2009-09-28, 13:13
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramizar
Med den information som idag finns om AE skulle han kunna vara den som även tipsat polisen innan rånet. Låt oss spekulera i att han faktiskt har blivit "tvingad" till att delta.
I största möjliga mån skulle han kankse försöka förhindra att rånet i huvudtaget skulle ske. Han bränner inte helikoptern för att synliggöra spår. Han landar på faderns mark för att polisen lättare skulle kunna ringa in honom själv. Om jag vore i hans kläder skulle denna strategi vara ett bättre alternativ dvs. att delta men att lägga ut spår istället för att tjalla och riskera tystnad inom snar framtid.

Det skulle ju kunna vara så. Men jag tror mer på den naturliga förklaringen: att människan är en fullständig idiot.
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Verkar som om de sex i praktiken redan erkänt.
Citat:
Genom telefonavlyssning och annan spaning har polisen kunnat kartlägga deras aktiviteter efter rånet.

De fick snart reda på att de misstänkta gärningsmännen köpt flygbiljetter till platser i Asien och räknade med att fly landet från bland annat Arlanda i går.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...-i-polisfallan

Polisen "vet" i a f att de har fått tag på rätt killar, vilket jag inte betvivlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangevio
Bringholm som senare gick och blev Skandinavienchef för Eyeworks där AE varit anställd. (postkodmiljonären, grannyran mm)

Även underleverantörer blev åtalade i Metronomehärvan=AE?

http://www.resume.se/nyheter/2008/10...alas/index.xml

Mvh
Senast redigerad av JBraff 2009-09-28 kl. 13:17.
Citera
2009-09-28, 13:15
Medlem
Broskbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortlach
Det ser ut som en annan gammal rånare...

mmm LN
Citera
2009-09-28, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Lät polisen personerna genomföra rånet för att kunna sätta dit dem hårdare?
Ska inte polisen i första hand förhindra brott?
Nu kände de till rånplanerna och hade dessutom span på flera av de misstänkta. Är strafftiden viktigare än allmänhetens säkerhet?

Dessutom har polisen genom att låta rånet genomföras fått ge en känga till de som ansvarar för neddragningar inom polisen. Både polishelikoptrarnas dåliga säkerhet och anledningen till att spaningen drogs in , skylls på ekonomiska åtstramningar.

Lät polisen bovarna genomföra rånet , med vetskap att de ändå hade tillräckligt för att kunna visa upp ett gott polisarbete dagarna efteråt ? Samt få goda argument ut i media för ökade resurser ?
Citera
2009-09-28, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Man är inte svensk bara för att man är född i Sverige.
Det är en utbredd missuppfattning.
Det krävs mer.

Olle Ohlsson blir inte neger för att han bor i Afrika eller råkar vara född där.

Tack för att du gjort min dag. Jag skrattar så att jag gråter. Jag blir allvarligt orolig för mänsklighetens fortbestånd när jag läser det människor som du lyckas få ur er. Måtte det inte vara smittsamt!!
Citera
2009-09-28, 13:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vissa uppgifter gör gällande att piloten tvingades!

http://www.dn.se/sthlm/sex-personer-...ranet-1.961965

Högintressant om det är som jag misstänker att piloten börjat sjunga ut för snuten

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3577555.svd
Senast redigerad av Bluebeast72 2009-09-28 kl. 13:19.
Citera
2009-09-28, 13:19
Medlem
cramizars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Det skulle ju kunna vara så. Men jag tror mer på den naturliga förklaringen: att människan är en fullständig idiot.
Ja, med tanke på hur dessutom "grabsen" är länkade med varandra på FB så är jag berädd att hålla med dig. Kan bara inte släppa tanken på att så många hissar är ur funktion samtidigt som grabben skaffat sig en tillvaro, en hyfsad sådan som han t.o.m kunnat gjort "bättre cash" på...
Citera
2009-09-28, 13:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Att tro att alla kriminella är idioter är enligt mig en vanlig missuppfattning. De flesta är idioter och tänker inte längre än näsan räcker, de väljer en godisbit direkt istället för femtio kg godis i övermorron. Sen finns det kriminella som är "state of the art", de som kapar bolag lagligt etc.
Notera att jag inte säger att alla kriminella tänker kortsiktigt. Problemet med rån är att det är kriminell verksamhet som hålls ihop genom våld eller hot om våld. Det räcker med att gruppens starke man faller ifrån eller att någon börjar tjalla i utbyte mot straffreducering (nej, vi har tyvärr inte det systemet i Sverige) så faller korthuset ihop. Den kriminella verksamhet som har minst inbyggda fel torde vara ett löst nätverk av ekonomiska brottslingar.
Citera
2009-09-28, 13:23
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
http://www.dn.se/sthlm/sex-personer-...ranet-1.961965

Högintressant om det är som jag misstänker att piloten börjat sjunga ut för snuten

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3577555.svd

Då har han en kula att vänta när han kommer ut i det fria eller hamnar på anstalt. Jag har förövrigt jävligt svårt att tro att han blivit tvingad - skulle vara en oerhörd säkerhetsrisk för de andra om det börjar knaka i fogarna. Som det nu gjort.
Citera
2009-09-28, 13:24
Medlem
mortlachs avatar
Om det nu är så som det spekuleras kring att AE mer eller mindre tvingats göra jobbet, skulle det inte isåfall kunna vara AE själv eller någon i dennes närhet som har tipsat polisen att något är i görningen i förväg?
Det skulle ju isåfall också kunna vara en del av förklaringen varför polisen valde att inte skjuta ned helikoptern...
Citera
2009-09-28, 13:24
Medlem
Enda man kan säga om det här rånet är att ett företag med så jävla töntigt namn som detta definitivt förtjänar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in