2009-10-01, 23:49
Medlem
Broskbulles avatar
Silverfisken har ju sagt arr AE har en rimlig förklaring. Det tolkar jag som att, -visst jag var med men .......

Är man helt oskyldigoch har således ingen förklaring, då nekar man!
Citera
2009-10-01, 23:49
Bannlyst
de är fortafarande ord mot ord, polisen säger han är misstänkt till medhjälp till rån, han nekar de är ord mot ord, nej nu vill jag ha fram bevis från polisen inte bara spekulationer bara för att han har helikopter certifikat.
Citera
2009-10-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Håller fullkomligt med om detta.
Bara att hitta 3 helikopterpiloter som ställer upp på ett sådant här rån torde vara en bedrift i sig.

Okay att helikoptern landat här och där av olika skäl de 2 timmar man var ute och snurrade efter rånet...men av vilken jävla anledning skall man byta piloter?

Av vilken anledning skall man landa i centrala Stockholm under denna irrfärd?

Av vilken anledning skall helikoptern parkeras snyggt och fint i riktning mot AE s bostad?

Fanns det fler helikoptrar?

Det enda jag kan tänka är om de som var i helikoptern var serbiska f.d. elitsoldater/militärutbildade, och som en del av deras militärutbildning fick de lära sig att hantera h-koptrar, och därmed hade alla redan den kunskapen, och ur detta växte iden om att utföra en stöt via h-kopter, och hoppa av /dela på sig under flykten. Svenne-hkopterföraren tog de med för att de behövde en med 1)lokal kännedom 2)tillgång till en hkopter som de visste skulle funka, hade rätt viktkapacitet, lätt att hantera och var tankad.
Citera
2009-10-02, 00:04
Medlem
Om man tänker scenariot rån och flyktfordon bil.

" Rånarna bytte förare 3 gånger på vägen innan man parkerade på lämplig plats så den siste föraren inte hade så långt hem att åka med ett annat fordon.."

Inse hur absurt det blir.
Citera
2009-10-02, 00:05
Medlem
Chupacabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lad
Jag frågar igen, sorry om det framstår lite OT, men det intressanta är tidpunkten; PK gör ett bedrägeri på Tradera och tjänar 100-200 papp, veckor senare är han inblandad i ett av de största och mest påkostade rånen i Sverige detta år. Tillfällighet? Eller blev han beordrad för att ligan behövde snabba cash?

Alltså, frågan är; källa på att PK är alias iggepott (storbedragaren) på Tradera?

Nu vet jag inte vad det är värt.

Men jag är "bekant" med personen i fråga. Och jag kan intyga att Peter Karlsson är "iggepott".

Han kallas för övrigt "Igge" i smeknamn.
Citera
2009-10-02, 00:11
Medlem
Chupacabras avatar
Citat:
Om man tänker scenariot rån och flyktfordon bil.

" Rånarna bytte förare 3 gånger på vägen innan man parkerade på lämplig plats så den siste föraren inte hade så långt hem att åka med ett annat fordon.."

Inse hur absurt det blir.

Jag tror på 2 piloter.

A.E. fixar fram helin och lämnar den på lämplig plats.

Pilot B flyger och utför rånet, och åker sedan och landar och droppar rånare och byte, sedan vidare och landar och droppar fler rånare och byte vid Stora Skuggan där A.E. möter upp och flyger helikoptern ut mot Skavlöten.

Jag tror garanterat att det var avtalat sedan tidigare att han skulle gömma helikoptern i just Skavlöten.
Citera
2009-10-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Jag har också funderat lite på det här. Min teori förklarar inte tre piloter men..

Det är uppenbarligen många involverade i den här kuppen. Kan det inte vara så att "a laget" är dom som genomför rånet och fick helikoptern leverad av AE.
Dom har gjort upp om innan att dom skiljs åt och delar bytet redan då vid byte av pilot(er).
A laget gör kuppen, sammlar ihop pengarna och påbörjar sin flykt "på fot" redan då.
Då står "b laget" där med en helikopter som jagas som dom fort som fan vill få bli av med medans "a laget" redan är på väg åt annat håll utan en uppenbar helikopter dom måste göra sig av med.

Kan ju vara så att när polisen letade efter en helikopter med massa pengar i minuterna efter rånet satt "a laget" med alla pengar i en skåpbil med texten "Bosses bygg och el" på eller något.

Vem vet, kanske var det tidningspapper i säcken AE fick med sig efter han landade helikoptern.

Om AE är skyldig tror jag han blev blåst, men det är min amatör analys av det hela.
Benägen att hålla med.
A-laget serbiska proffs
B-laget småhandlare som var skyldiga bossen pengar/gentjänster
A-laget klev nog av redan vid Tumba med bytet och lämnade landet direkt med bil. B-laget offrades till polisen som fick fullt upp.
3 piloter tror jag inte ett smack på, var kom det ifrån?

