Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 00:43
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Halvbumpar tråden.
Älskar Ukraina och har varit där flera gånger och åkt runt.
Nu vill jag tipsa om Lviv som weekendresmål.
Mysig mindre stad med OK uteliv/restauranger samt en och annan sevärdhet.

Lviv har omnämnts tidigare i tråden, och påståtts vara en trevlig stad. Lågt prisläge, alltjämt - och klarar man sig utan kunskaper i ryska/ukrainska?
Citera
2019-01-04, 04:07
  #314
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Lviv har omnämnts tidigare i tråden, och påståtts vara en trevlig stad. Lågt prisläge, alltjämt - och klarar man sig utan kunskaper i ryska/ukrainska?

Jadå, utan problem!

Åtminstone folk 30- talar riktigt bra engelska.

Jag hyrde lägenhet där via Airbnb i en sex nätter i somras, skulle träffa en tjej jag träffat på en rigakryss. Liten, mysig och gripbar (som tjejen) stad med en äldre (typ Gamla stan i Sthlm) stadskärna. De har även en årlig populär jazzfestival för den sinnade.
Man kan flanera runt i gamla stan, ta en fika, äta billigt eller shoppa lite kläder.
Helt okej nattliv.

Men vill man inte hyra lägenhet så rekommenderas hotell/hostel Dream med asjusta baren Druzi Café på nedervåningen. Apropå språk så har de en inhemsk servitris som talar flytande svenska!

https://www.facebook.com/DRUZI.Lviv/
https://dream-hostels.com/Hostels/Lviv/dreamhostellviv/

Man kan flyga dit med LOT via Warsawa.
__________________
Senast redigerad av Pitschka 2019-01-04 kl. 04:12.
Citera
2019-01-04, 18:31
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jadå, utan problem!

Åtminstone folk 30- talar riktigt bra engelska.

Jag hyrde lägenhet där via Airbnb i en sex nätter i somras, skulle träffa en tjej jag träffat på en rigakryss. Liten, mysig och gripbar (som tjejen) stad med en äldre (typ Gamla stan i Sthlm) stadskärna. De har även en årlig populär jazzfestival för den sinnade.
Man kan flanera runt i gamla stan, ta en fika, äta billigt eller shoppa lite kläder.
Helt okej nattliv.

Men vill man inte hyra lägenhet så rekommenderas hotell/hostel Dream med asjusta baren Druzi Café på nedervåningen. Apropå språk så har de en inhemsk servitris som talar flytande svenska!

https://www.facebook.com/DRUZI.Lviv/
https://dream-hostels.com/Hostels/Lviv/dreamhostellviv/

Man kan flyga dit med LOT via Warsawa.

Tack för intressant information! Jag lutar åt att ta tåget Prag-Krakov-Lviv. Det ska finnas rätt prisvärda biljetter i Prag.
Citera
2019-01-04, 19:23
  #316
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tack för intressant information! Jag lutar åt att ta tåget Prag-Krakov-Lviv. Det ska finnas rätt prisvärda biljetter i Prag.

Bra!

Så synd att ryssarna lagt rabarber på Krimhalvön bara.
Det var riktigt nice att åka runt där innan och besöka suggestiva ubåtsbaser, käka gott för att sen ta en matruschka till stranden och bada och ta en hokka med lokalgänget.
Citera
2019-01-04, 19:51
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bra!

Så synd att ryssarna lagt rabarber på Krimhalvön bara.
Det var riktigt nice att åka runt där innan och besöka suggestiva ubåtsbaser, käka gott för att sen ta en matruschka till stranden och bada och ta en hokka med lokalgänget.

När var du senast i Ukraina? Jag läste på tyska UD:s hemsida, att Ukraina tar "biometriska data" på turister över 18 år, däribland fingeravtryck. Jag finner det väldigt märkligt, bara USA och en del länder i tredje världen gör det. Inget annat europeiskt land.
Citera
2019-01-04, 23:44
  #318
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
När var du senast i Ukraina? Jag läste på tyska UD:s hemsida, att Ukraina tar "biometriska data" på turister över 18 år, däribland fingeravtryck. Jag finner det väldigt märkligt, bara USA och en del länder i tredje världen gör det. Inget annat europeiskt land.

Juli -18.

Nja, ingen data, inkl, fingeravtryck, togs på flygplatsen i Lviv iaf.

Dock, mina fingeravtryck togs på flygplatsen i Helsingfors, som standard, vid mellanlandning på väg till Shanghai för en fem år sedan.

Fick även lämna fingeravtryck i Minsk (men inte i Ryssland, Sochi, på samma resa) vid inresa för en tio år sedan. Så vissa Europeiska länder gör.

För övrigt har Vitryssland skrotat visumkravet vid inresa via Minsk sen i somras, så där har du ett annat tips om du gillar Östeuropa.
__________________
Senast redigerad av Pitschka 2019-01-04 kl. 23:47.
Citera
2019-01-05, 05:24
  #319
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tack för intressant information! Jag lutar åt att ta tåget Prag-Krakov-Lviv. Det ska finnas rätt prisvärda biljetter i Prag.

Lite OT, men Krakow i sig är en fantastisk stad, väl värd ett besök!
__________________
Senast redigerad av Pitschka 2019-01-05 kl. 05:30.
Citera
2019-01-05, 16:42
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Juli -18.

Nja, ingen data, inkl, fingeravtryck, togs på flygplatsen i Lviv iaf.

Dock, mina fingeravtryck togs på flygplatsen i Helsingfors, som standard, vid mellanlandning på väg till Shanghai för en fem år sedan.

Fick även lämna fingeravtryck i Minsk (men inte i Ryssland, Sochi, på samma resa) vid inresa för en tio år sedan. Så vissa Europeiska länder gör.

För övrigt har Vitryssland skrotat visumkravet vid inresa via Minsk sen i somras, så där har du ett annat tips om du gillar Östeuropa.

Jag tippar att du inte har svenskt/EU-medborgarskap, därav fingeravtrycken i Helsingfors. Jag har aldrig hört eller läst att ett EU-/Schengen-land (som Finland) krävt fingeravtryck av sina medborgare. Vitryssland och Ukraina är inga EU-länder, vilket bl. a. medför att inte heller nationellt ID-kort godtas som resehandling.
Citera
2019-01-05, 18:07
  #321
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tippar att du inte har svenskt/EU-medborgarskap, därav fingeravtrycken i Helsingfors. Jag har aldrig hört eller läst att ett EU-/Schengen-land (som Finland) krävt fingeravtryck av sina medborgare. Vitryssland och Ukraina är inga EU-länder, vilket bl. a. medför att inte heller nationellt ID-kort godtas som resehandling.

Jodå, jag är pursvensk.
Fingeravtrycken togs i en automat/spärr tillsammans med avläsning av boardingkortet när
jag bytte terminal på Vanda.
Jag hade såklart checkat in på Arlanda ända till Shanghai.
Citera
2019-01-05, 20:01
  #322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jodå, jag är pursvensk.
Fingeravtrycken togs i en automat/spärr tillsammans med avläsning av boardingkortet när
jag bytte terminal på Vanda.
Jag hade såklart checkat in på Arlanda ända till Shanghai.

Mycket märkligt, men jag får väl tro dig.
Citera
2019-01-05, 21:23
  #323
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Mycket märkligt, men jag får väl tro dig.

Javisst, blev ganska irriterad själv.
Citera
2019-08-02, 16:49
  #324
Medlem
Är det någon som vet var man får tag på droger i Lviv? finns det gatulangare?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1007972

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback