Citat:
Ursprungligen postat av minkk
Hur gick sinnesundersökningen då ?
Rapport från förhandling i Solna Tingsrätt den 25 aug 2010
Deltagare:
Rättens ordförande en kvinnlig rådman, nämnd, åklagare.
De tilltalade
Ni*o Hel*ström med försvarsadvokaten tillika skurken Martins*on
Jo*ny Paue* med försvarsadvokaten ????, en äldre halvfet gubbe
Åhörare, ett tiotal, bl a en helsvart neger, en ung tjej med islamschal runt huvudet. J*ns Lapi*us.
Längst bort i rättsalen sitter rådmannen omgiven av nämnd och sekreterare. Till vänster sitter åklagaren och längs högra väggen de tilltalade med sina advokater. Åhörarstolarna står längst bak i salen, vilket betyder att man som åhörare inte kan se de anklagade annat än snett bakifrån. Men jag upptäckte att längs vänstra sidan av salen också fanns några stolar och jag försökte flytta mig dit för att kunna se ansiktena på grisarna. Det var inte tillåtet, utan jag visas tillbaka till stolarna längst bak!
Förhandlingens inledning
Rådmannen förklarade att dagens förhandling skulle röra resultatet från den rättspsykiatriska undersökningen av de båda svinen. Av en sådan handling är enbart första sidan offentlig, resten är sekretessbelagt.
Rådmannen läste sedan upp denna första sida, som anger vilken läkare som ansvarar för undersökningen och en kort sammanfattande slutsats. Det är olika läkare som undersökt grisarna. Men båda kommer fram till samma slutsats, nämligen att det inte finns medicinska skäl för rättspsykiatrisk vård för någon av gärningsmännen! Det betyder så vitt jag förstår att de kan dömas.
Vi åhörare måste efter rådmannens högläsning lämna rättssalen.
Rådmannens sammanfattning av åklagarens plädering
Åklagaren utgår i sitt yrkande från straffvärdet livstid för vuxen person.
Åklagaren menar att avdrag för förövarnas låga ålder inte ska göras på normalt sätt, utan de möjligheter till undantag som finns ska åberopas i detta fall.
För Jon*y P*ues yrkar åklagaren därför på fängelse i 8 år och för Ni*o Hel*ström i 9 år.
Rådmannens sammanfattning av Martin*sons (Ni*o) plädering
Martin*son menar med hänvisning till saker i det rättspsykiatriska utlåtandet att man kan ifrågasätta saker som Jon*y har sagt.
Martin*son anser inte att Ni*o ska ha ett högre straff än Jo*ny, utan menar att båda är lika ansvariga. Han konstaterar även att ”det är barn det handlar om och som har haft svårt under hela sina liv”!
Tyvärr brast det just då i min koncentration och jag missade vilket straff Martin*son yrkade. Det kan ha varit 6 år, men det är förmodligen fel!
Rådmannens sammanfattning av NNNN:s (Jon*y) plädering
Advokaten menar att Jo*ny ska ställas till svars för endast medhjälp till mord.
Med hänvisning till den rättspsykiatriska utredningen konstaterar advokaten att Jo*ny är i stort behov av stabila förhållanden och vuxenkontakt i förening med att han är lättpåverkad. För att ge honom en chans att anpassas till samhället är det därför viktigt att beakta detta!
Advokaten påstår vidare att Jon*y under tiden på ungdomsanstalten visat prov på ”god vilja” (jag kan inte exakt citera advokaten men innebörden var denna).
Med hänvisning till punkterna ovan menar advokaten att tillräckligt straff för Jon*y är 2 år på sluten ungdomsanstalt!
Dom
Dom tillkännages av Solna Tingsrätt om två veckor, onsdagen den 8 september klockan 11:00.
Övrigt
När förhandlingen är slut får de båda smågrisarna sina handklovar och är på väg att ledas ut. Det blir en viss trängsel i utgången och jag står plötsligt öga mot öga med Nic*. Vi står så ganska länge och hans blick viker inte undan. Men, som nnnn klokt påpekar, behöver det ändå inte betyda att han såg mig. Han ser helt oberörd ut. Jag noterade också i ögonvrån att den polis som föste ut mig då dörrarna stängdes ställt sig bredvid mig och tycks hålla mig under uppsikt!! Betraktas jag som en säkerhetsrisk?
Jon*y är en storväxt, blekfet kille med alldagligt utseende. Han är inte snaggad. Under rådmannens sammanfattning av åklagarens yrkande tyckte jag att han en stund såg berörd ut. Närmast mig sitter Jon*ys advokat, sedan Jo*ny, Martin*son och längst bort N*co. Eftersom Jon*y är lång syntes hans profil över advokatens medan den store Martin*son helt skymde den lille Nic*.
Ni*o är en liten spenslig skit, mulatt, med rakat huvud. Det står skrivet i hans panna vilket svin han är. För mig räcker det att bara ha sett båda killarna för att förstå att det var Jon*y som till sist inte klarade av att hålla tyst.
Jag blev illa berörd av att se de båda försvarsadvokaterna klappa varandra på axeln på väg nedför trappan till huvudingången och då jag lämnar Solna Tingsrätt står de utanför porten i samspråk.
I morgon ska jag ge mig iväg till Solna Tingsrätt för att försöka få kopior av de rättspsykiatriska rapporterna första sidor och förhoppningsvis också ta reda på vilket straff Martins*on yrkade på för Nic*.
Jag ska även försöka få en utskrift av rådmannens sammanfattning av åklagarens och försvarsadvokaternas yrkanden. Det är kanske inte möjligt, därför har jag skrivit denna rapport!
Detta har en anhörig till Adam skrivit,vi undrar nu;
Stämmer detta verkligen att det är sekretess på RPU,även för offrets ANHÖRIGA????
Vilket rättssamhälle i så fall.............................................. .....
Stinker kommunistdiktatur ju