2009-09-23, 14:36
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jo, så tänkte jag med innan jag läst expertutlåtanden som yrade om en massa elitsoldater och allt vad de nu gissade på.

Men hur i helvete får man tag på en helikopter utan att lämna några spår efter sig?
Man tattar den ju inte direkt från nåt cykelställ.

Rånarna tog helikoptern härifrån:

http://tv4play.se/nyheter/nyhetskana...368&currPage=0
Citera
2009-09-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jo, så tänkte jag med innan jag läst expertutlåtanden som yrade om en massa elitsodlater och allt vad de nu gissade på.

Men hur i helvete får man tag på en helikopter utan att lämna några spår efter sig?
Man tattar den ju inte direkt från nåt cyekställ.

återigen, lägg ner 10 minuter på att läsa igenom lite artiklar innan ni börjar gräva runt på fb.

1.Helekoptern blev snodd inatt i norrtälje trakten. (behövs inga nycklar för att starta, bara ställa in lite kontroller och liknande)
2. Alla jävla experter dyker upp och säger massa smarta saker så fort nåt stort händer.

3. Kan lika gärna vara småbus som har utfört hela rånet....planeringen kan man köpa. och så råkade nån ha en kontakt med en pilot. Sen är det klart. Såå jävla mycket pengar kom de faktiskt inte över....
Citera
2009-09-23, 14:37
Medlem
Svenska polisen är ju ett skämt som vanligt.

Hur kunde ens de här personerna som förstört deras helikoptrar kunnat komma åt dem och göra det?

Pinsamt. De kan inte köra fram med bilen, rånarna hinner göra allt och lite till.

Gå ur biljäveln då?
Citera
Medlem
aoopss avatar
De sägs att dom bara har fått med sig en värdeväska, det kan ju inte vara enormt med pengar. Satt och räknade lite och kom fram till att en sopsäck fylld med tusenlappar är ca 45 mille. Sen vet man ju inte om dom fick med sig fler väskor eller inte. Kan nog vara en del pengar dom har kommit över
Citera
Medlem
Det hela böjar sjunka in nu. Vilken totalt inkompetent poliskår vi har. Rånarna är på platsen i över en halvtimma och kommer undan. De höll på att bryta ihop när deras uniform skulle bli mindre militärisk men de skulle nog inte ens platsa som malajer eller i hemvärnet. Jag skall seriöst se över möjligheten till en karriär inom bankrån efter detta.
Citera
Awaiting Email Confirmation
JanusPlagues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Tack för svaret.

Men hur är det med dessa pengarna - kommer de kunna använda de eller är dem "färgade" och på så sätt spårbara?

De skulle ju ut i handeln etc. klart de är ofärgade.
Citera
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235

Okej, jag är extrem. Men jag tror att få människor faktiskt klarar av att utföra en sån här grej..

Tvivlar också starkt på att det handlar om "vanliga" människor som utfört rånet. Måste ha haft någon sorts träning som gett dem disciplinen som krävs för att planera och utföra något sånt här.
Citera
2009-09-23, 14:38
Medlem
http://playrapport.se/video/1700914

livesändning kl 15.00 från snutens presskonf
Citera
2009-09-23, 14:39
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
3. Kan lika gärna vara småbus som har utfört hela rånet....planeringen kan man köpa. och så råkade nån ha en kontakt med en pilot. Sen är det klart. Såå jävla mycket pengar kom de faktiskt inte över....
Källa?

Uttala dig inte om något du inte vet ett skit om.
Citera
2009-09-23, 14:39
Medlem
Moakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357mag
Verkar som det är inside jobb

Jo folk säger ju de. De är ju med största sannolikhet att folk innifrån har hjälpt till. Folk från folk från snuten har ju antagligen också varit iblandade. Shit asså de är så jävla snyggt gjort att man får gås hud.
Citera
2009-09-23, 14:40
Medlem
Riekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Tvivlar också starkt på att det handlar om "vanliga" människor som utfört rånet. Måste ha haft någon sorts träning som gett dem disciplinen som krävs för att planera och utföra något sånt här.

Håller helt med! Som någon tidigare skrev så krävs det extremt mycket stresshantering, och sådan stress som förekom här får man inte " på köpet" det är något man tränar till sig!
Citera
2009-09-23, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pretend
Troligtvis väldigt mycket! Det som är slående i detta fall är planeringen samt att de var så kyliga, allt från piloten till gubbarna som ska ha stått på taket och packat ihop allt. Det är något som kommer efter många års vana vid stress..

Precis. Vi kan nog vara väldigt säkra på att detta inte är första gången man har gjort liknande rubriker. Jag tänker på ett par incidenter för ett par år sedan, bland annat där en viss person satt häktad i över 6 mån men friades.

Call it a hunch men det var det första jag tänkte på imorse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in