Tycker dock det är märkligt med så många inblandade småhandlare, alldeles för stor risk. Vore intressant att hitta kontaktpersonen mellan A & B lag som måste ha planerat den svenska delen av operationen. Kan inte finnas många som klarar av detta och har rätt kontakter.
Citera
2009-10-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chupacabra
Jag tror på 2 piloter.

A.E. fixar fram helin och lämnar den på lämplig plats.

Pilot B flyger och utför rånet, och åker sedan och landar och droppar rånare och byte, sedan vidare och landar och droppar fler rånare och byte vid Stora Skuggan där A.E. möter upp och flyger helikoptern ut mot Skavlöten.

Jag tror garanterat att det var avtalat sedan tidigare att han skulle gömma helikoptern i just Skavlöten.

Varför då?

Det verkar för övrigt vansinnnigt att landa på Djurgården mitt i stan.
En stor onödig risk.

Nej inget stämmer bra tycker jag.
Citera
2009-10-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lad
Det enda jag kan tänka är om de som var i helikoptern var serbiska f.d. elitsoldater/militärutbildade, och som en del av deras militärutbildning fick de lära sig att hantera h-koptrar, och därmed hade alla redan den kunskapen, och ur detta växte iden om att utföra en stöt via h-kopter, och hoppa av /dela på sig under flykten. Svenne-hkopterföraren tog de med för att de behövde en med 1)lokal kännedom 2)tillgång till en hkopter som de visste skulle funka, hade rätt viktkapacitet, lätt att hantera och var tankad.

Kan ju vara möjligt att det är nåt sånt. Jag vet att den Serbiska polisen har samma typ av helikopter. På aftonbladet stog det förut någonting om att man trodde att det var ex-PTJ medlemmar. PTJ är en Serbisk antiterrorstyrka (tänk Nationella Insatsstyrkan fast med tyngre vapen).

Den helikoptern som användes i rånet är en Bell 206B JetRanger II (enligt airliners.net)
Bild:
http://uppladdning.com/uploads/1254435480311.jpg

Serbiska polisens helikopter är också en Bell 206B-3 JetRanger III
Bild:
http://uppladdning.com/uploads/1254435485834.jpg
Citera
2009-10-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Benägen att hålla med.
A-laget serbiska proffs
B-laget småhandlare som var skyldiga bossen pengar/gentjänster
A-laget klev nog av redan vid Tumba med bytet och lämnade landet direkt med bil. B-laget offrades till polisen som fick fullt upp.
3 piloter tror jag inte ett smack på, var kom det ifrån?

Tycker dock det är märkligt med så många inblandade småhandlare, alldeles för stor risk. Vore intressant att hitta kontaktpersonen mellan A & B lag som måste ha planerat den svenska delen av operationen. Kan inte finnas många som klarar av detta och har rätt kontakter.

Ja helikoptern åkte ju först i sydlig riktning.

Man kan nog anta att det första som lastades av var rånbytet.

Tumba...ja varför inte?

Sen begriper jag inte att man snurrar runt i 2 timmar med helikoptern.
Varje minut med denna helikopter är ju ett riskmoment som ökar med kvadraten för varje minut som går.
Citera
2009-10-02, 00:21
Medlem
Chupacabras avatar
Citat:
Varför då?

Det verkar för övrigt vansinnnigt att landa på Djurgården mitt i stan.
En stor onödig risk.

Nej inget stämmer bra tycker jag.

Vänd på det: Varför skulle det inte vara det?

Kuppen i sig verkar ju helt klart välplanerad och utstuderad. Även om alla detaljer inte är optimala så verkar ändå alla detaljer planerade.

Och att landa vid Stora Skuggan behöver inte alls vara vansinnigt. Det är rejält öde vid Fiskartorpet och Fisksjöäng, och är det så att de först flög söderut från Västberga och sedan österut -> norrut via Värtan så kan man komma relativt osedd in över norra Djurgården...
Citera
2009-10-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chupacabra
Vänd på det: Varför skulle det inte vara det?

Kuppen i sig verkar ju helt klart välplanerad och utstuderad. Även om alla detaljer inte är optimala så verkar ändå alla detaljer planerade.

Och att landa vid Stora Skuggan behöver inte alls vara vansinnigt. Det är rejält öde vid Fiskartorpet och Fisksjöäng, och är det så att de först flög söderut från Västberga och sedan österut -> norrut via Värtan så kan man komma relativt osedd in över norra Djurgården...

Tja kanske.

I vart fall är det lättare att "försvinna" i storstaden än ute på någon landsväg...det stämmer.

Men jävligt kallblodigt måste man tillstå i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in