2009-10-06, 01:16
Medlem
http://www.facebook.com/pages/The-He...21103?v=photos
Bilder på misstänkta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjarup
Tack !!
Jag är inte så jätte insatt jag har bara läst i tidningen att de va någon känd idrottsman och nån som jobbat inom tv4 , finns de ingen här som skrivet vem det är eller iaf vem dom TROR det är ?

Bilder och liknande?
Citera
2009-10-06, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hulahex
För det första, vad vet vi om hur mycket dom förvarade, av trovärdiga källor alltså?

Och allra mest, vad spelar det för roll om dom förvarar miljarder när det är snudd på omöjligt att få med sig mer än 100-150 miljoner därifrån?
För en kontanthanterings depå måste ju ha cash, och hade dom haft 100 mille som max hade dom ju fått ha 10 ställen för att komma upp i samma summor, vilket skulle vara en ännu större risk.

I framtiden kommer dom ha ETT ställe med i stort sett alla cash, och det kommer att vara MYCKET svårt att komma åt. Tror i alla fall jag??
Idag finns ju flera värdedepåer i Stockholm.

Vad spelar det för en roll om du bevarar triljoner så länge du inte kan frakta bort det ?
Citera
2009-10-06, 02:37
Bannlyst
Tror maxgränsen är nådd förr att toppa sig på listan som bästa brotten.
Och vi ska vara glada över att rånet kan jämföras med filmen MI.

vi kan nu tills framöver diskutera över egna teorier tills domen kommer ?
Citera
2009-10-06, 04:10
Medlem
pirogs avatar
Vem är det som får betala notan för detta rån? Försäkringsbolag?
Citera
2009-10-06, 04:13
Bannlyst
Känns som lite överdrivet trots allt. Ska bli kul att se idioterna som rånade bli dömda
Citera
2009-10-06, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirog

Troligen, förutsatt att G4S inte frångått regelverket eller villkoren för mycket.
Citera
2009-10-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Eftersom vi vet att det är en helikopter som används, så är det mest troligt det med kamerans kapacitet och dess förutsättningar var på platsen då bilden togs i bla mörker att bilden ser ut som den gör.

Nej, du vet inte att det är en helikopter som använts. Du antar att det är en helikopter som använts.

Inom logiken som du hänvisat till är det skillnad på antagande och vetskap.

Var det inte allas vår gamle Aristoteles som sa:

"Inom antagandet och åsikten kan man ha fel."

Jag har inte påstått att det var två helikoptrar utan bett någon fotokunnig. Har du sådan utbildning förklara det här med att de två (2) vertikala/lodräta strecken ser ut som tre (3) horisontella/vågräta streck. Det har inget att göra med logik förresten utan med perception.

https://www.flashback.org/showpost....postcount=8773

Jag ser uppenbara problem med två helikoptrar och vad militären kan se med sin radar. Hur skicklig man än är så bör de i så fall ha sett båda två.

Militären såg hur helikotern startade från Norrtälje något före 05:00 och flyger på cirka 100 meters höjd utan transpondern påslagen. Detta görs för att dölja sin avsikt så länge som möjligt. Inte tar väl en bankrånare på sig rånarluva och AK47 och promenerar öppet till banken. Rånet utförs innan flygledartornet har öppnat och så vidare.

Man tar så mycket hänsyn till militära motaktioner och kommer upp med fungerande motmedel från början till slut.

Det hela är ett skolexempel på hur yrkesvana militärer planerar en operation.

Var är din "förklaring följer" för din argumentationsteknik vare sig förklarar eller övertygar.
Senast redigerad av Utredaren 2009-10-06 kl. 07:06.
Citera
2009-10-06, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappen
Ja det är min första post men läst har jag gjort länge. Nu orkade jag inte vara tyst längre.

Så du/ni menar att bara för att GPS:en i helikoptern inte slogs på så kan man inte flyga med hjälp av en GPS?

Tänk lite!

Utredaren: De första inläggen jag såg från dig gjorde mig nyfiken. Det lät som om du hade något intressant på gång. Men sedan slog du ju till och det mesta speglar nu en oinsatt, trollande foliehatt som tillsammans med ett gäng andra puckon dividerar om en helikopterdörr som efter mindre än 5 minuters "deckarjobb" resulterade i ett klipp på svt play där man TYDLIGT ser att dörren är öppen men blåser igen/dras igen.
Jag är konspiratoriskt lagd men man får vara bra närsynt för att inte se att det är samma helikopter. Sitta och snacka om ränder på stjärtfenan. Sätt er i photoshop och lägg lite oskärpa och brus på bilden från där helikoptern hittades så klarnar kanske lite.

Jag hoppas på en återgång till det där som gjorde mig nyfiken. Och det gäller resten av er med.

Tror inte att man stog och vägde hur mycket sedlar man fick med sig. Man tog med sig så mycket man orkade och hann (för det är väl ingen av alla beundrare som misstror att de faktiskt har planerat hur länge de ska vara inne i byggnaden?) och sedan packade in och stack. Hade inte kärran lyft hade de kastat en väska.

Det fanns några som skrev initierade saker i tråden. Jag hoppas ni kommer tillbaka med mer information.

Ingen har kunnat säga bu eller bä huruvida det faktiskt kan vara Euro-sedlar i en eller alla väskorna. Jag tror iofs själv på femhundringar men... Någon måste veta vad som fanns i depån. Det måste ju finnas någon fd anställd här på FB som läser.

