2009-09-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstyle
Okej, så då måste de kört med någon typ av säkerhetslinor.
Som sagt, det låter inte som en hobbypilot direkt.

Det är uppenbart att alla inblandade tränat rejält på ett eller annat sätt att utföra liknande uppdrag.

Som Lars-Åke Wester säger:
"– Och att personer firar ner sig med rep är mycket svårt att hantera med tyngdpunktförskjutningar och så. Jag skulle nog påstå att få privatpiloter klarar det, men man kan ju ha tur också."

Vågar man lita på 'tur' i ett sådant här uppdrag?
De satsade ju livet i sådant fall och de tror jag att de visste att de inte gjorde.
Citera
2009-09-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
http://maps.google.com/maps?radius=1...,0.001781&z=19

Tack!
Citera
Medlem
HonkenLarssons avatar
Varför hänger alla upp sig på helikoptercertifikat? Kan ju lika gärna vara någon utan hkp.cert. som spakat maskinen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneikrukan
Läser människorna här ens vad som skrivs i tråden?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3561543.svd
juggemaffian...definitivt.
Citera
2009-09-23, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Som sagt, rör sig om proffs..

Absolut men kanske inte ex-"krigare" med lapp för ögat och träben efter splitterskador osv som en del här menar...

(Det var menat som ett skämt so no offence )
Citera
2009-09-23, 13:10
Medlem
Har inte Serbiska maffians inflytande i den undre världen minskat mycket sedan tidigt 2000-tal? Jag minns för en 5-6 år sen att jag läste om att en utav de högsta ledarna inom Serbiska maffian i Sverige hade mördats, och har inte hört så mycket om dem sedan dess?

När jag söker epå källor från polisen och rikskrim osv så pekar dem också på att "Juggemaffians" inflytande har minskat drastiskt de senaste åren.
Citera
Medlem
4522s avatar
Att det rör sig om en professionell pilot har redan avverkats tidigare i tråden. Det är liksom hugget i sten. Tre personer syntes hissas ner från helikoptern, med pilot blir det således fyra personer. Lägg där till att några ovetande har fått i uppgift att sprida spanska ryttare och att en mer insatt skött bomben vid polishelikoptrarna. Det här innebär att den "innersta cellen" max består av fem-sex personer. Vilket gör det ännu mer imponerande.
Citera
Medlem
kristibruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Varför hänger alla upp sig på helikoptercertifikat? Kan ju lika gärna vara någon utan hkp.cert. som spakat maskinen.

Exakt, så jävla invecklat är det inte
Citera
Medlem
uffeks avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bell_206

"Användning i Sverige [redigera]
I Svenska har Bell 206 används av bl.a. Försvarsmakten, Polisen samt civila operatörer. Modellen användes även under ett spektakulärt rån vid en värdedepå i Västberga mot G4S tidigt på morgonen 2009-09-23."

hehe någon som var snabb att redigera wikin
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
En eller flera av rånarna har troligen militär träning och bakgrund, enligt en poliskälla, uppger TT.
– Det är en komplicerad logistik och det är inte alla som kan ta sig upp och ner till en helikopter på det här viset. Det krävs nästan jägarutbildning och kunskap om insatser, uppger källan för TT.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...iminella-ligor

Skönt att höra att dom är på rätt spår, det här är en ny "militärliga". Skulle vilja gå ett steg längre och säga att en eller flera har gjort utlandstjänst, men det är förstås rena spekulationer.
Citera
Medlem
Någon som kan svara på vart dom fick helikoptern ifrån? var den svenskreggad?

Tror ni det var en yrkespilot som flög? eller bara någon som tagit vanligt flygcert just för rånets skull?
Citera
2009-09-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
600-700 kg maxlast MED full tank. Säg att dom hade halv tank så kan dom ta
2-300 kg mera.

Nu har jag ju bara wikipedia som källa

Empty weight: 1,713 lb (777 kg)
Max takeoff weight: 3,200 lb (1,451 kg)

Ingen expert men det är en liten helikopter trots allt
Citera