2009-12-05, 19:29
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enlightened
Det finns för det mesta mikrovågsugnar tillgängliga, kan vara lång kö under lunchtid dock. Skiljer sig väl en del mellan skolorna men på KTH och SU finns det i alla fall ganska gott om platser att sitta på... speciellt om du undviker att äta mellan typ 12-13.

Om du har planerat att äta på skolan varje dag så är matlåda absolut att rekommendera för en lunch går MINST på 60 kronor annars.
Boldade brukar lösas genom att man antingen sticker dit fem i tolv, eller att man helt enkelt bara väntar 15 minuter.
Citera
2009-12-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Va? Okej att klockan var mitt i natten när du skrev inlägget, men med hjälp av arslet och en bit krita kan du ju direkt räkna ut att det var en synnerligen usel idé.

Om en universitetsrestaurant idag tar 65kr så har de omsatt för mer än 250kr efter 4 luncher. Då har du 26 dagar kvar den månaden som de med ditt förslag delar ut gratis mat.

Om du går till Konsum och köper kött och potatis för en hel månad, tror du att ditt kvitto kommer visa mindre än 250kr? Och då har vi endast räknat in råvaror, inget arbete, inga lokalkostnader, ingen overhead.

Hur tänkte du egentligen Apjordan - förutsatt att du tänkte?

Jag menade att ett matkort ska fungera som ett busskort. Du köper ett månadskort i matsalen för 250 kr, och då får du äta i skolan varje dag.
Självklart hade universitet förlorat mkt pengar på detta, då en maträtt kostar 60 spänn minst men det hade gynnat studenterna. Ett förslag bara, som man kan fila på. 400 kr istället? Jag tror fler hade lockats till att handla ett matkort / månad som man visar upp för att käka i matsalen.
Citera
2009-12-06, 09:32
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apjordan
Jag menade att ett matkort ska fungera som ett busskort. Du köper ett månadskort i matsalen för 250 kr, och då får du äta i skolan varje dag.
Självklart hade universitet förlorat mkt pengar på detta, då en maträtt kostar 60 spänn minst men det hade gynnat studenterna. Ett förslag bara, som man kan fila på. 400 kr istället? Jag tror fler hade lockats till att handla ett matkort / månad som man visar upp för att käka i matsalen.
Tänker du någonsin klart en tanke? Så 400kr nu istället. Restauranten går back efter 6 luncher. Vad är den markanta förändringen av ditt förslag i och med detta; att restauranten fortfarande går tokmycket med förlust, men att denna tokstora förlust är några korvören mindre?

Får jag, i ett försök att få dig att tänka tanken hela vägen, be dig att överväga och besvara följande
  • Varför? - Varför skall fler lockas till att äta i skolans restaurant? Varför kan inte studenterna själva få välja var de vill äta? Varför snedvrida konkurrensen genom subventioner?
  • Hur? - Hur skall denna gåva till studenterna finansieras? För restauranten kommer ju förlora pengar - vems pengar är det de ska förlora?
Det stod mig alldeles uppenbart att vad du föreslog var något liknande ett busskort. Din implementeringstanke är väldigt tydlig, men tack för att du väljer att fokusera på något så i nuläget irrelevant igen. Det du dock ännu fatalt har misslyckats med att förklara är VARFÖR detta skall införas - vilket bör vara den första frågan du skall ställa dig själv. Varför vill du ta ifrån studenterna deras fria valmöjlighet att äta lunchlåda, äta på den närliggande husmanskostrestauranten, pizzerian eller att cykla hem och äta? För tar du en students pengar och väljer att öronmärka dem till universitetsresturanten så belägger du just studenterna med ett ekonomiskt tvång.

Nästa tanke du heller inte har tänkt är HUR detta skall lösas, rent finansiellt. Även denna bör du ha tänkt igenom långt före du fokuserar på den fysiska implementationen. Skall du ta en del av studentens studiemedel och låsa dessa till resturanten? Varför kan inte studenten själv få välja var hon vill äta? Skall du ta någon annans pengar - i sådana fall vems? Och om du skall ta någon annans pengar och donera dem till studenters mat - varför kan du då inte låta studenten själv få bestämma vilken mat hon vill lägga dessa på - varför skall du bestämma vilken restaurant dessa skall läggas på?