Min egen teori, en pilot, upphämtning(ar) till G4S, mellanlandningar efter för att sprida folk, pengar och risker och ensammen pilot som dumpar helikoptern.
Teorin om "soppatorsk" lämnar mig ambivalent. Tror inte på den men kan inte riktigt släppa det. Ett rån är ett risktagande. Att inte åka "tung" för att få med sig några millar extra är också ett risktagande. Den som gapar efter mycket... osv...
Att inte elda upp helikoptern är det som gör det hela konstigt. Hade man landat på rätt ställe så borde det vara förberett så att säga.

Att kalla dem amatörer är väl lite hårt men det är ändå några detaljer som för stunden ser konstiga ut. Faktum kvarstår, inga pengar är funna och de som sitter hos Harry Haffa sitter på ganska tunt material och/eller perifera uppdrag som det låter. Återstår verkligheten som kommer när polisen tycker att vi behöver veta det. Eller när en läcka berättar lite.

Tack för att jag väckt ditt intresse, även om jag inte vet hur. Och jo jag har något intressant på gång.

Visst finns det handhållen GPS som kan ha använts under flygningen före rånet men efter rånet flyger man under radarn i mörkret och i 200 knyck mellan träd och hus och bakom berg i förhållande till radarn i kustbandet.

Och då vore det rätt tufft att säga. Det fixar vi enkelt vi har ju handhållen GPS.

För dom som kan allt det här med radarskugga så vore det en intressant övning att följa flykthelikopterns flykt och jämföra den med "militärens radarskugga". Dom visste vad dom gjorde och dom visste det lite för bra. Det var militärt planerat

När det gäller dörrarna och regbeteckningar så har jag bara sett foton som kan tolkas åt båda hållen. När det gäller strecken på stjärtfenan så ser det så tydligt vågräta ut att till nog håller med om det. Då är frågan varför?

Det mycket intressanta med en helikopter är den sista flygningen med en tom helikopter och en pilot. Vad är motivet till detta? Sprida risker, okej men det kan också vara att sätta dit AE.
Senast redigerad av Utredaren 2009-10-06 kl. 07:22.
Citera
2009-10-06, 07:38
Medlem
uffeks avatar
att dom lodräta fälten kan uppfattas som vågräta beror väl på dom vita fälten i den roterande stjärtrotorn?
Citera
2009-10-06, 08:25
Medlem
Broskbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirog

Du och jag, med högre försäkringspremier.
Citera
2009-10-06, 10:56
Medlem
hurvardetnus avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, du vet inte att det är en helikopter som använts. Du antar att det är en helikopter som använts.

Vi vet vilken helikopter som var vid rånet den har vi bilder på.
Vi har också bilder på helikopter som senare hittades samma morgon, och dom är identiska.

Vi har kommit fram till att det inte saknades någon dörr på den helikopter som var vid rånet.

Vi vet var helikoptern stals ifrån.

Polisen är säkra på att det är denna helikopter och firman som äger helikoptern lika så.

Frågor.
1. Vad skulle dom med två helikoptrar till?
2. Är det två helikoptrar stulna?
3. Har det hittats två helikoptrar? Var i så fall?
4. Har Polisen redogjort mer än en?
5. Var finns uppgifter om två st helikoptrar?
6. Ta fram ett enda bevis att det skulle vara två helikoptrar inblandade.
Citera
2009-10-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för att jag väckt ditt intresse, även om jag inte vet hur. Och jo jag har något intressant på gång.

Visst finns det handhållen GPS som kan ha använts under flygningen före rånet men efter rånet flyger man under radarn i mörkret och i 200 knyck mellan träd och hus och bakom berg i förhållande till radarn i kustbandet.

Och då vore det rätt tufft att säga. Det fixar vi enkelt vi har ju handhållen GPS.

För dom som kan allt det här med radarskugga så vore det en intressant övning att följa flykthelikopterns flykt och jämföra den med "militärens radarskugga". Dom visste vad dom gjorde och dom visste det lite för bra. Det var militärt planerat

När det gäller dörrarna och regbeteckningar så har jag bara sett foton som kan tolkas åt båda hållen. När det gäller strecken på stjärtfenan så ser det så tydligt vågräta ut att till nog håller med om det. Då är frågan varför?

Det mycket intressanta med en helikopter är den sista flygningen med en tom helikopter och en pilot. Vad är motivet till detta? Sprida risker, okej men det kan också vara att sätta dit AE.

Ja olika strecken på stjärtfenan är graverande.

Likaså förefaller det orimligt att man missat att tänka på startvikten och gett sig iväg med en helikopter som haft små lastmarginaler både viktmässigt och utrymmesmässigt.
Ett sådant fiasko ville man nog undvika som att helikoptern inte lyfter och man måste hiva iväg några säckar av rånbytet..
Det förefaller logiskt att man lättat på inredning med mera (dörr?) för att optimera lastutrymme och startvikt.

Som Letsdoit påpekat pågick rånet under en mycket lång tid.
Under denna tid om jag fattat rätt cirkulerade en helikopter ovanför Västberga och sen finns det uppgifter om att en helikopter stått stilla parkerad.

Vittnesuppgifterna som finns tillgängliga är så knapphändiga att det inte går att utesluta att tom 2 helikoptrar deltog i rånet.
Rent hypotetiskt.

Polisen har ju kryptiskt pratat om "3 piloter"..,,
Av vilken anledning?

Sen har G4S aldrig officiellt gått ut med rånbytets storlek av vad jag kan förstå.

Siffran 67 miljoner verkar vara en mediaanka med sitt ursprung från Dagens Industri.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-10-06 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in