2009-09-23, 07:49
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkboll
Hur långt kan man flyga på full tank i helikopter?

Det ser ut som en Bell 206, toppfart runt 200 och räckvidd på 70 mil cirka.

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=71
Citera
2009-09-23, 07:49
Medlem
jonte123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SkogsTurken-
är det rånarnas helikopter? Liknar en gammal Bell 412 SAR-utgåva.
stämmer det så kan dem ju flyga cirkus 42mil i 230km/h
edit: då låter ju ovanståendes helikopter bättre 70 mil FTW
Citera
2009-09-23, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Löning om två dagar. Alltid extra mycket pengar som ska ut inför en lönehelg.
Skrev om det för några år sedan.
När det är lite pengar så är det en halv miljard. När det är mycket pengar så är det ett par miljarder.
Jag hade nöjt mig med det lilla.
Citera
Medlem
Ramaskriets avatar
Det är grymt imponerande att något av denna grad genomförs i Sverige och mot G4S i synnerhet - group 4 security.

Jag hoppas verkligen att det kommer fram var gärningsmännen och helikoptern kommer ifrån samt hur mycket cash de lyckades få med sig. Hur mycket tror ni att det rör sig om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Militärpolis är ju oftast ett gäng värnpliktiga + ett par befäl. Tror det vore mycket dumt att sätta in i det här fallet.
NI är specialtränade för att snabbt sättas in och agerar då och då i skarpa lägen.
Senast militären hade skarpt läge var 1809.
Förstärk hellre piketerna i landet, är mitt förslag.

1814 var senaste gången, men sen har ju militären använts i bl a Ådalen 1931. Gick sådär och är väl en anledning till att man inte vill/får använda militärer.
Citera
Bannlyst
En helikopter drar ju till sig så otroligt mycket uppmärksamhet. Jag bor själv i sthlm, och det är inte ofta man ser/hör en helikopter. Rätt lustigt val av fordon faktiskt.
Citera
2009-09-23, 07:51
Medlem
cynthias avatar
Verkar inte vara nån speciellt skyddad byggnad om man kan slå sönder fönsterrutor och med en slägga ta sig in genom taket.
Citera
Medlem
krillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargantou
Definitivt, särskilt med tanke på att detta är militär-nivå av planerande och utförande i min åsikt, och de flesta som studerat Bratva(Ryska maffian) vet ju att organisationen fick ett stort inflöde av f.d. militärer i samband med Sovjetunionens kollaps.

Vi vet ju också att ryssarna är aktiva i sthlm med rån (mycket avancerade bilstölder) och annat.
Ska bli intressant och se om dom får tag på pilot(er) som flög (flyger?) helikoptern, antagligen dumpar dom pengarna och tar smällen?
Citera
Medlem
Elfrides avatar
Eftersom Stockholms typ största polishus ligger ett stenkast ifrån G4s så var de förmodligen på plats bara sekunder efter första larmsamtalet. Helikoptern hovrade en kvart enligt senaste uppgift vilket betyder att polisen hann få dit typ hela söderortsstyrkan och dra miltals med blåvitt avspärrningstejp istället för att skjuta ner fanskapet.

Förbannat synd att polishelikoptern saboterades för vem hade inte älskat att se en helikopterjakt över hufvudstaden när solen kastar sina första strålar över himlen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ladaniwi
1814 var senaste gången, men sen har ju militären använts i bl a Ådalen 1931. Gick sådär och är väl en anledning till att man inte vill/får använda militärer.

Gick rätt bra där tycker jag.
Citera
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Grupptrycket

Det ryska grupptrycket?
Citera
2009-09-23, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Helikopter: Köpa
Pilot: Utbilda sig

Är ju lirare som har sysslat med värdetransportrån tidigare, så dom har pengar.

--
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&...20&stq=0&pis=0

Har dom glastak på G4s huset?
Till skillnad från flygplan är det inte särskilt avancerat att flyga helikopter.
Hade väl åkt tio gånger innan jag första gången styrde själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in