Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Vi menar ju dock samma sak. Varför ska man göra något över huvud taget när alla ens minnen, inklusive jaget, försvinner i dödsögonblicket?
En uteliggare och en miljardär får ju ändå samma resultat i slutändan, så varför bemöda sig att leva genom 80 år?
Ja! Varför har man egentligen ett problem med att livet tar slut? Jag tror att du först måste klargöra varför du har ett problem med döden annars löper vi risken för missförstånd.
Nu ska jag förklara varför. Det finns två anledningar till varför man har ett problem med döden. En anledning grundar sig i den djupare frågan om livets mening. Vad är meningen med alltihopa om jag ändå kommer att dö. Den andra anledningen handlar om rädslan för döden. Ens egen icke-existens är något som är svårt att föreställa sig. Men det är inte omöjligt.
Jag tror att det för dig handlar om mening med livet men jag är inte helt säker. Om det så är fallet så tänker jag så här. Mening är någonting som vi människor skapar i våra liv. Men det behöver inte finnas en mening med själva livet. För den tanken bygger på en felaktig superposition mellan det mentala planen och den icke-mentala. bara för att vi människor använder oss utav något som vi kallar för mening för att kunna fungera i och förstå världen så betyder det inte att mening existerar utanför oss. Vilket är det många antar när de försöker tillskriva en mening med själva livet. Mening existerar i livet och inte utanför den.
Om man kommer till denna slutsats så behöver man inte längre tänka på döden som en tragedi. För det är bara en naturlig process (utan mening). Så det handlar inte längre om varför (vilket implicerar mening) utan om acceptans. Varför ska vi göra någonting? Jo, för så länge vi lever så finns det mening i våra liv och därmed anledning att göra något. Men när vi dör så upphör även meningen så att säga. Då gäller inte längre frågan om "varför". Min åsikt är att det således är meningslöst att fråga varför vi ska göra något om vi ändå kommer att dö för att vi då tillskriver mening till döden.
Liv är allt som betyder nått.