2010-11-08, 21:57
Medlem
mushabooms avatar
Jag blev helt fängslad av Persona, och av de 7-8 filmer av Bergman som jag sett så tycker jag den är överlägset bäst. Viskningar och rop är också lite av en favorit. De kvinnliga skådespelarna han har med i sina filmer är väldigt förtrollande på något sätt, speciellt Liv Ullmann och Harriet Andersson.

Såg att Vargtimmen ska gå som teaterpjäs på Dramaten i vår. Karin Dreijer från The Knife/Fever Ray står för musiken.
Citera
2010-11-08, 22:34
Medlem
systems avatar
Jag vill höja glaset för Sommarnattens leende från 1955. En, för att vara av Bergman, lättsam film.

I den tidiga scenen vid middagsbordet visar han vad han kan då man där verkligen lär känna karaktärerna.

Bra manus, rolig och välspelad.
Citera
2010-11-08, 22:39
Medlem
diemydarlings avatar
Det bästa han gjort är väl när han gjorde min avatar.
Citera
2011-02-18, 13:16
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Persona är sinnessjukt bra, samspelet och psykologin mellan de två kvinnorna (bl. a den undersköna Liv Ullman) är helt fantastiskt. Det finns ett mycket intressant klassperspektiv i filmen dessutom. Vet inte om jag någonsin sett så bra svenskt skådespeleri, och som sagt, give or take, helt tidlös. En av Ingmars personliga favoriter bland sina skapelser, och jag förstår honom.
Citera
2011-02-18, 13:26
Medlem
AntiAliass avatar
gong-gongen i inledningen till Sjunde inseglet..
Citera
2011-02-18, 14:00
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Det stör mig nåt såininihelvete att de flesta männisor kräver att bli roade av en film! Att det alltid ska handla om att komma hem från jobbet, rulla en fet, och sen zoona in och bli stimulerade!

Ska ni titta på en Bergmanfilm - gör det inte förutsättningslöst! Försök att tänka, försök att lära er orsak och samband, försök att tolka!

All film är inte bara underhållning, det är en konstform, som på många sätt finns där för att nagga oss och försöka rubba de existerande medelklass-let´s dance-perspektiven.

Ser ni inte vilket otroligt jobb som lagts ner på skådespeleriet i t.ex Persona? Tror ni det arbetet lades ner för att Ingmar skulle få knulla?
Citera
2011-02-21, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Det stör mig nåt såininihelvete att de flesta männisor kräver att bli roade av en film! Att det alltid ska handla om att komma hem från jobbet, rulla en fet, och sen zoona in och bli stimulerade!

Jag tycker det är en i högsta grad förståelig inställning. Varför stör du dig så mycket på den?

Citat:
Ska ni titta på en Bergmanfilm - gör det inte förutsättningslöst! Försök att tänka, försök att lära er orsak och samband, försök att tolka!

Jag håller inte med. Inget förstör en film eller bok så mycket som när man sitter med den och anstränger sig för att förstå varje samband och varje symbol. Det intellektuella betraktandet bör man spara till en andra gång, om det nu inte kopplas på automatiskt.

Citat:
Ser ni inte vilket otroligt jobb som lagts ner på skådespeleriet i t.ex Persona? Tror ni det arbetet lades ner för att Ingmar skulle få knulla?

Ärligt talat är väl inte det så oerhört långsökt?
Citera
2011-02-21, 04:33
Medlem
BarryHeros avatar
Stort fan av Nattvardsgasterna. Och Det sjunde inseglet. Och Persona.

Fanny och Alexander och Jungfrukallan ar ratt tunga ocksa.

Smultronstallet ar ocksa ratt bra men jag tycker nog att de fem andra ar battre.

Vill se mer dock. Riktigt taggad pa Scener ur ett aktenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Det bästa han gjort är väl när han gjorde min avatar.
BarryHero likes this.
Citera
2011-02-21, 04:34
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Den goda viljan. Den långa versionen.
Med manus av Bergman och regi av Bille August.

Rollistan måste vara den tyngsta någonsin i en svensk produktion

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_goda_viljan
Vad ar skillnaden pa mini-serien och filmen?
Citera
2011-02-21, 05:08
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Autumn Sonata tycker jag ar den basta film bergman skapat. Sasom i en spegel ar ocksa bra.
Annars finner jag Bergman ganska trakig
Citera
2011-02-21, 11:07
Medlem
NS_14s avatar
Smultronstället - Bergman fångar den svenska och nordiska anden i efter-kristen tid på ett träffande sätt. I synnerhet den patologiska tvångsrädslan för döden. Som få andra filmer borde den mana till eftertanke och viss självkritik.
Citera
2011-02-21, 13:33
Medlem
wizzmans avatar
Inget alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in