Du har nu 2 val Apjordan
  1. Tänk färdigt tanken. Ha ett genomtänkt och bra svar på alla mina frågor, för det är frågor du skall kunna besvara och motivera. Återkom med en genomtänkt tanke så skall jag lyssna på din ståndpunkt.
  2. Återkom med ett svar i stil med "amen, 600kr då? Vad jag menade var asså att ett matkort ska fungera som ett busskort..."
Ett av dessa alternativ får ses som klart överlägset det andra. Kan du genomskåda vilket?
Citera
2009-12-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Tänker du någonsin klart en tanke? Så 400kr nu istället. Restauranten går back efter 6 luncher. Vad är den markanta förändringen av ditt förslag i och med detta; att restauranten fortfarande går tokmycket med förlust, men att denna tokstora förlust är några korvören mindre?

Enligt ditt resonemang lägger restaurangen drygt 66:- per måltid. Det är en i sammanhanget väldigt hög siffra
då de flesta lunchrestauranger tar runt 60:- för en måltid, samtidigt som de förmodligen går med vinst.

Om jag förstått TS rätt så är han ute efter ett system som liknar grund- och gymnasieskolornas lunchsystem.
Enligt SCB låg snittpriset för skolmaten på 4890:-per elev och läsår. Ett läsår = 185 arbetsdagar, vilket ger ett
snittpris på drygt 26:- per måltid, i det priset inkluderas kostnader för personal, transporter och andra kringkostnader.
Räknat på december, som har 23 arbetsdagar blir det 598:-. Nu har jag ingen vidare koll på hur mycket lokalkostnader
ligger på för en lunchrestaurang, och förmodligen vill ägarna till restaurangen gå med vinst, men TS ligger inte så långt
ifrån en realistisk summa som du framställer. (förutsatt att TS går upp till 600:- i nästa inlägg då)
Citera
2009-12-07, 17:47
Medlem
wises avatar
Anledningen till att maten på campus har samma pris som andra restauranger men sämre kvalité är helt enkelt att de är begränsade av sin kundgrupp/öppettider. Restaurangen i city säljer i regel också dyrare mat på kvällen och många kombinerar detta med alkoholservering. Personligen ska jag följa rådet att prova golfen nära campus valla, frågan är dock om det slår Wärdshuset buffé a 95kr.
Citera
2009-12-07, 21:22
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr_exkrement
Enligt ditt resonemang lägger restaurangen drygt 66:- per måltid. Det är en i sammanhanget väldigt hög siffra
då de flesta lunchrestauranger tar runt 60:- för en måltid, samtidigt som de förmodligen går med vinst.

Om jag förstått TS rätt så är han ute efter ett system som liknar grund- och gymnasieskolornas lunchsystem.
Enligt SCB låg snittpriset för skolmaten på 4890:-per elev och läsår. Ett läsår = 185 arbetsdagar, vilket ger ett
snittpris på drygt 26:- per måltid, i det priset inkluderas kostnader för personal, transporter och andra kringkostnader.
Räknat på december, som har 23 arbetsdagar blir det 598:-. Nu har jag ingen vidare koll på hur mycket lokalkostnader
ligger på för en lunchrestaurang, och förmodligen vill ägarna till restaurangen gå med vinst, men TS ligger inte så långt
ifrån en realistisk summa som du framställer. (förutsatt att TS går upp till 600:- i nästa inlägg då)
Hej Herr Avföring! Tack för scb-siffrorna, intressant läsning. Dyrare än vad jag förväntat mig.

Du missförstår mig dock. Jag räknar på omsättning, inte på tillverkningskostnad - och som jag nämner uppskattar jag priset till 65kr/lunch. Anledningen till detta är att Apjordan föreslår en form av trogen-kund-kort för ett vinstdrivande företag enligt uttalandet

"hade det inte varit bättre om skolor infört matkort, typ 250 kr i månaden och så får man äta hur mkt som helst. Hade dom gått i vinst eller förlust?"

