• 1
  • 2
2009-09-18, 12:05
Medlem
Vad finns det för rörelser som går några steg längre än Greenpeace? Jag minns en dokumentär för många år sedan om sådana rörelser. En av ledarna hade som åsikt att "mänskligheten har förverkat sin rätt att leva på planeten Jorden".
Citera
2009-09-18, 12:07
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Vad finns det för rörelser som går några steg längre än Greenpeace? Jag minns en dokumentär för många år sedan om sådana rörelser. En av ledarna hade som åsikt att "mänskligheten har förverkat sin rätt att leva på planeten Jorden".

På vilket sätt har detta med religion att göra?
Citera
2009-09-18, 12:27
Medlem
BlackMetals avatar
Förstår inte kopplingen till religion. Skulle snarare lägga den här i filosofi.

Kan tyvärr inte nämna någon av dessa grupper eller föreningar men jag tycker inte de har helt fel. Vem som helst som vågar blicka längre än 3 meter framför sig kan ju förstå att människan har väldigt svårt att samexistera med andra invånare av den här planeten.
Citera
2009-09-20, 18:31
Medlem
Flytta gärna tråden den som kan! Jag ser det som en nyandlig rörelse som råkar tända på ekologi.
Citera
2009-09-20, 18:36
Medlem
kmers avatar
Du kanske tänker på SeaShepherd? De är radikalare än greenpeace, men det där med att har förverkat sin rätt att leva vet jag inte...
Citera
2009-09-30, 00:43
Medlem
Snarare som "Green Cross", men betydligt radikalare. Det här med att man ska befria jorden från människan.
Citera
2009-09-30, 01:07
Medlem
Graspars avatar
Nånting i stil med church of euthanasia?
Citera
2009-09-30, 01:42
Medlem
Xploits avatar
Vi prövar, som ovan rekommenderat, med filosofi istället. Religion har det nog inte så mycket med att göra.
Religion -> Filosofi
/Mod
Citera
2009-09-30, 01:52
Medlem
Nja, de är ju jävligt fjantiga. Däremot någonting närmare Gaia Liberation Front. Den andliga aspekten är viktig, tron på naturen så att säga. Jag gillar inte det jag uppfattar som förhastade slutsatser, människohat osv. Det handlar om den välgrundade och empiriska slutsatsen att människan har förverkat sin rätt att leva på Jorden, dvs. att man är ute i naturen mycket och upplever att den har någonting att säga om ens närvaro, snarare än allt det där tramset.

Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Nånting i stil med church of euthanasia?
Citera
2009-09-30, 02:24
Medlem
Graspars avatar
Tänker du möjligtvis på djupekologi?
Citera
2009-09-30, 02:32
Medlem
Det är egentligen ganska intressant. För det måste vara känslor inblandat, det kan inte bara vara ett kalkylerande av vad som främjar livet, ingen människa kan vara så cynisk (skulle jag tro). Det enda jag kan se är sådant som hat, äckel eller att denne identifierar sig inte som människa främst utan som något levande först och därefter människa. Det är väl någonslags misantropi egentligen. Ett ganska intressant fenomen, för vi är nog det enda djuret som kan känna ett sådant förakt för sin egen essens.
Citera
2009-09-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Tänker du möjligtvis på djupekologi?

Djupekologi är inte särskilt radikalt. I mina öron låter det snarare som någon slags "ekofascism". Huruvida det finns några religiösa rörelser som anammar ekofascistiska idéer vet jag inte. Kolla upp Pentti Linkola.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in