Citat:
Ursprungligen postat av lad
Varför skulle helikoptern krascha? De skjuter ju sönder den när den står "parkerad" på taket, inte efter att den lyft, då är det nog lite sent... Kanske att det blir en gisslansituation i det fallet, men då får det ju bli det, Polisen ska ju inte låta dem bestämma reglerna, det är enligt mig uppenbart att snuten gjorde fel beslut här, de skulle skjutit mot helikoptern när den stod där efter att ha varnat dem innan, sen skulle insatsstyrkan varit där, sen skulle de vara fast. Lätt. Det är ungefär som det där kapade franska planet på 70-80 talet, planet står på fransk mark, folk inne i det tillsammans med kaparna. Varför lät inte fransk polis låta dem löpa, det kunde ju bli FARLIGT? Nej, de omringade planet, skickade dit insatsstyrka, gick in i planet och sköt kaparna. Så som det ska vara. Pack/kriminella=måltavla för polis.
Det kapade Air France planet var en värre situation än G4S då kaparna redan tagit första steget och börjat skjuta gisslan. Jag tycker inte polisen ska ta första steget att börja skjuta. Dessutom var kaparna islamistiska dårar som hotade med att ramma Eiffeltornet. Helikopterrånarna hade inte framfört nån hot om att spränga G4S i luften.
Myndigheterna lyckades dra ut på förhandlingarna så länge att franska insatsstyrkan GIGN hade gott om tid på sig att öva på ett likadant plan. NI hade ingen möjlighet att träna på en exakt likadan byggnad som G4S för jag antar att någon sådan inte finns.
Myndigheterna lyckades även lura kaparna att om de släppte ut halva gisslan skulle de få lov att hålla en presskonferens i TV (har ingen aning om varför kaparna ville hålla presskonferens). Därför tömdes halva planet.
Jag tycker i alla fall att G4S inte var en lika allvarlig situation.