2009-09-23, 23:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Känns dock inte som att du kan jämföra att stapla sedlar och ved på det vis du gör. Sedlar bör få en betydligt effektivare packningsgrad vid random inösning, än vad nämnda ved skulle få.

Det var därför jag minskade från 1 - 7 till 1 - 5. Men kom dessutom ihåg att buntarna låg i säckar vilket ytterligare försvårar stuvandet av godset. Maximalt hade helikoptern kunnat lyfta med femhundrakronorssedlar till ett värde av 250 miljoner; men volymproblemet gör att jag inte tror att bytet handlade om mer än 50 miljoner - vilket gör 3-5 miljoner per skalle för de inblandade...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Hoffas måleri som låg bakom

http://www.youtube.com/watch?v=g6_3n...eature=related

Men hur långtid tar det tills detta rånat som skedde nu med helikoptern är presskiberat?

Enligt aftonhoran så är pengarna borta för alltid
Undrar hur stor summan var på riktigt.
Visa säger 25, någon 100 mille.

Några proffs hade nog aldrig gjort det om dom endast hade fått 25mille med sig.
Jag sj tippar på 100+
Citera
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
En dos extra adrenalin torde väl ändå ökat deras kapacitet?
De hade nog adrenalin så det räckte och blev över redan.
Citera
2009-09-23, 23:24
Medlem
andreas110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det var därför jag minskade från 1 - 7 till 1 - 5. Men kom dessutom ihåg att buntarna låg i säckar vilket ytterligare försvårar stuvandet av godset. Maximalt hade helikoptern kunnat lyfta med femhundrakronorssedlar till ett värde av 250 miljoner; men volymproblemet gör att jag inte tror att bytet handlade om mer än 50 miljoner - vilket gör 3-5 miljoner per skalle för de inblandade...

Någon som har kommit fram till om det var Euro inblandat eller bara SEK?
Citera
2009-09-23, 23:27
Bannlyst
kan nån lägga ut bilder på hur det ser ut innuti g4s? varit fett nice om man kunde ha tillgång till de där inspelade videon..damn kan redan nu se en ganska avancerad The Heat samarbete momenten.
Citera
2009-09-23, 23:27
Medlem
Marcens avatar
Varför är rapporteringen på pressen och bladet så himla seg nu? De har väl kontakter både här och där som kan ge lite smaskigt skvaller från bl a förhören med hälarna?

Ska bli spännande att följa detta.
Citera
2009-09-23, 23:28
Medlem
Kommer att tänka på denna scen från en av de bästa filmerna som någonsin har gjorts.

http://www.youtube.com/watch?v=WDE-Y...om=PL&index=24
Citera
2009-09-23, 23:28
Medlem
sunrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Vad jag har förstått så klättrade de på stegar ner genom glastaket för att komma in i byggnaden. Var kom stegarna ifrån? Låg dom av en händelse bara på taket, eller hade de med sig dem i helikoptern på något sätt? Det sistnämnda verkar väl kanske inte så troligt?

Precis vad jag har undrat. Va fan kom stegarna från?
Och hur kan man ha ett glastak på en värdedepå?
Borde väl vara fyra meter betong runt om.
Citera
2009-09-23, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Snacka om spektakulär och elegant kupp! Så går det om man låter privata bolag med dålig säkerhet sköta kontanthanteringen med roterande reklamskylt på taket snälla, snälla kom och råna oss! I andra länder har man åtminstone en beväpnad polistjänsteman på sådana här ställen, inte att han skulle kunna göra så mycket själv i detta fall. Han hade iaf kunnat larma kollegor och kanske avskräcka någon pajsare.

Sådana enorma kriminella möjligheter leder till stort intresse att begå rån i Sverige från våra europeiska vänner (Arkan och hans kompisar flyttade till Skandinavien p g a de fantastiska möjligheterna att sko sig på kassa säkerhetsrutiner ). Det här var mycket möjligt ett fint samarbete över landsgränserna. Planeringen har till stora delar antagligen skett från svenskt håll men gärningsmännen kan mycket väl vara handplockade utifrån och helt okända för svenska polisen. De kan topsa helikoptern och samla hur mycket DNA de vill och ta in svenska gubbar på förhör som de känner till, det kommer aldrig matcha. Sedan tror jag att rånarna har delat upp sig och lämnat landet. På något sätt påminner det är om Arctic Sea kapningen, det är organiserad brottslighet, proffs och insider så det visslar om det...

Man blir morkradd...

"– Vi investerar 42 miljoner kronor i Norrland, bland annat i 24 nya eller upprustade bilar, ett kassavalv i Umeå och tre omlastningscentraler, berättar Maria Skoglund. En av dessa omlastningscentraler kommer att ligga på Norra Järnvägsgatan 24 i Sundsvall. Dit kommer man att köra pengarna från serviceboxar och företag, främst butiker. Sedan lastas de om till en eller två bilar som kör upp till Umeå där pengarna räknas och förpackas buntar. Därifrån går de sedan ut till bankomaterna. På Järnvägsgatan 24 pågår nu arbetet med att bygga om lokalen, så att den ska klara säkerhetskraven. Där har man också tillgång till kassavalv som Posten tidigare haft."

http://st.nu/ekonomi/1.1377282
Citera
2009-09-23, 23:30
Medlem
Opilus5500s avatar
De här för stort för svensk polis, dom kommer aldrig ta dom här rånarna! De här var Proffs vi fick se! Måste vara för detta poliser/Elite soldater som utförde kupen...

Att veta alla dessa tider, och sno en helikopter ??? hehe, helt overkligt...

Jag tror dom redan flytt landet, dom säkert kommit till Finland redan.. Inge signalement....

Intressant också att polisen som hade skott läge inte fick skjuta ???

Hade här vart USA, så hade dessa tjuvar blir tagna direkt, eller skjutna, med tanke på att folk som jobbar inom sån här pengar hus, har vapen på sig...
Senast redigerad av Opilus5500 2009-09-23 kl. 23:33.
Citera
2009-09-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Det har jag också länge funderat på. Varför glastak när byggnaden förvarar så stora summor pengar?
Iof var det inget dem tänkte på när dem byggde skiten. Sånt händer ju bara på film!
Citera
2009-09-23, 23:31
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray

Nja, de kanske inte förväntade sig att det skulle ramla ner folk genom taket. Men om stegarna redan låg där när de landade så är det väl knappast någon tillfällighet och någon som är inblandad borde ju då rimligtvis ha placerat dem där tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in