tas ändå i mät av fogden ifall man har skulder vilket dessa personer som regel alltid har.

Oj där var det inte mycket som stämde. Till att börja med har man redan offshore konton klara långt tillbaka, och dom har absolut ingen rättighet att lämna ut vem användaren till offshore kontot är tex i panama eller cayman öarna osv..

Jo du jämnför murbarkas 500miljarder!! Mot antar miljoner! de skillnad

Sen köper man inget saker på sitt namn, man cashar inte, man har Målisar eller folk man känner som har riktigta jobb dom kan köpa en fet merca lätt för 700-900k om man nu vill på lån, så betalar man denne istället med cash!
Citera
2011-02-19, 14:00
Medlem
Jag kan säga att det du säger har även jag läst i deckare och hört kompisar som känner kompisar berätta. Nu tror jag väl inte att det är någon större risk att du förstår och tar till dig vad jag kommer att säga, men kanske att andra kan ta till sig lite. Alltså det där med att öppna konton, förutom att det inte för en utländsk person bara är att öppna konton hur som helst, så är detta en sak som inte är så enkelt. Men hur får du i så fall dig pengarna rent praktiskt dig tillgodo. Hur skall dessa pengar i så fall kunna gagnas av förövaren på det sätt som han önskar. I dagens värld, speciellt efter 11 september så är det inte så enkelt som du tror att öppna konton hur som helst och sedan på ort och ställe knacka på dörren med en säck svenska hundralappar och förklara ”sätt in det här på kontot så kan jag plocka ut det på mitt visa-kort”. I USA måste man till exempel dels vara där själv, dels via kvitton, räkningar och vad du vill bevisa att du verkligen finns under det namn och under den adress som du uppger. Hur skulle du nu göra menar du när du stod där med en ryggsäck full med svenska hundralappar. Står du där på Arlanda och ber tjejen bakom disken boka en biljett åt dig, i falskt namn då naturligtvis med allt vad det innebär med pass o dy, och förklarar ”ge mig en tur och retur till panama här är kosingen”. Sedan måste du på något vis, med ditt falska pass ta dig förbi kontrollerna utan att dom tittar i säcken. Nej, lägg av nu och väx upp. Dessa tider är förbi där sådant fungerade rent praktiskt. Vad gäller ”målisar” som du så världsvant kläcker ur dig är även det någonting som är passé. Det spelar ingen roll i viket namn bilen står i, när det är noterat ett flertal gånger att det är du som brukar den så plockas bilen. Du kan ju heller inte få kredit någonstans eftersom du inte har någon officiell inkomst. Det enda som fram tills nu någorlunda har fungerat är att ge någon kreditgivare en bunt med pengar, så att säga under bordet för att sedan låna dessa pengar av honom och för detta lån köpa sin bil. Numera spricker även det eftersom man kommer att fråga sig hur du har råd att amortera när du inte jobbar. Jag menar det kostar att ha båtar, bilar, Rolexklockor och Armanikostymer. Dessa tider är numera förbi, jag lovar dig. Till skillnad från dig så VET jag vad jag pratar om, jag har inte läst det i seriemagasinet eller hört någon halvbuse skrävla. Varför jag vet det vill jag inte tala om, detta har i sammanhanget ingen betydelse.
Citera
2011-02-19, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetHärärlöjligt
Jag kan säga att det du säger har även jag läst i deckare och hört kompisar som känner kompisar berätta. Nu tror jag väl inte att det är någon större risk att du förstår och tar till dig vad jag kommer att säga, men kanske att andra kan ta till sig lite. Alltså det där med att öppna konton, förutom att det inte för en utländsk person bara är att öppna konton hur som helst, så är detta en sak som inte är så enkelt. Men hur får du i så fall dig pengarna rent praktiskt dig tillgodo. Hur skall dessa pengar i så fall kunna gagnas av förövaren på det sätt som han önskar. I dagens värld, speciellt efter 11 september så är det inte så enkelt som du tror att öppna konton hur som helst och sedan på ort och ställe knacka på dörren med en säck svenska hundralappar och förklara ”sätt in det här på kontot så kan jag plocka ut det på mitt visa-kort”. I USA måste man till exempel dels vara där själv, dels via kvitton, räkningar och vad du vill bevisa att du verkligen finns under det namn och under den adress som du uppger. Hur skulle du nu göra menar du när du stod där med en ryggsäck full med svenska hundralappar. Står du där på Arlanda och ber tjejen bakom disken boka en biljett åt dig, i falskt namn då naturligtvis med allt vad det innebär med pass o dy, och förklarar ”ge mig en tur och retur till panama här är kosingen”. Sedan måste du på något vis, med ditt falska pass ta dig förbi kontrollerna utan att dom tittar i säcken. Nej, lägg av nu och väx upp. Dessa tider är förbi där sådant fungerade rent praktiskt. Vad gäller ”målisar” som du så världsvant kläcker ur dig är även det någonting som är passé. Det spelar ingen roll i viket namn bilen står i, när det är noterat ett flertal gånger att det är du som brukar den så plockas bilen. Du kan ju heller inte få kredit någonstans eftersom du inte har någon officiell inkomst. Det enda som fram tills nu någorlunda har fungerat är att ge någon kreditgivare en bunt med pengar, så att säga under bordet för att sedan låna dessa pengar av honom och för detta lån köpa sin bil. Numera spricker även det eftersom man kommer att fråga sig hur du har råd att amortera när du inte jobbar. Jag menar det kostar att ha båtar, bilar, Rolexklockor och Armanikostymer. Dessa tider är numera förbi, jag lovar dig. Till skillnad från dig så VET jag vad jag pratar om, jag har inte läst det i seriemagasinet eller hört någon halvbuse skrävla. Varför jag vet det vill jag inte tala om, detta har i sammanhanget ingen betydelse.

Helt korrekt beskrivning. Det är därför det normalt blir en avbränning på minst 80 procent när svarta pengar skall bli vita.
Citera
2011-02-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolano
Helt korrekt beskrivning. Det är därför det normalt blir en avbränning på minst 80 procent när svarta pengar skall bli vita.
Instämmer helt.
Citera
2011-02-19, 21:52
Bannlyst
fan va glad jag e att bolano e kvar på min ignoreralista. Puh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in