Jag påvisar då att detta vore en förlustaffär givet att kunden kommer 4 gånger. Ett sådant abonnemang skall ha som syfte att öka omsättning och total vinst på bekostnad av styckmarginalen, inte sänka de två förstnämnda drastiskt - ergo är hans förslag att likställa med Lars Ohly i regeringen, Disneyinspirerad porrfilm och broccoli i gott & blandat-påsen - riktigt jäkla galet.
Citera
2009-12-07, 21:25
Bannlyst
Detta vore annars en affärsidé för den driftige som kan komma fram med en plan som får allt att gå runt.
Citera
2009-12-07, 22:25
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Detta vore annars en affärsidé för den driftige som kan komma fram med en plan som får allt att gå runt.
Läs om goE-:s inlägg i tråden. Gör om det 9 gånger till. Förstår du fortfarande inte att det är en dålig idé så är nog allt hopp ute

F.ö. antar jag att du inte studerat vid en högskola.
Citera
2009-12-08, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Läs om goE-:s inlägg i tråden. Gör om det 9 gånger till. Förstår du fortfarande inte att det är en dålig idé så är nog allt hopp ute

F.ö. antar jag att du inte studerat vid en högskola.

Tycker goE verkar en aning besserwisser-aktig.

Och sen verkar du har missförstått om vad för sorts affärside jag egentligen syftar på. Klart som fan att maten inte kan vara gratis, men självfallet finns det en marknad där ute, där högskolestudenter som kan tänka sig att lägga ut en peng i månaden/terminen för lunch i en skolmatsal som anordnas privat dock i anslutning till skolmiljön.

Jo, det har jag Einstein. Men till saken hör att du inte verkar ha näsa för affärer, du tillhör förmodligen arbetarefolket..
Senast redigerad av Kalambolle 2009-12-08 kl. 00:28.
Citera
2009-12-08, 00:37
Avstängd
Intressant debatt ur ett utbildningshistoriskt perspektiv. När bara de begåvade fick gå gymnasium (läroverk) så kostade skolgången och skolmaten pengar som föräldrarna fick betala.

När gymnasium blev något som alla skulle gå så togs avgifterna bort, nu när vi nått groteska proportioner av högskolestuderande så kommer krav på gratis/subventionerad skolmat. Något av tidens tecken.

Dock en usel idé, som påpekats skulle det innebära att staten subventionerar vissa restauranger framför andra, vilket snedvrider konkurrensen.
Förutom det är ingen tvingad att gå på högskola, man behöver inte gå därför att få ett jobb, därav finns det inget tryck bakom den typen av reformer. Man är förvisso inte tvingad att gå på gymnasium heller men den har de facto blivit en obligatorisk skolgång.

Sist men inte minst vet vi att det är en stor social snedrekrytering till högskolan. En oproportionerlig andel av studenterna kommer från välbärgade övre medelklass/överklass hem, det skulle inte direkt vara att stödja fattiga barnhemsbarn med en sådan reform.
Citera
2009-12-08, 08:25
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:

Och sen verkar du har missförstått om vad för sorts affärside jag egentligen syftar på. Klart som fan att maten inte kan vara gratis, men självfallet finns det en marknad där ute, där högskolestudenter som kan tänka sig att lägga ut en peng i månaden/terminen för lunch i en skolmatsal som anordnas privat dock i anslutning till skolmiljön.

Jo, det har jag Einstein. Men till saken hör att du inte verkar ha näsa för affärer, du tillhör förmodligen arbetarefolket..
Jag har ytterst svårt att tro att det finns en marknad (även om man skulle få ihop siffrorna). Det är trots allt bara en liten del av studenterna som öhvt är i skolan varje dag, så att någon skulle vilja punga ut med pengar för ett matkort som bara utnyttjas, säg 2 - 3 luncher i veckan lär ju inte bli speciellt poppis.
Citera
2009-12-08, 08:52
Medlem
black-swans avatar
Citat:

Det finns matkuponger på flertalet restauranger. Idén med abonnemang är dödsfödd som läget är idag.

Som jag tidigare nämnt är redan marknaden rätt diversifierad med prisklasser från 40-70kr. Billigare än 40kr har jag svårt att se att någon skulle komma ner under med tanke på hur situationen ser ut.

Så pass. Det är knappast i Uppsala, Sthlm eller Linköping hoppas jag.

Haha. Kan säga så mycket att jag inte tar lån och lever inte på egna pengar. Inte för att det skulle spela någon roll, men socialgrupp tre tillhör jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in