Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Vad är poängen med att genomgå en livstid man inte minns?
Men ni vet inte om det blir svart när man dör. Tänk om det finns en själ som lever vidare? Eller någon form av energi från oss som går vidare in i reinkarnation etc.
Hur man väljer att svara frågeställningen beror ju på hur man ser på "livet efter döden". Om man tror att allting blir svart förstår jag att man kan tycka att livet är meningslöst om man ändå ska glömma allt.
Religionen har alltid haft svar på frågorna vi inte själva förstår. Men i dagens samhälle (åtminstone dagens Sverige) finns det inte så många människor som tror på himlen och helvetet. Men ändå begår inte majoriteten av Sveriges befolkning kollektivt självmord?
Jag undrar också varför vi fortsätter leva våra liv, trots att ingen lyckats definiera en mening med den, eller lyckats bevisa att vi "lever vidare" på något sätt efter vi dött.
Är det kanske så att folk är så blinda (och kanske rädda) för dessa frågor så att man gräver ner sig djupare och djupare i vardagen, för att slippa tänka på "för stora" frågor?
Jag är inte religiös, men jag är inte beredd att begå självmord även om jag fick bekräftat att allt blir svart när man dör. Jag tror egentligen på det tråkiga logiska alternativet - när vi dör så dör vi, och det händer inget mer.
Men en del av mig
vill tro att livet har en speciell mening, och att vi på något sätt finns kvar någonstans när våra kroppar dör.
Eftersom jag aldrig kommer få reda på hur det ligger till, tänker jag inte chansa. Jag har hellre levt ett liv och glömt det, än aldrig levt alls.