• 1
  • 2
2009-09-20, 10:44
Bannlyst
Det tycker jag de borde införa likt gymnasiet, inte direkt kul och bli rånad för 2 potatisar och en liten biff med sås för hundralappen...
Citera
2009-09-20, 10:52
Medlem
En anledning till att jag lagar egna matlådor hela tiden är att det ej går att köpa någon prisvärd mat på campus varför jag hellre slavar lite i köket för att få (oftast) god mat till en billig peng.
Men varifrån skall pengarna komma till att bjuda alla studenter på mat?
Citera
2009-09-20, 10:53
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Det tycker jag de borde införa likt gymnasiet, inte direkt kul och bli rånad för 2 potatisar och en liten biff med sås för hundralappen...

Vi fick betala maten i gymnasiet. Det är dags att bli vuxen efter det och klara sig utan mattanter.
Citera
2009-09-20, 10:54
Medlem
Megalomanias avatar
Ska skattebetalarna stå för din lunch när du helt frivilligt valt att studera?

Mycket dumt ska man höra.
Citera
2009-09-20, 10:55
Bannlyst
Det kostar ju så mycket, men visst, det tycker jag också, jag förstår inte var de slarvar iväg alla skattepengar som de får in på våran skyhöga 48 procentiga nivå, och sossarna vill ha ännu högre.
Citera
2009-09-20, 11:09
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Så du anser dig tillräckligt intelligent för att börja studera på högskola, men inbillar dig att det finns något som heter "gratis"?

Gratis mat - lösning 1
I dagsläget får du studiebidrag. Detta studiebidrag står det dig fritt att disponera. Om du vill kan jag ta 2.000kr av dig varje månad och bestämma att dessa skall du köpa mat för. Du får inte köpa något annat för dem, men du får maten "gratis". Du får dock ytterst gärna vara vänlig att förklara för mig vad du ser för fördelar med att jag öronmärker pengarna åt dig framför att du själv får bestämma distributionen mellan öl/böcker/skidsemestrar/luncher.

Gratis mat - lösning 2
Alternativet är att du försöker förorda höjda studiemedel. Om det är fallet förstår jag initialt inte varför du inte skriver "höj studiemedlen!" istället för att prata om dina matvanor. Vidare, låt oss säga att vi höjer studielånet (som de borgerliga gör nu, du kommer som student få mer pengar). Dessa pengar lånar du, de kommer någonstans ifrån och skall en dag betalas tillbaka. Du kan förorda en omfördelning av skattemedel - låt oss höja studiebidraget till 20.000kr/månad - men vi tar bort hälften av alla sjukhus (pengar kommer inte från ingenstans min vän).

Jag tror att du just insett värdet av pengar, och du anser inte att 2 potatisar, en biff och en skvätt sås är värd 100kr. Grattis, du har just nått en sjuårings omvärldsuppfattning. Lär dig nu att fatta beslutet att inte köpa och välj en annan lösning. Läs vidare på om begreppet "alternativkostnad" och använd aldrig ordet "gratis" så vansinnigt felaktigt igen.
Citera
2009-09-20, 11:14
Medlem
jcm900mods avatar
Vi har ett matställe 150 meter ifrån skolan som säljer pasta med sås eller en kebabtallrik inkusive läsk för 40 kr . Borde det inte finnas sådana alternativ i större studentstäder med? Den maten man köper på skolan håller högre klass än skolmaten som man får gratis.
Citera
2009-09-20, 11:41
vid det universitet jag läser betalar man 40kr för en pasta buffe dock får man låda att at med sig det i men det är ett okej pris.
Citera
2009-09-20, 11:43
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Vi har ett matställe 150 meter ifrån skolan som säljer pasta med sås eller en kebabtallrik inkusive läsk för 40 kr . Borde det inte finnas sådana alternativ i större studentstäder med? Den maten man köper på skolan håller högre klass än skolmaten som man får gratis.

Jo den dagen snabbmat med läsk håller högre kvalité än husmanskost med mjölk.
Citera
2009-09-20, 11:44
Medlem
Haha, det är världens enklaste grej att steka upp lite lax och kyckling på söndagen för att fylla upp 5 stycken matlådor för veckan.

Varför klarar TS inte av det?

Varför vill TS att staten ska stjäla ännu mer pengar under hot om våld?
Citera
2009-09-20, 11:53
Medlem
TTKs avatar
När du ändå har kravmaskinen igång, varför nöja dig med att kräva "gratis" mat under högskolestudier? Varför inte livet ut?

Nä, tiden i högskola är väl ett ypperligt tillfälle att växa upp och börja ta eget ansvar. Som påpekats så kan du med lite möda äta medhavda luncher en hel vecka för den hundralappen. Se den ökade friheten och det ökade ansvaret som en pedagogisk bonus som du får från skolan.
Citera
2009-09-20, 12:02
Medlem
asdfnks avatar
vafan gratis mat på högskolan, i vilken värld då? Du kan ju smyga dig in på en gymnasieskola och äta lunch där om du måste ha gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in