• 1
  • 2
2009-09-20, 22:09
Medlem
Hejsan, hejsan.

Har länge tyckt att Bergman har varit lite väl överskattad även om han har gjort en hel del bra filmer som till exempel Sommarnattens Leende.

Så besökte jag dramaten häromdagen och såg Scener ur ett äktenskap och insåg att den var lysande! Visst gjorde Livia Millhagen och Jonas Karlsson en enorm insats men framförallt tycker jag att dialogen var helt underbar!

Så till min fråga; Vilken Bergman pjäs film eller whatever är bäst?
Citera
2009-09-20, 22:14
Medlem
Sandozs avatar
Jag gillar filmen Kvinnors väntan, dessutom tycker jag faktiskt att självbiografin Laterna Magica är riktigt bra.
Citera
2009-09-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Jag gillar filmen Kvinnors väntan, dessutom tycker jag faktiskt att självbiografin Laterna Magica är riktigt bra.

Har inte sett Kvinnors väntan, vad handlar den om?
Citera
2009-09-20, 22:33
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape^
Har inte sett Kvinnors väntan, vad handlar den om?

Den handlar om kvinnor som väntar.

Det är inte så mycket döden och dämoner utan istället en jordnära spegling av kärlekslivet, eller brist på detsamma, sett från fyra kvinnors perspektiv. De sitter och väntar på sina män, fyra bröder, och diskuterar mycket öppenhjärtigt deras personligheter och manlighet överlag.
Citera
2009-09-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Den handlar om kvinnor som väntar.

Det är inte så mycket döden och dämoner utan istället en jordnära spegling av kärlekslivet, eller brist på detsamma, sett från fyra kvinnors perspektiv. De sitter och väntar på sina män, fyra bröder, och diskuterar mycket öppenhjärtigt deras personligheter och manlighet överlag.

ok, får ta och kolla in den
Citera
2009-09-22, 00:37
Bannlyst
Bergman

Det sjunde inseglet - bra dialog och tar upp de existensiella frågorna på ett genialiskt sätt
Nattvardsgästerna - Gunnar Björnstran är mycket bra i rollen som den tvivlande Prästen, tar också upp de existensiella frågorna suveränt.
Fanny och Alexander - fantastiska skådespeleri, bra scenografi, och väldigt mångfasetterande karaktärer.
Smultronstället - egentligen bara för att Bibbi Andersson är så makalöst söt, men förstås mycket sevärd av andra skäl också.
Citera
2010-09-04, 00:17
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har inte sett mer än en fyra, fem filmer av mannen ifråga, men de jag tyckt särskilt mycket om är Det sjunde inseglet, Smultronstället och Kvinnodröm, som likt ovan nämnda Kvinnors Väntan är en berättelse ur fyra kvinnors perspektiv.

För en liten stund sedan såg jag Vargtimmen, vilken jag inte alls tyckte om. Det var en enda lång väntan och det jag brukar gilla bäst med hans filmer saknades helt. Vanligtvis kan man sitta och le förnöjt för sig själv över hur välgjorda hans filmer är. Här kändes det mest tomt. Den hade självklart sina starka delar, men de var för få och frånvarande för att påverka helhetsomdömet.
Citera
2010-09-04, 01:49
Medlem
Min personliga Bergmanfavorit är "Smultronstället". Poetisk med ändå väldigt jordnära i sin skildring. Filmen kändes heller inte speciellt tidstypisk för 1957 utan mycket modern - speciellt i sin dialog. Annars i gamla svenska filmer talade man så otroligt högtravande, men det känns som att Bergman i "Smultronstället" skildrade hur folk faktiskt talade i slutet av 50-talet, utan några förskönande omskrivningar.

En film om ålderdomens karga verklighet; men också en film om försoning och förlåtelse. Såklart fanns det även plats för lite bergmansk gudsambivalens på ett hörn.
Senast redigerad av HowlinWolf 2010-09-04 kl. 01:57.
Citera
2010-11-04, 18:58
Medlem
Har inte sett allt han har gjort men Persona är sjukt bra
Citera
2010-11-08, 15:29
Medlem
Känner att även filmen Tystnaden måste nämnas i sammanhanget. Inte helt lättillgänglig kanske, men mig gjorde den ett starkt intryck på.

http://www.imdb.com/title/tt0057611/

Dessutom håller jag inte alls med saftad_burk om Vargtimmen. Ingen av Bergmans bästa förvisso, men i alla fall klart sevärd.
Citera
2010-11-08, 20:04
Medlem
ChristerNs avatar
Jag ser filmen Det sjunde inseglet som ett mästerverk.

Jag är ateist och tror inte på liemannen.
Jag ser filmen som symbolik för nått i kulturen, folkets tänkande och i livet.

Annat Bergman gjort är jag inte så förtjust i, men jag är inte så intresserad av personpsykologin och navelskådandet.
Men vissa filmer har ändå en del intressant.

Christer
Citera
2010-11-08, 20:20
Medlem
Månsans avatar
Den goda viljan. Den långa versionen.
Med manus av Bergman och regi av Bille August.

Rollistan måste vara den tyngsta någonsin i en svensk produktion

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_goda_viljan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här