• 1
  • 2
2009-09-30, 14:50
Medlem
Kheperas avatar
Finns ju ven Tersmans projekt Grnsls demokrati, som vill ha en ekologiskt inriktad vrldsregering.

En annan figur man inte kan undg att nmna r frsts Unabombaren.

Och Al Gore, som kanske inte tillhr den verkligt extrema gruppen, men som nd gjort mycket fr att gra ekofascismen "respektabel" fr allmnheten.
Senast redigerad av Khepera 2009-09-30 kl. 14:54.
Citera
2009-09-30, 14:52
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Djupekologi r inte srskilt radikalt. I mina ron lter det snarare som ngon slags "ekofascism". Huruvida det finns ngra religisa rrelser som anammar ekofascistiska ider vet jag inte. Kolla upp Pentti Linkola.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola
Och hans beundrare Pekka-Eric Auvinen, som stod fr massakern p Jokelaskolan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pekka-Eric_Auvinen
Citera
2009-09-30, 20:21
Medlem
Shalashaskas avatar
John Zerzan har skrivit en del bra grejer.
Han har till viss del rtt, men det r givetvis inte genomfrbart.
Citera
2009-10-03, 01:44
Medlem
Nu brns det! Tack, jag har sannerligen ftt att bita i hr mot slutet. Ska se om jag hittar den dr killen jag letar efter.

Det var en dokumentrfilm. Han sjlv framtrdde inte, utan ett par som fanns i hans rrelse. De frde fram hans stndpunkter. Han levde i naturen p ett helt ekologiskt stt och hade offrat hela den vsterlndska bekvmligheten fr det. Vet ej nationalitet, men tippar p amerikan, mjligen engelsman eller nederlndare kanske...
Citera
2009-10-03, 01:53
Bannlyst
den hr trden borde ligga i religionsavdelningen. radikala extremekologer r en konsekvens av evolutionsteorin/evolutionsreligionen, precis som socialdarwinismen. om det inte finns ngon gud och evolutionen skapade oss s r vi mnniskor inget speciellt, vi r bara ett djur p den hr planeten, och om vi hotar "moder jord" s r det bst om vi dr ut. det r pga. evolutionsteorin som det finns propaganda om till exempel global uppvrmning och verbefolkning. vrlden r inte verbefolkad och det finns ingen global uppvrmning, men folk tror att vi mnniskor r farliga, drfr skapade dom AIDS och svininfluensan fr att minska jordens befolkning, s att stackars planeten inte skadas.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-10-03 kl. 01:59.
Citera
2009-10-03, 07:08
Medlem
Mmm... Nu vart det intressant. Jag brukar inte fastna fr filosofi osv., men jag kan sga att den dr dokumentren sg jag fr goda 10 - 15 r sedan och den gjorde ett starkt intryck.

Jag r stark ateist och gnostiker; jag utgr frn att jag vet att Gud inte existerar. Jag menar att det gr att veta att Gud inte existerar, liksom att det inte existerar ngon som helst Gud. Dremot tror jag att den primitiva mnniskan fick andliga upplevelser av naturen, ven i ett kosmiskt sammanhang.

Mnniskan r bara farlig fr sig sjlv; naturen skiter i om den frsvinner, men vi vet ju hur grna vi blir pminda om att vi ligger lgst i nringskedjan, kom till genom sexperiment mellan olika apraser, och obevekligen tillslut kommer att d allihopa.

Dremot sympatiserar jag med synsttet att det bsta man kan gra r att lyssna noga p naturen och underkasta sig den absoluta sanning och ultimata verklighet som den ramar in t oss. Och dr det som sagt helt klart att vi r stekta; en svr men tacksam insikt, d man slipper alla lgner och allt nonsens som folk hller p med.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
den hr trden borde ligga i religionsavdelningen. radikala extremekologer r en konsekvens av evolutionsteorin/evolutionsreligionen, precis som socialdarwinismen. om det inte finns ngon gud och evolutionen skapade oss s r vi mnniskor inget speciellt, vi r bara ett djur p den hr planeten, och om vi hotar "moder jord" s r det bst om vi dr ut. det r pga. evolutionsteorin som det finns propaganda om till exempel global uppvrmning och verbefolkning. vrlden r inte verbefolkad och det finns ingen global uppvrmning, men folk tror att vi mnniskor r farliga, drfr skapade dom AIDS och svininfluensan fr att minska jordens befolkning, s att stackars planeten inte skadas.
Citera
2009-10-03, 10:09
Medlem
adequates avatar
Titel ndrad p trdskapares begran, fr att uppmuntra till diskussion om ider och inte bara personer.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in