• 1
  • 2
2009-09-16, 14:14
Bannlyst
Så här ligger det till.

Jag studerar och den enda inkomst jag har är således CSNbidrag.

Jag driver även en e-handel svart, fast vill försöka få den att se vit ut genom att försöka få det att se ut som om jag inte tjänar mer än 16000 om året vilket är skattefritt för mig.

Hur mycket kan jag få in på mina egna konton egentligen innan de börjar nosa? Transaktionerna jag får till kontona ligger i snitt på 3-400kr. Ponera att jag går med 100% vinst på varorna jag köper in. Det skulle bli 32000 jag får in på kontot varje år och 16000 som går ut ur kontot varje år. Det borde väl inte vara några problem att få in 32000 kr under ett år? 32000kr är ca 80 stycken 400kr transaktioner. Även om de skulle kolla upp mitt konto och se alla transaktioner så blir det väl ingen utredning då de ser att jag ändå inte dragit in mer än 16000 under året?

Eftersom jag vill tjäna mer än 16000 på ett år så använder jag andra konton som inte är mina. Ett konto till en person som tjänar 300.000 om året och ett konto till en som tjänar runt 70-100k om året. Hur många 400krs transaktioner kan jag ha på respektive konto tro, innan de börjar nosas?
Citera
2009-09-16, 15:22
Medlem
QuantumEnigmas avatar
Du är väl inte ute efter moralkakor precis, men vill ändå säga att: man ska inte underskatta myndigheternas förmåga att nosa upp pengar som man "gömt" undan. Dom flesta knep känner dom redan till och du är på intet sätt unik i din idé och dom har säkert redan välinarbetade metoder för att kolla upp sånt här.
Citera
2009-09-17, 11:38
Medlem
slaimans avatar
Hoppas du åker dit ditt patrask. Bidragsfusk är lika ruttet som skattefusk.
Citera
2009-09-17, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Hoppas du åker dit ditt patrask. Bidragsfusk är lika ruttet som skattefusk.

Det finns endast två typer av personer som inte fuskar med skatt. Idioter och folk som inte förstår hur man gör. Man kan väl iofs sätta ett likhetstecken däremellan.
Citera
2009-09-17, 16:51
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Det finns endast två typer av personer som inte fuskar med skatt. Idioter och folk som inte förstår hur man gör. Man kan väl iofs sätta ett likhetstecken däremellan.

Du förstår ju inte hur man gör.

Idiot?
Citera
2009-09-18, 18:45
Medlem
Det är så små summor att det inte bör vara ett problem alls. Förstår inte att du ens oroar dig.

Skattemyndigheten har ingen anledning alls att kolla upp dig, då du inte ens deklarerar. Kör på.
Citera
2009-09-18, 18:48
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Det är så små summor att det inte bör vara ett problem alls. Förstår inte att du ens oroar dig.

Skattemyndigheten har ingen anledning alls att kolla upp dig, då du inte ens deklarerar. Kör på.
This.

Sluta ora dig.
Citera
2009-09-18, 18:50
Medlem
För övrigt skulle du faktiskt kunna köra enskild firma, dra av dina kostnader och ändå inte få ditt csn-bidrag minskat, om din vinst är 16000 kr. Problemet är bara att det blir egenavgifter fr o m 1:a tusenlappen, även om du inte betalar skatt, blir det alltså avgifter på vinster, i ditt fall ca 5000 kr.
Citera
2009-09-18, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
This.

Sluta ora dig.

Fast i hur stor skala kan jag köra det på mina egna konton då? 32k vinst per år? (ca 160 transaktioner) 60k vinst per år? (ca 320 transaktioner).

Hade gärna startat en enskild firma, men det är fan så jävla mycket jobb med det sen är det väl extra skatt också? Känns så jävla ovärt det.
Citera
2009-09-18, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
För övrigt skulle du faktiskt kunna köra enskild firma, dra av dina kostnader och ändå inte få ditt csn-bidrag minskat, om din vinst är 16000 kr. Problemet är bara att det blir egenavgifter fr o m 1:a tusenlappen, även om du inte betalar skatt, blir det alltså avgifter på vinster, i ditt fall ca 5000 kr.

Jag drar in mer än 16k per år. Skulle jag göra en gissning så ligger det på runt 60-70k. Hade gärna startat enskild firma, men har inte riktigt kunskapen för det, men visst det kan man väl lära sig. Men sen är det egenavgifterna. Ligger inte de på 12% eller så? Det är helt sjukt och jag vet inte ens riktigt vad egenavgifter innebär, men jag har ingen lust att betala de 12%. Skatta vanligt på ~30% går an, men extra 12%? nej...
Citera
2009-09-18, 18:56
Medlem
Citat:
Fast i hur stor skala kan jag köra det på mina egna konton då? 32k vinst per år? (ca 160 transaktioner) 60k vinst per år? (ca 320 transaktioner).

Hade gärna startat en enskild firma, men det är fan så jävla mycket jobb med det sen är det väl extra skatt också? Känns så jävla ovärt det.

Ja, det är dessvärre mycket jobb med bokföringen. Det krävs också en grundläggande förståelse för hur redovisningen och deklarationen fungerar för att kunna reda ut problemen när de väl dyker upp.

I ditt fall tror jag inte att Skattemyndigheten ens har anledning att få upp dig på deras radar. Banken har inte heller anledning att rapportera dig. Förmodligen kan man driva det här långt.
Citera
2009-09-18, 19:01
Medlem
Citat:
Jag drar in mer än 16k per år. Skulle jag göra en gissning så ligger det på runt 60-70k. Hade gärna startat enskild firma, men har inte riktigt kunskapen för det, men visst det kan man väl lära sig. Men sen är det egenavgifterna. Ligger inte de på 12% eller så? Det är helt sjukt och jag vet inte ens riktigt vad egenavgifter innebär, men jag har ingen lust att betala de 12%. Skatta vanligt på ~30% går an, men extra 12%? nej...

Egenavg ligger på cirkus 30%. Nu har regeringen aviserat att man vill sänka egenavg med 5%. Fr o m nästa år? Så man betalar ca 30% i egenavg + ca 32% i kommunalskatt + över en viss brytning ytterligare 20% i statlig skatt (55%).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in