Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 18:45
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Åtminstone Kyiv verkar ju vara lätt att nå med direktflyg från Stockholm,
Finns det verkligen direktflyg som är hyggligt billiga?
Citera
2015-03-20, 21:28
  #302
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Finns det verkligen direktflyg som är hyggligt billiga?
Ukraine International flyger Arlanda-Kiev för 2000-3000kr
http://www.flyuia.com/eng/main.html

Aldrig åkt med dom eftersom jag flyger från Kastrup (finns dock inga direktflyg därifrån)
Citera
2015-03-20, 22:07
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
Ukraine International flyger Arlanda-Kiev för 2000-3000kr
http://www.flyuia.com/eng/main.html
Det var ju inte allt för blodigt.
Jag flög med Air Baltic, som kostar 1500:-
Då är det en kort mellanlandning i Riga.
Citera
2015-03-20, 23:24
  #304
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var ju inte allt för blodigt.
Jag flög med Air Baltic, som kostar 1500:-
Då är det en kort mellanlandning i Riga.

Har också flugit med Air Baltic å mellanlandning i Riga men fick vänta ca 5 timmar och betalade 2000:-
Citera
2015-03-24, 22:35
  #305
Medlem
postkrans avatar
Någon som har koll hur det är att ta sig från Kharkiv och närliggande områden in till de seperatist kontrollerade områden? Släpper vägspärrar igenom vanligt folk eller tillåts ingen att åka in i seperatist kontrollerad mark från Ukraina?

Velar nu mellan att ta mig in dit från antingen Ukrainsk mark eller från Ryssland, men hade varit skönt att slippa strula med ryskt visum...
__________________
Senast redigerad av postkran 2015-03-24 kl. 22:50.
Citera
2015-03-25, 08:15
  #306
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Någon som har koll hur det är att ta sig från Kharkiv och närliggande områden in till de seperatist kontrollerade områden? [snip]

Tyvärr, ingen aning. Min tippning är att det är svårt till omöjligt.


Jag har litet egna frågor, om Kiev.
Fem dagar under senare hälften av maj. Talar inte ryska eller ukrainska, läser alfabetet, förstår enstaka ord (typ kan läsa enkla skyltar och beställa på restaurant). Fixat lägenhet (Lesy Unkrainki) via AirB'n'b.

Trevligaste stadsdelen att strosa runt, äta/dricka på ngt enkelt ställe?

Tips på bra och inte alltför dyra guidebyråer? Tänker främst på Lavra, som verkar alldeles för enormt och komplicerat att navigera själv runt.

Har tidigare varit i Lviv och blivit helt förälskad i den staden, väldigt trevlig stämning - är det risk för kulturchock med mycket buttrare och burdusare människor i Kiev?
Citera
2018-10-26, 00:41
  #307
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag ser att Wizzair flyger direkt från Köpenhamn till Kiev för runt 1.100 kr. Bra pris.

Förslag på vad man kan göra i Kiev med omnejd tas tacksamt emot!
Och finns det guidade turer till Tjernobyl? Pris på detta i så fall?

Edit: Hittade denna guidade turen - https://www.getyourguide.se/kiev-l18...iew_position=0
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2018-10-26 kl. 00:44.
Citera
2018-11-02, 16:28
  #308
Medlem
Ukrainian airlines och Wissair är bäst från Köpenhamn.
Kiev är en vacker stad. Ta en hopon hopoff buss, och sen njut av staden utan stress.
Besök floden och ön i floden, det är partyområdet, med stränder.
Citera
2018-11-10, 23:15
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tyvärr, ingen aning. Min tippning är att det är svårt till omöjligt.


Jag har litet egna frågor, om Kiev.
Fem dagar under senare hälften av maj. Talar inte ryska eller ukrainska, läser alfabetet, förstår enstaka ord (typ kan läsa enkla skyltar och beställa på restaurant). Fixat lägenhet (Lesy Unkrainki) via AirB'n'b.

Trevligaste stadsdelen att strosa runt, äta/dricka på ngt enkelt ställe?

Tips på bra och inte alltför dyra guidebyråer? Tänker främst på Lavra, som verkar alldeles för enormt och komplicerat att navigera själv runt.

Har tidigare varit i Lviv och blivit helt förälskad i den staden, väldigt trevlig stämning - är det risk för kulturchock med mycket buttrare och burdusare människor i Kiev?

Ingen kulturkrock, har inte varit i Lviv men i Kiev länge. Buttra människor finns, men på det stora hela är alla mycket trevliga och välkomnande.

Podol är ett trevligt område. Där finns enklare hak och lite alternativa ställen som microbryggerier och liknande. Området runt Sofia katedralen är mysigt också.Guidade turer finns i Lavra och det är inte särskilt komplicerat att utforska området på egen hand.
__________________
Senast redigerad av bombayduck1 2018-11-10 kl. 23:18.
Citera
2018-11-28, 17:31
  #310
Medlem
tOPOs avatar
Ursäkta att jag hoppar in men undrar en sak. Flög genom Kiev till Thailand för 2v sedan och köpte limpa cig för 250kr styck. Undrar om samma pris kommer gälla när jag flyger hem eller om jag ska köpa i Thailand istället? Tacksam för svar. Har googlat och sökt men hittar inget alls.
Citera
2018-11-30, 10:52
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tOPO
Ursäkta att jag hoppar in men undrar en sak. Flög genom Kiev till Thailand för 2v sedan och köpte limpa cig för 250kr styck. Undrar om samma pris kommer gälla när jag flyger hem eller om jag ska köpa i Thailand istället? Tacksam för svar. Har googlat och sökt men hittar inget alls.
Du kan nog räkna med samma pris på vägen tillbaka. Cigg kostar lustigt nog dubbelt så mycket på Borispol (flygplatsen) som inne i stan.
Citera
2019-01-03, 16:35
  #312
Medlem
Pitschkas avatar
Halvbumpar tråden.
Älskar Ukraina och har varit där flera gånger och åkt runt.
Nu vill jag tipsa om Lviv som weekendresmål.
Mysig mindre stad med OK uteliv/restauranger samt en och annan sevärdhet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1007972

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback