At det skjer mystiske ting i Rros og Holtlen er ikke ukjent. Mange kjenner til Hessdalen i Holtlen og det skalte Hessdalsfenomenet.
For helt siden 1981 har det dukket opp uforklarlige lys over Hessdalen.
Kan det vre romvesener eller gass som brenner opp? Helt sikkert vet man ikke.
Bde ufoen i Djupsjen og lysfenomenet i Hessdalen har fascinert mange. TV-produsent Christian Aune Falch er en av dem. Han lager n en serie hvor han blant annet flger Rune Rstad.
Aune Falch har brukt mye tid oppe i Hessdalen p jakt etter lysfenomenet.
En hstkveld i 2016 var jeg s heldig f oppleve det selv, noe som var veldig stort og spesielt for meg. Da fikk jeg blod p tann og det ble mange turer opp i Hessdalen. Jeg fikk aldri sett fenomenet etter det. Men det jeg derimot fikk se var mange hyggelige, spennende og interessante folk.
I den lille norske by Hessdalen er noget mystisk p spil. Gennem rtier, ja mske endda i over et rhundrede, har de lokale og nysgerrige besgende oplevet flyvende lys, der ikke umiddelbart kan forklares. Er det UFO'er? Et ukendt naturfnomen? Hvad er p spil?Och en liten skildring i textform.
Frederik og Anja fr i denne uge besg af journalist Mads Bjrn, der selv tog op til Norge for at se fnomenet med egne jne. Men det der mdte ham var mere end en potentielt ufo-observation - det var et unikt fllesskab med besgende fra hele verden, der alle ledte efter svarene p det mystiske fnomen og ikke mindst en dybere mening med det hele.
Erling Strand s selv de karakteristiske lys frste gang i begyndelsen af 1980erne, mens han camperede med nogle venner. Han havde hrt rygter om, at de lokale havde observeret underlige lysfnomener p himlen.
- Det overraskede mig, hvor strkt og intenst lyset var, fortller Erling Strand i 'Flyvende Tallerken'.
Han har viet en stor del af sin karriere som lektor og professor i computerteknologi ved stfold Universitet til at indsamle data og dokumentation om det, der i dag er kendt som Hessdalsfnomenet, indtil han gik p pension i 2023.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106