2009-09-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Vem är pucko? kan vara lite svårt att landa på det där taket om du kollar bilderna hur det ser ut. Varför man ska vincha.... jo det kan vara lite jobbigt att dra upp all vikt för hand och ta väldig tid, samtidigt som det binder upp en man som ska hålla på med detta.

Är det konstaterat att helikoptern landade på taket så behövs dock självklart inga vinschar, men vad jag vet så hovrade den.

Spelar ingen jävla roll om han landade eller inte, räcker att han är en halvmeter över marken så kan man hoppa in eller ut. Lite mera blåsigt än om han landar och drar av rotorkraften. Nej det är inte svårt att landa på det där taket, jag har bara 250-300 timmar flygtid och från 80- talet och JAG skulle kunna landa där.
Citera
Medlem
rånet

dom säger på patrikpower angående en saab 93a som kanske har anknyting till rånet i morse! hörde ej så bra någon som fick fram lite mer info?
Citera
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyko
1. Polisen är inkompetent.
2. Vi hejar på rånarna.
3. Enkel politik. Om de inte hade tagit innågon hade allmänheten totalt tappet respekten för poliskåren. Men med en eller två intagna så tycker medelsvensson att "jo, ja tackar ja, det är ändå ena riktiga tocken hjältar dom där konstaplarna."

Såvitt jag vet brukar inte polisen agera så i sverige (ta in vemsomhelst när ett uppmärksammat brott begåtts så att det ska "se bra ut" i media), även om jag vet att man ser förfarandet ibland i brittiska kriminalserier.

För övrigt tror jag inte gripandet kommer ske inom den närmsta tiden. De flesta brott av den här typen klaras upp genom spaning och när det gått en viss tid. Ofta brukar de som är inblandade tabba sig mer efter brottet än då det begås. Det gör att folk får reda på för mycket, så att brottslingarna eftersom kan ringas in.

Kul att du "hejar" på rånarna. Jag tycker också det är lite tufft , men i grund och botten kan ju ingen som är äldre än 14 bast hoppas på att de inte åker fast..
Citera
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xml
Mats Alm ( http://www.facebook.com/mats.alm1?v=wall ) känns rätt avdankad. hoppas de handlar mest om rånet i kväll.

För alla som diskuterar hurvida helikoptern landade på taket eller inte så hade svt rapport nu 19.30 en fin animering i 3d gjord utifrån vittnesmål som visar hur helikoptern landade och lyfte från taket.

Och tv4 hade den precisa motsatsen. Att dom virade ned sig i linor. Precis som polisen sagt och flera vittnen.
Citera
2009-09-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Men hur sjutton kan man knalla in på Bromma flygplats, dyrka upp en helikopter och sen susa iväg utan att någon märker?

De måste väl säkert lämna in en färdplan, få tillstånd att lyfta osv.

Seglar en helikopter/flygplan iväg utan kommunikation från tornet på en av de större flygplatserna i Sverige borde storlarm gå med tanke på att larm går om man råkar ha en tandkrämstub i fickan i säkerhetskontrollen...

Ett sådant flygande föremål borde vara legitimt i dessa dagar av terrorism för försvaret att bara smacka ner i backen med en välriktad robot.

den stals från Roslagens Helikopterflyg som är baserad på Norrtälje flygplats. Enligt Rapport finns det i princip ingen bevakning/larm på området, dom
hade skurit upp hangarväggen, rullat ut helikoptern och flugit därifrån.
Citera
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Enligt polisradion har dom satt ut en "Full stopp för kontroll" på en Saab 9-3 med regnummer GGN 7 . . är troligtvis inblandad med rånet imorse
Citera
Medlem
Le'Costas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
En bil kontrolleras i samband med rånet i morse rådbyvägen 157 detta är en saab 93 gvn 793 ägs av ett företag i gävle. Stoppas för kontroll....

utveckla ??
Citera
Medlem
Det fanns inga larm eller lås på hangaren till helikoptern och det krävs inte ens en startnyckel för att starta helikoptern. Det ända du behöver är att ha kapacitet att köra helikoptern och om man har möjlighet att köra den säger en helikopter expert att det är enklare att stjäla den än en bil. Han säger även att man måste vara mycket kvalificerad för att kunna köra denna helikopter under en mörk Stockholms natt..
Citera
2009-09-23, 19:39
Medlem
Bg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Såvitt jag vet brukar inte polisen agera så i sverige (ta in vemsomhelst när ett uppmärksammat brott begåtts så att det ska "se bra ut" i media), även om jag vet att man ser förfarandet ibland i brittiska kriminalserier.

För övrigt tror jag inte gripandet kommer ske inom den närmsta tiden. De flesta brott av den här typen klaras upp genom spaning och när det gått en viss tid. Ofta brukar de som är inblandade tabba sig mer efter brottet än då det begås. Det gör att folk får reda på för mycket, så att brottslingarna eftersom kan ringas in.

Kul att du "hejar" på rånarna. Jag tycker också det är lite tufft , men i grund och botten kan ju ingen som är äldre än 14 bast hoppas på att de inte åker fast..

Jag gör det och jag är äldre än 14. Det som jag tycker mest synd om är knappast de stackars bankerna som får sina pengar stulna. Snarare tycker jag synd om de anställda som kanske i vissa fall blivit traumatiserade.
Citera
Bannlyst
Varför vill inte polisen gå in på hur männen var maskerade?
Citera
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le'Costa
utveckla ??
Jag hörde det på Patrikpower....
Något på vägen osv... Fondvägen eller något liknande...
Citera
2009-09-23, 19:40
Medlem
Skjut-Mejs avatar
finns ingen bil med REGNUMMER: gvn 793
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in