2009-09-25, 00:59
Medlem
Fleggards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broskbulle
Nu får vi väl hoppas att militärhelikoptrarna inte står obevakade som polisens helikoptrar gör

Nej de gör dem ju säkerligen inte. Tacka fan för det.

Men tänk rubrikerna:

Aftonbladet har intervjuat piloten som för tillfället ligger på Lunds universitetssjukhus med endast sin torso kvar:
"Jag såg blicken som konstapeln hade när han avlossa raketen... Det var en hatens blick.... Jag har aldrig varit så rädd förr i hela mitt liv... Jag tänkte bara: SATAN I BALKAN!!!"
För övrigt så söker nu serben asyl i Sverige på grund av att han anser sig förföljd av svenska polisväsendet.
Citera
2009-09-25, 01:04
Medlem
Fleggards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Nu har jag inte läst hela tråden (håller fortfarande på att läsa ifatt) men det var ett jäkla tjat om vad polisen skulle gjort. Håller med om att polisens helikoptrar borde varit mer skyddade men polisen på plats kunde inte gjort så mycket annat än det de gjorde.

Att polisen inte sköt ner helikoptern beror inte på att de var rädda att få betala den utan för att de inte kan kontrollera var den störtar. En helikopter som störtar i barnkammaren på ett radhus eller på en av morgonbussarna är helt enkelt inte acceptabelt. Pengar kan ersättas men det kan inte människor.

Att skjuta på rånarna på taket skulle möjligen ha fungerat men kunde resulterat i att överlevande rånare tagit gisslan i huset. Återigen skulle man utsatt människor för större fara.

Precis vad jag menar. Risk för gisslan-situation. Och att man inte kan kontrollera kraschen. I verkligheten får folk faktiskt stå till svars och verkligen leva med beslut som tar död på andra människor
Citera
2009-09-25, 01:12
Medlem
bob-marerlys avatar
Jag hörde nånstans att det var 7 miljoner i belöning för tipps som ledde till gripande av rånarna, stämmer detta?
Citera
2009-09-25, 01:15
Medlem
Surepals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Jag hörde nånstans att det var 7 miljoner i belöning för tipps som ledde till gripande av rånarna, stämmer detta?

Låter jävligt mycket det du. Kan iofs mycket väl stämma, källa någon?
Citera
2009-09-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskbulle
Jag hade kallat in ett par militärhelikoptrar som skulle följt efter rånarnas helikopter på avstånd och rapporterat allt till polisen. Hade detta gjorts hade vi nog inte suttit här och sett ut som frågetecken hela högen.

Och nej, vill inte höra om Ådalen 1931. Med begränsade resurser så måste man samarbeta mot buset.

Kanske dags för en liten reality check?

Larmet gick 05.19, rånarna stack från brottsplatsen innan 05.40 - polisen var ute vid Myttingebasen 05.49, dvs. ca 10 minuter efter att de hade lämnat G4S med helikoptern.

Enda chansen att hinna fram för att följa buset vore om någon helikopter redan var i luften inom länet, vilket rånarna högst troligt hade benkoll på att de inte var.

Då återstår militären, närmaste helikopterflottilj ligger i Linköping vilket är 40 minuters flygtid i maxfart. Att ha någon form av samövad beredskap för att utnyttja militärens helikoptar (eller för all del ambulans eller SAR) den dagen då kriminella flyr i en stulen helikopter låter i mina öron som en efterklok konstruktion av folk som vill hitta fel..

Felet ligger i att polisen har usel säkerhet och beredskap för sina helikoptrar, de borde ha lärt sig när buset sköt på deras helikoptrar på Säve -07, eller när någon fick för sig att elda upp 3 helisar på Tullinge -02...
Senast redigerad av cazorp 2009-09-25 kl. 01:18.
Citera
2009-09-25, 01:18
Medlem
Citat:

Jo det stämmer. Såg det på www.crimenews.se. Undrar verkligen vad som kan hända med en sån stor belöningssumma. Kommer folk börja tjalla?
Citera
Medlem
elevators avatar
Citat:

Nja, UPP till 7 miljoner är det som gäller, och det är G4S som utlovar detta.
För källa se TV4 text.
Citera
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal

Går dom som på hittelön så skulle rånbytet vara ca 70 milj.
Citera
2009-09-25, 01:19
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazorp
Kanske dags för en liten reality check?

Larmet gick 05.19, rånarna stack från brottsplatsen innan 05.40 - polisen var ute vid Myttingebasen 05.49, dvs. ca 10 minuter efter att de hade lämnat G4S med helikoptern.

Enda chansen att hinna fram för att följa buset vore om någon helikopter redan var i luften inom länet, vilket rånarna högst troligt hade benkoll på att de inte var.

Då återstår militären, närmaste helikopterflottilj ligger i Linköping vilket är 40 minuters flygtid i maxfart. Att ha någon form av samövad beredskap för att utnyttja militärens helikoptar (eller för all del ambulans eller SAR) den dagen då kriminella flyr i en stulen helikopter låter i mina öron som en efterklok konstruktion av folk som vill hitta fel..

Felet ligger i att polisen har usel säkerhet och beredskap för sina helikoptrar, de borde ha lärt sig när buset sköt på deras helikoptrar på Säve -07, eller när någon fick för sig att elda upp 3 helisar på Tullinge -02...
Bra skrivet. Håller med fullt ut.
Citera
2009-09-25, 01:19
Medlem
Infusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal

http://www.g4s.com/home/home-news_an...r.htm?id=56113
Citera
2009-09-25, 01:24
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
det kan jag verkligen hålla med dig om. Men om du fick ta lver befälet precis när larmet kom?
Jag hade varken skjutit på helikoptern eller rört den misstänkta bomben (det var så, va?) utan ett team med bombtekniker. Jag hade följt rutinerna, helt enkelt. Handlat som de gjorde nu.
Hade jag själv fått välja hur rutinerna ska se, hade det möjligtvis utspelat sig annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenCell
Tänk på att polisen får in fler än ett tips...

Dessutom tror jag att polisen skulle fått kritik om rånet inte hade genomförts ett rån och det hade kommit fram att de vaktat helikoptrar långt ute i ingenstans för skattemiljoner, helt i onödan.

Däremot borde de ha fixat en bättre anläggning för länge sedan.
Ja, det kommer väl in mycket tips antar jag. Nu vet väl ingen hur seriöst tipset bedömdes vara, men som du säger bör anläggningen varit säkrare hursomhelst.
Citera
2009-09-25, 01:27
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Nja, UPP till 7 miljoner är det som gäller, och det är G4S som utlovar detta.
För källa se TV4 text.
Tackar för infon.

Citat:
Ursprungligen postat av Curiousity
Jo det stämmer. Såg det på www.crimenews.se. Undrar verkligen vad som kan hända med en sån stor belöningssumma. Kommer folk börja tjalla?
Upp till 7 miljoner måste helt klart frestande för en person i den lägre rangen som haft anknytningar till rånet och kanske inte fått ta del av så stora summa pengar av själva rånbytet.

Dock har de nog vetskapen att de aldrig kommer kunna leva ett normalt liv igen om de golar. Döden är väll en mild hämnd när huvudpersonerna väl kommer ut några år senare.
Senast redigerad av bob-marerly 2009-09-25 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in