2009-09-23, 13:11
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Absolut men kanske inte ex-"krigare" med lapp för ögat och träben efter splitterskador osv som en del här menar...

(Det var menat som ett skämt so no offence )
Och inte heller rör det sig om Black Cobra som en del tycks tro..
Men säkert har dom nån form av militär elitutbildning av något slag..
Citera
2009-09-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Varför hänger alla upp sig på helikoptercertifikat? Kan ju lika gärna vara någon utan hkp.cert. som spakat maskinen.

Som jag tidigare skrivit, åk till USA i 4-5 månader och flyg några hundra timmar på flygskola. Fuck cert, bara du lärt dej tillräckligt så är du klar.
Citera
2009-09-23, 13:12
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Etniska ryssar från någon baltstat var det första jag tänkte på när jag hörde om det här. Talar mer för det än att det skulle vara svenskar som har gjort lumpen eller FN-tjänst(?) som vissa har varit inne på redan.

Känns som att det skulle vara väldigt lätt att åka dit om man som svensk bestämde sig för att råna en värdetransport med helikopter. Alla ligor har väl någon internationell koppling i Sverige.

Har svårt och tro att dessa var fd svenska fn soldater de övar ju bara på att dela ut mat i U-länder.

Men möjligheten återstår ändå att dessa fått sin grundutbildning inom FM, väger man in det faktum att man INTE har repilerat från helikoptern (källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3561543.svd ), så förefaller det att man enbart har hanterat vapen och sprängmedel på ett föredömligt sätt, vilket kan utföras av vilken vpl som helst
Senast redigerad av Gudfadern_Sthlm 2009-09-23 kl. 13:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargantou
Har inte Serbiska maffians inflytande i den undre världen minskat mycket sedan tidigt 2000-tal? Jag minns för en 5-6 år sen att jag läste om att en utav de högsta ledarna inom Serbiska maffian i Sverige hade mördats, och har inte hört så mycket om dem sedan dess?

När jag söker epå källor från polisen och rikskrim osv så pekar dem också på att "Juggemaffians" inflytande har minskat drastiskt de senaste åren.
det är en myt...de går i cirklar. de vill vara diskreta de går inte runt och skryter som og, ha, bandidos gör t.ex

juggemaffian leder fortf. vapen/drog-handeln till sverige och är kända för såna här rån. 2-3 år sen i danmark..rånet där var ju juggemaffian bakom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Tre personer syntes hissas ner från helikoptern

Nejnejnej, läs tråden, du behöver bara läsa sidan inan denna om det är för jobbigt att läsa mer.
Citera
2009-09-23, 13:13
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon som kan svara på vart dom fick helikoptern ifrån? var den svenskreggad?

Tror ni det var en yrkespilot som flög? eller bara någon som tagit vanligt flygcert just för rånets skull?

Kolla på expressen eller aftonbladet.

Helikoptern var Svenskreggad.

Kom från norra delen av Stockholm.
Citera
2009-09-23, 13:13
Medlem
Tycker mig ha följt både tidningar och denna tråd, men trots det förstår jag inte händelseförloppet. VAD gör polisen under dessa 15 minuter som är nära nog en evighet i sammanhanget?

Försöker de göra en inbrytning i byggnaden men blir varnade för att det finns sprängmedel?
Hur kunde rånarna vara så kyliga? De måste veta att polisens ankomsttid borde ligga på ett par minuter, trots det arbetar de på i lugn takt i en kvart?

Hur kan detta vara möjligt?
Citera
2009-09-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffek
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bell_206

"Användning i Sverige [redigera]
I Svenska har Bell 206 används av bl.a. Försvarsmakten, Polisen samt civila operatörer. Modellen användes även under ett spektakulärt rån vid en värdedepå i Västberga mot G4S tidigt på morgonen 2009-09-23."

hehe någon som var snabb att redigera wikin
Någon borde ta bort "spektakulärt" eftersom det är en smakfråga.
Citera
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Rätt smart att ställa den vid Skavlöten, jag bor i närheten och det finns en hel del ställen att "ta vägen" där i närheten - motorvägen, bostadsområden, skog, vatten osv.

I närheten, du bor väl i Viggbyholm?
Citera
Medlem
kanskeTHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon som kan svara på vart dom fick helikoptern ifrån? var den svenskreggad?

Tror ni det var en yrkespilot som flög? eller bara någon som tagit vanligt flygcert just för rånets skull?

Citat:
Från aftonbladet.

Rånarna använde en vit helikopter av märket Bell 206 Jet Ranger som stulits under natten från Roslagens helikopterflyg vid Norrtälje flygplats.

antagligen svenskreggad ja
Citera
Medlem
ksvs avatar
Det lär finnas gott om kommersiella helikopterpiloter som lagt ut en förmögenhet på ett cert för att sedan - som de flesta andra - upptäcker att de aldrig kommer få ett jobb.
Med över en miljon i studieskuld och noll framtidsutsikter går det säkert att hitta någon som kan köpas...

Många tar sina cert i USA, så det räcker nog inte att leta i svenska register.
Citera
2009-09-23, 13:15
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneikrukan
Nejnejnej, läs tråden, du behöver bara läsa sidan inan denna om det är för jobbigt att läsa mer.

Jaja. Tillvägagångssättet var ingen kärnpunkt i mitt inlägg, ville bara förmedla att det lär röra sig om väldigt få som var insatta i vad som skulle hända idag. Det är bättre att operera med isolerade gubbar, som inte har någon del i det större. Dom som spred spanska ryttare kan ha varit vilka jallas som helst tillexempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in