Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Det tycker jag de borde införa likt gymnasiet, inte direkt kul och bli rånad för 2 potatisar och en liten biff med sås för hundralappen...
Så du anser dig tillräckligt intelligent för att börja studera på högskola, men inbillar dig att det finns något som heter
"gratis"?
Gratis mat - lösning 1
I dagsläget får du studiebidrag. Detta studiebidrag står det dig fritt att disponera. Om du vill kan jag ta 2.000kr av dig varje månad och bestämma att dessa
skall du köpa mat för. Du får inte köpa något annat för dem, men du får maten "
gratis". Du får dock ytterst gärna vara vänlig att förklara för mig vad du ser för fördelar med att jag öronmärker pengarna åt dig framför att du själv får bestämma distributionen mellan öl/böcker/skidsemestrar/luncher.
Gratis mat - lösning 2
Alternativet är att du försöker förorda höjda studiemedel. Om det är fallet förstår jag initialt inte varför du inte skriver "höj studiemedlen!" istället för att prata om dina matvanor. Vidare, låt oss säga att vi höjer studielånet (som de borgerliga gör nu, du kommer som student få mer pengar). Dessa pengar lånar du, de kommer någonstans ifrån och skall en dag betalas tillbaka. Du kan förorda en omfördelning av skattemedel - låt oss höja studiebidraget till 20.000kr/månad - men vi tar bort hälften av alla sjukhus (pengar kommer inte från ingenstans min vän).
Jag tror att du just insett värdet av pengar, och du anser inte att 2 potatisar, en biff och en skvätt sås är värd 100kr. Grattis, du har just nått en sjuårings omvärldsuppfattning. Lär dig nu att fatta beslutet att inte köpa och välj en annan lösning. Läs vidare på om begreppet "alternativkostnad" och använd
aldrig ordet "gratis" så vansinnigt felaktigt igen.