2009-09-26, 12:46
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Ingen vet hur mycket det är.
Personligen tror jag det är hiskeligt mycket pengar.

Det här gänget hade inte iscensatt hela denna operation för i sammanhanget så små pengar.

Det stod så i sammanfattningen. Det gick tydligen inte lyfta med så mycket mer pengar. Fast visst ingen har gått ut med den exakta summan. Klart som korvspad att de var ute efter mer. De hade kanske inte räknat med att de inte skulle kunna ta med mer,vad vet jag.

Vad är dina tankar om hur de lyckades ta med sig så mycket mer än vad de uträkningar som finns tillgängliga?
Citera
2009-09-26, 12:46
Medlem
lajjjbans avatar
Angående bytet:

Det har ju utlovats en belöning på 7 miljoner om man kommer med tips som leder till gripande. Det brukar vara praxis att lägga sådan belöning på 5% av den totala summan som rånarna kom över.

Do the math.
Citera
2009-09-26, 12:51
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Angående bytet:

Det har ju utlovats en belöning på 7 miljoner om man kommer med tips som leder till gripande. Det brukar vara praxis att lägga sådan belöning på 5% av den totala summan som rånarna kom över.

Do the math.

Jo det har du rätt i.
Citera
2009-09-26, 12:52
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokåt
Du tror inte på fullaste allvar att proffs rånar G4S för 25 mille?
Dom fick mer pengar, inget som G4S kommer att gå ut med.

Sen vet vi inte om det var SEK eller EURO.
Kanske både och.

Med tanke på vikt för vad helikoptern klarar att frakta, och tipspengarnas storlek så kan det röra sej om mellan 50-100 milj max.
Citera
2009-09-26, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Det snackas om att det kom över 25 miljoner.

Det tror jag knappast. Belöningen är väl på närmare 8 miljoner ?
Citera
2009-09-26, 12:56
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Rubrik: Helikopterrån mot G4S värdedepå i Västberga [Se sammanfattning i separat tråd]

Rubriken på denna tråd hänvisar till sammanfattning i separat tråd.
Var finns den sammanfattningstråden?

Länka den tråden i första inlägget. Eller PM:a mig länken.

//Brute
Citera
2009-09-26, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Det tror jag knappast. Belöningen är väl på närmare 8 miljoner ?

7 läste jag.
Citera
2009-09-26, 12:57
Medlem
Nte om jag är ute och cyklar men finns det en möjlighet att det förvarades andra saker än rena pengar där? Kan det ha funnits liknande bankfack med ädelstenar eller något att värdefullt? Och om rånet var så välplanerat kan det vara så att de bara tagit euro av högvaluta, tex 500euro sedlar?
Citera
2009-09-26, 13:04
Medlem
jugbandbluess avatar
Det är filmfantasier att JAS-plan i något läge, med någon lagstiftning, skulle skjuta ned rånarna. Det är helt enkelt inte militärens sak. Vad man däremot skulle kunna tänka sig är en användning av militär radar, att polis och militär skulle samarbeta för att få fram koordinater osv.

En långsiktig lärdom av det här tycker jag är: längre polisutbildning. Det är helt orimligt att lagens väktare har den nästintill kortaste eftergymnasiala utbildningen som erbjuds i Sverige idag. Det har bidragit till vad vi har idag: snutar som hellre beter sig såhär: http://www.youtube.com/watch?v=dBJALminOb8 (som någon postade tidigare i den här tråden), ger sig på mopedister, sitter och fikar, lägger ned otaliga arbetstimmar på onödigt administrativt arbete och på att äska pengar/ tigga mer resurser - än att faktiskt lösa brott. Å när såna här grejer händer står dom helt handfallna.
Citera
2009-09-26, 13:05
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerfetto
Kan nån länka till sammanfattningstråden? hittar den inte
https://www.flashback.org/showpost....23&postcount=3
Citera
2009-09-26, 13:05
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Angående bytet:

Do the math.

140 miljoner? Är det det rätt räknat? Fan vilken summa alltså, herrejävlar.

Hoppas nu bara inte att de åker dit. Risken finns ju men man vet aldrig. Jag tror dock att den här historien kommer sluta med feta artiklar om hur de har fått tag på gärningsmännen, men det är säkert påhittat för att folket ska bli nöjda och glada.
I själva verket har de inte fått tag på någon alls utan sitter och ser ut som fågelholkar i ansiktena.
Citera
2009-09-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Det är filmfantasier att JAS-plan i något läge, med någon lagstiftning, skulle skjuta ned rånarna. Det är helt enkelt inte militärens sak. Vad man däremot skulle kunna tänka sig är en användning av militär radar, att polis och militär skulle samarbeta för att få fram koordinater osv.

En långsiktig lärdom av det här tycker jag är: längre polisutbildning. Det är helt orimligt att lagens väktare har den nästintill kortaste eftergymnasiala utbildningen som erbjuds i Sverige idag. Det har bidragit till vad vi har idag: snutar som hellre beter sig såhär: http://www.youtube.com/watch?v=dBJALminOb8 (som någon postade tidigare i den här tråden), ger sig på mopedister, sitter och fikar, lägger ned otaliga arbetstimmar på onödigt administrativt arbete och på att äska pengar/ tigga mer resurser - än att faktiskt lösa brott. Å när såna här grejer händer står dom helt handfallna.

Jas-planen kunde ha skuggat helikoptern och meddelat polisen dess position.

Var väl ingen polis som tänkte på det dock, dom var väl mer upptagna med att bestämma vilken Sibylla dom skulle käka frukost på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in