2009-09-21, 15:12
Medlem
Pestens avatar
Varför ska jag lita på en psykostomte till ande?
Det finns fortfarande en mening med att se matchen (leva livet) eftersom vi lever i nuet med alla känslor och upplevelser som det innebär.
Bara för att jag inte minns så mycket av min senaste semester betyder inte att jag inte hade skitkul när jag var där och upplevde den i nuet.
Livets intrinsikala värde är inte baserat på ett minne utan snarare upplevelsen som sådan.
Citera
2009-09-21, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pesten
Varför ska jag lita på en psykostomte till ande?
Det finns fortfarande en mening med att se matchen (leva livet) eftersom vi lever i nuet med alla känslor och upplevelser som det innebär.
Bara för att jag inte minns så mycket av min senaste semester betyder inte att jag inte hade skitkul när jag var där och upplevde den i nuet.
Livets intrinsikala värde är inte baserat på ett minne utan snarare upplevelsen som sådan.

Om du nu inte minns så mycket från semestern ska du få ett tips. I stället för att lägga massa pengar på en semester nästa år kan du helt enkelt slå dig själv i huvudet med en hammare så att du hamnar i koma i två veckor.

Det är klart du kommer ihåg saker. Annars är dom ju TOTALT meningslösa att göra. Hur vet du förresten att du hade skitkul om du knappt kommer ihåg det?
Citera
2009-09-23, 18:31
Medlem
maxiLs avatar
Fast om vi väljer att stänga av matchen vet vi att vi har något annat att vända till och det är det som utgör skillnaden.

För att det ska vara korrekt så kan vi inte veta vad som händer när vi stänger av matchen, eftersom matchen är det enda vi känner till. Om vi hade vetat säkert att vi hade något annat att återvända till efter livet, så är det mycket möjligt att vi skulle ha många fler självmord än vad vi har idag.
Citera
2009-09-23, 22:11
Bannlyst
Livet är en meningslös parentes i Intet.
Citera
2009-09-23, 23:06
Medlem
omgplzs avatar
Om vi ska vara lite realistiska så vet vi inte vad som väntar efter döden, kanske tar du med dig livets erfarenheter i efterlivet. Eller så kanske man upphör existera. Man vet helt enkelt inte (och detta är sant), därför finns alltid möjligheten eller hoppet att allt inte är meningslöst i slutändan och att du inte alls glömmer matchen.

Halv-OT:
Man kan diskutera den här frågan som om det vore sant att man upphör existera, men... nja, för mig personligen är det för osannolikt för att vara värt att ägna seriöst tänkande åt. Dessutom tycker jag att om man har två vägar att välja (här; döden=slutet vs döden=ny början) så bör man välja den som känns mest intressant och på någon nivå acceptera den som om den vore sann. I mitt fall är väg två det naturliga valet.
Citera
2009-09-23, 23:15
Medlem
Rädsla i första hand. I och med att vi inte vet vad som händer efter döden känns det mer betryggande att fortsätta leva. Vi kan inte få bekräftat om vi kommer minnas något av det här livet, men det känns säkrare att hålla oss till något som vi känner till.
Citera
2009-09-23, 23:32
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Om du nu inte minns så mycket från semestern ska du få ett tips. I stället för att lägga massa pengar på en semester nästa år kan du helt enkelt slå dig själv i huvudet med en hammare så att du hamnar i koma i två veckor.

Det är klart du kommer ihåg saker. Annars är dom ju TOTALT meningslösa att göra. Hur vet du förresten att du hade skitkul om du knappt kommer ihåg det?
Slår man sig själv medvetslös så är chansen väldigt mycket mindre att man faktiskt kommer ha roligt under de två komatösa veckorna än på en paradisö med lättklädda damer och snuskbilliga drinkar.
Citera
2009-10-05, 01:13
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jag tänker precis som TS. Varför gå i skolan, plugga röven av sig för att få så bra betyg som möligt, för att sedan få ett jobb som man stressar till varje morgon i över 40 år, för att sedan gå i pension och gå omkring på stan med rullator och skälla på ungdomar? Rätt onödigt, om ändå alla är lika inför döden, samt att döden innebär total tystnad och mörker, är det väl lika bra att ta risker, festa loss, och göra precis vad man än vill.

Tänker man så här blir man dock i samtliga fall tagen som en total idiot.
Citera
2009-10-06, 04:35
Medlem
fusetahs avatar
Citat:
Det är en stor dag! Sverige möter Saudiarabien i fotboll, en match du sett fram emot i månader. Du fyller skafferiet med chips och kylen med öl och när matchen närmar sig bänkar du dig framför teven. Precis innan matchen börjar uppenbarar sig dock en ande som berättar att du precis när matchen är slut kommer att glömma att du någonsin såg den. När matchen pågår kommer du att ha roligt, men sekunden domaren blåser av kommer den för evigt försvinna från dit minne. Vad är då poängen med att titta på matchen? Skulle ni titta på matchen?

Byt ut matchen mot livet så förstår ni säkert vad jag försöker komma fram till. Man skulle kunna säga att livet är en enda lång minneslucka. Man har kul i stunden, men minns det inte när man är död. Vad motiverar oss att göra saker man inte ens kommer ihåg eller vet om när man är död? Varför begår vi helt enkelt inte kollektivt självmord?

Du var spermien som vann utav flera miljoner som såg/- och var likadan. Du och dina ända bröder/systrar är din ras, schas om du inte gör något bättre med ditt liv, se till att göra något bra och sluta ta efter det du inte vill.

Med din levnadsstandard är det efterblivet att vara så tragiskt tragisk som du är, se till att göra något med ditt liv, alltså det bara du vill, eftersom att du kunde ha haft otur, och kunde du haft hiv.

Livet är inte en lång jävla minneslucka, när jag läste din text satt jag och bara sucka.

Det är såna som dig som måste ducka, och suga min kuk, gör nåt vettigt nu. Fuk yu - "lul".
Citera
2009-10-06, 19:07
Medlem
GSE_s avatar
Vi gör allt vi gör för att människor är så att vi gör allt för att "njuta" av stunden. Visst, en del säger att dom inte alls gör det men egentligen går livet ut på att må så bra som möjligt så ofta som möjligt.

Vi skiter i hur morgondagen ser ut egentligen, även om vissa försöker planera för den.
Citera
2009-10-06, 19:33
Medlem
Nido6s avatar
Citat:
Varför inte?
Varför ska man kämpa genom livet för något man ändå inte kommer ihåg?

Vaddå kämpa sig genom livet? Livet är en fest för fan! Jag älskar varje sekund jag får ta del av verkligheten och det liv jag lever! Fan, det är ju bara helt jävla underbart att vara en kolbaserad organism som valsar omkring på den här jorden, sen att man ibland kanske skulle kunna önska sig ett bättre sällskap är väl att se som något man helt enkelt får lära sig leva med! Ha det gott och stäng för helvete inte av matchen! Njut av den så länge det varar!
Citera
2009-10-07, 19:23
Medlem
b4jss avatar
Det spelar ingen roll i slutändan, men det är kul så länge det varar.
EDIT: Princip likadan kommetar ovan men orkade inte kolla igenom trådjäveln.
Senast redigerad av b4js 2009-10-07 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in