2009-09-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorStefan
Jag säger såhär då... G4S Cash Services AB, en av tre larmtekniker i hela Sverige...

Trooligt. Din chef blir nog glad på dig när du går ut här och skriver i så fall...
Citera
2009-09-23, 14:34
Medlem
Riekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur mycket träning skulle behövas för att vanliga kriminella skulle klara det där?

För hur får man ihop 10 elitsoldater? Känns inte helt troligt, eller?

Kanske inte, men har man 1-2 så räcker det långt! Resterande kan ju ha haft militär kontakt tidigare vilket gör att man hanterar t ex vapen bättre än gemene man. Tror inte att dessa människor är enbart yrkeskriminella, tror det är en blandning mellan "värdetransportrånartypen", någon extremt tränad snubbe och några EX militärer. Sverige känns också för litet på den yrkeskriminella fronten för att polisen inte ska ha fått nys om detta och är det så att de har fått nys så är detta över på en vecka! Det som är mest intressant är ju vart fan dom har hittat, vad det verkar, en såpass skicklig pilot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
om du läser lite mera i tråden så inser du att det behövdes inga elitsoldater eller liknande. Enda spektakulära med rånet är användandet av helikoptern. så det enda som behövs är nån som kan flyga skiten. Sen kan vilka andra idioter som helst ha gjort detta....

Äntligen någon som fattat. Tack. Jag hade nästan gett upp hoppet.
Citera
Awaiting Email Confirmation
JanusPlagues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jo, så tänkte jag med innan jag läst expertutlåtanden som yrade om en massa elitsoldater och allt vad de nu gissade på.

Men hur i helvete får man tag på en helikopter utan att lämna några spår efter sig?
Man tattar den ju inte direkt från nåt cykelställ.

snor en från närliggande flygfält.......läst tråden?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Eftersom pengarna är VITA dvs. omärkta så går de utmärkt att använda (växla) överallt utom just på banker. Klart att det blir lite bökigt, men misstänker att det är rånarnas minsta problem.

Och jag hävdar, återigen, att bara för att pengarna inte är märkta så är dom inte vita. Ja, du kan växla, köpa korv, datorer, kläder och köpa ett årskort på Grönan men dom blir inte VITA för det.

Ja, så till vida att du inte äger korvmojjen (som f.ö lär föra ett lysande årsbokslut). Det blir att kasta en hel del slangar..
Citera
2009-09-23, 14:35
Medlem
pretends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorStefan
Jag säger såhär då... G4S Cash Services AB, en av tre larmtekniker i hela Sverige...

Troll?

Ifall du inte är ett troll är du faktiskt puckad som sitter och berättar om sånt.
Citera
Medlem
Citat:
om du läser lite mera i tråden så inser du att det behövdes inga elitsoldater eller liknande. Enda spektakulära med rånet är användandet av helikoptern. så det enda som behövs är nån som kan flyga skiten. Sen kan vilka andra idioter som helst ha gjort detta....
det var ju lite sprängmedel, automatvapen, fotanglar, insiderinfo, så jag gissar att det inte var idioter som utförde detta , mycket välplanerat mao
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Stockholms Län skall ha 2 st Polishelikoptrar
1 står med en bombatrapp ute på Värmdö och kan inte lyfta
men vart var den andra ?
Utlånad till annat län ?
På Patria Arlanda ?

Har inte hittat någon uppgift på det...

Den andra helikoptern står bredvid den första... Dom är alltså i samma hangar på Värmdö.
Citera
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
150 +/- 10 miljoner är en siffra som dykt upp i tråden, vilket låter rimligt med vikt och dylikt.

Tack för svaret.

Men hur är det med dessa pengarna - kommer de kunna använda de eller är dem "färgade" och på så sätt spårbara?
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
150 +/- 10 miljoner är en siffra som dykt upp i tråden, vilket låter rimligt med vikt och dylikt.
Låt säga att de var max 6 st, vad blir timpenngingen för dem denna förmiddag tro?
När rånet skedde så tidigt så kanske de tar ut OB tillägg också, det får man väl före kl 06.00
Citera
Medlem
357mags avatar
Verkar som det är inside jobb
Citera
Medlem
Citat:

Nej, jag skulle inte kunna gjort det. Hade skitit i brallan först av att planera rånet, sedan när jag var tvungen att klättra ner och upp på taket med poliser där nere, med vapen riktade mot mig. Den riktiga rännskitan hade sedan kommit när jag skulle fly från polisen och hålla mig undan. Jag blir nervös att få stanna i en rutinkontroll på vägen så F-n vet hur detta hade slutat. Inte bra iaf..

Okej, jag är extrem. Men jag tror att få människor faktiskt klarar av att utföra en sån här grej..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in